• Anonym (fattar inte!)

tjocka människor?!

Hej!
    Jag en person som är oerhört rädd om min kropp och som är fullkomligt livrädd för att bli tjock!
    Jag lever sunt och tänker på vad stoppar i mig..

Till saken hör att  det går en hel del program på tv just nu ang fetma och feta människor. Såklart för att uppmärksamma vårat samhälle och människor angående problemen kring detta.
    De gånger jag råkat vända över till de programmen och när jag ser feta människor ute så börjar jag att fundera!?
    Jag skall inte säga att jag mår illa men jag kan tycka att en fet människa inte behöver den där sladdriga pizzan eller skräpmaten från de olika matketjorna. Laga maten hemma istället!

Ok jag köper om man har fel på ämnesomsättning osv men jag tycker att alla som är överviktiga sitter och gnäller över sin situation! - jag är så tjock bla bla bla.. men dom är inte intresserade att ta tag i det! varför?

Vill dom få hjärt/kärl och andra följd sjukdomar? Vill dom sitta och tycka synd om sig själva? gör något åt det istället och sluta GNÄLL!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-15 21:28
    Efter att ha fått andra perspektiv i frågan så ber jag nu om ursäkt över detta inlägg.. Ibland tänker man faktiskt inte på de orsaker som finns. Sorry!

• Svar på tråden tjocka människor?!
  • Pickeli
    Anonym (fattar inte!) skrev 2012-01-12 14:00:02 följande:
    Ja, hjälp finns att få! jag är själv fd bulimiker och haft alkohol problem.. jag kom till en punkt när jag insåg mina problem och tog tag i det! min bror är fd amfetaminist och har inget eget boende, men han kämpar för att få in en fot i samhället igen! Vill man så Kan man.
    Ja men det gäller ju att komma till den insikten och få rätt hjälp. Jag kan nog tycka att man inte behöver dricka så mycket och ofta så man blir alkoholist. Och jag kan också tycka att man inte behöver svälta sig själv heller. men det tyckte ju tydligen du förut, konstigt va?
    Google it!
  • MoaElis

Jag tycker inte man ska döma ut så måga människor.. Det är dock lätt att göra det om man inte varit där själv. Inte så lätt om man sitter där med 50 kg övervikt.. Jag tror att det lätt kan kännas hopplöst, speciellt om man försökt med allt utan att lyckas. Man kan inte se igenom en människa, alla har sina problem & har gått igenom olika saker i livet, kan vara något att tänka på. Jag är inte överviktig själv, tvärt om men ogillar starkt att man drar en grupp människor över en kam, tror inte preis det är någon som vill vara överviktig.

• Anonym (fattar inte!)
    Pickeli skrev 2012-01-12 14:05:18 följande:
    Ja men det gäller ju att komma till den insikten och få rätt hjälp. Jag kan nog tycka att man inte behöver dricka så mycket och ofta så man blir alkoholist. Och jag kan också tycka att man inte behöver svälta sig själv heller. men det tyckte ju tydligen du förut, konstigt va?
    Precis! man måste komma till den insikten själv.. alla gnäller inte över sin övervikt men allt för många gör det och väljer att inte göra något åt det.. det är det jag tycker är konstigt!
    Varför tror du jag tänkte om? varför tror du jag tog tag i det? för att jag ville få en hälsosam livsstil.. inte kräkas och inte gå upp i vikt.. konstigt va?
  • Anonym (T)
    Anonym (fattar inte!) skrev 2012-01-12 14:00:02 följande:
    Ja, hjälp finns att få! jag är själv fd bulimiker och haft alkohol problem.. jag kom till en punkt när jag insåg mina problem och tog tag i det! min bror är fd amfetaminist och har inget eget boende, men han kämpar för att få in en fot i samhället igen! Vill man så Kan man.

Men du kan väl inte förvänta dig att andra ska ha kommit till samma insikt som du har, precis när du har gjort det?
    och vad vet du om dom egentligen? dom kanske har precis insett vad dom håller på med och precis har sökt hjälp? vad vet du om dom var till läkaren eller skaffade gymkort igår? eller kanske rent av gör det imorrn?

Bra att du skaffade hjälp och tog dig ur det, men du kan inte förvänta dig att alla andra ska göra det precis nu! dom kanske är precis i startskottet med sina problem, dom kanske inte är redo eller har nått botten, som du kanske gjorde. 

"vill man så kan man" ja, men varför hade du problem från första början ens då? jo kanske för att du hade problem, eller ville du vara bulimiker då? ville du vara alkolist? och därför var du det?

tänk lite större va!

alla är inte du, alla har inte dina erfarenheter och alla är inte redo.

(har själv hört allt för många gånger att det jag har vart med om är ingenting jämnfört med dom, så därför borde inte jag må dåligt alls, men jag är jag och inte dom! bara för att dom har gått igenom någonting och kommit ur det så betyder inte det att jag har gått igenom det klart.)
  • Piano

Måste säja att jag tycker det gnälls mer av människor som inte är tjocka!! Nån med 2 gram fett på magen gnäller över att de är fet, de har ångest för att de åt en chokladbit till kaffet osv. De tjocka jag känner gnäller inte så mycket över just vikten och de kämpar verkligen med att äta sund mat och motionera. Låt människor vara som dom är, finns bra mycket viktigare saker att lägga sin energi på!

• Rakad Apa

Förstår vad du menar TS, ser ju ganska illa ut när t ex extremt överviktiga vräker i sig burgare på McDonald's. Ännu värre när man ser dem med sina överviktiga barn som de tar med sig dit. Viktigt att tänka på är ju att en del blir ju lätt överviktiga pga av gener, sjukdomar och mediciner. Så det är ju inte alla som blir tjocka pga lathet...

?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Anonym (fattar inte!)

Självklart vet  man inte om dessa människor tagit tag i det "just nu" och jag säger inte heller att jag är så bra som tagit tag i mina problem.

De människor jag pratar om är de som faktiskt inte vill göra något åt sin situation men ändå klagar på det..

• Pickeli
    Anonym (fattar inte!) skrev 2012-01-12 14:21:58 följande:

Självklart vet  man inte om dessa människor tagit tag i det "just nu" och jag säger inte heller att jag är så bra som tagit tag i mina problem.

De människor jag pratar om är de som faktiskt inte vill göra något åt sin situation men ändå klagar på det..

Hur många sådana har du träffat som inte vill gå ned i vikt men tycker det är jobbigt att vara tjock? Jag har inte träffat en endaste en faktiskt!
    Google it!
  • MoaElis
    Anonym (fattar inte!) skrev 2012-01-12 14:21:58 följande:

Jag tror dom vill,  om dom klagar trivs dom ju inte med situasionen. Viljan kanske finns men inte orken att ta tag i det, av någon anledning. Som sagt, det kan lätt kännas hopplöst.. Då kan man behöva hjälp & många tycker det är svårt att be om hjälp tyvärr..
  • Anonym (fattar inte!)
    Pickeli skrev 2012-01-12 14:23:59 följande:
    Hur många sådana har du träffat som inte vill gå ned i vikt men tycker det är jobbigt att vara tjock? Jag har inte träffat en endaste en faktiskt!
    nu tror jag nog att du missförstod mig.. jag menar att dom klagar på sin hydda och vill gå ner i vikt men gör ingenting åt det.
Svar på tråden tjocka människor?!