• Anonym (fattar inte!)

tjocka människor?!

Hej!
    Jag en person som är oerhört rädd om min kropp och som är fullkomligt livrädd för att bli tjock!
    Jag lever sunt och tänker på vad stoppar i mig..

Till saken hör att  det går en hel del program på tv just nu ang fetma och feta människor. Såklart för att uppmärksamma vårat samhälle och människor angående problemen kring detta.
    De gånger jag råkat vända över till de programmen och när jag ser feta människor ute så börjar jag att fundera!?
    Jag skall inte säga att jag mår illa men jag kan tycka att en fet människa inte behöver den där sladdriga pizzan eller skräpmaten från de olika matketjorna. Laga maten hemma istället!

Ok jag köper om man har fel på ämnesomsättning osv men jag tycker att alla som är överviktiga sitter och gnäller över sin situation! - jag är så tjock bla bla bla.. men dom är inte intresserade att ta tag i det! varför?

Vill dom få hjärt/kärl och andra följd sjukdomar? Vill dom sitta och tycka synd om sig själva? gör något åt det istället och sluta GNÄLL!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-15 21:28
    Efter att ha fått andra perspektiv i frågan så ber jag nu om ursäkt över detta inlägg.. Ibland tänker man faktiskt inte på de orsaker som finns. Sorry!

• Svar på tråden tjocka människor?!
  • Anonym

överviktiga människor som gnäller över sin situation men inte gör något åt det är det inte ett dugg synd om, inte det minsta dom har satt sej i den situationen själva. Överviktiga människor som tar tag i problemet är för mej beundransvärt för det tyder på stark vilja och karaktär.
     Men sitter man och gnäller att man är tjock så kan man ta tummen ur röven och göra något åt det inte bara gnälla, har ingen som helst empati lr sympati för dom. stor benstome nej, säger som den kända komikern " du äter mer än vad du springer".   

• Anonym (bara tips)
    Anonym (bara tips) skrev 2012-01-12 17:11:25 följande:
    Nu är jag själv överviktig men går regelbundet till dietist för att förbättra min kost och levnadsvanor.
    Har hittills gått ned 60 kilo bara 16 kvar nu =)

Jag vill inte anmärka på din mathållning tänkte bara ge dig ett råd (behöver inte följas) men
    många överviktiga är känsliga emot just kolhydrater, så mitt tips är att minska på brödet oavsett om  det är hemmagjort eller inte och öka på proteinet.
    Proteinet hjälper till och sätta igång förbränningen bla.
    Ät mer kött än kolhydrater, säger inte att du inte får äta kolhydrater alls men det borde inte vara huvudingrediens ta kött. grönsaker och den lilla delen kolhydrat i stället =)
    Värt att testa iaf och kanske lite motion? en timma om dagen är ganska lagom att börja med men känner man att man klarar mer så är det ju bara att köra på fast antar att du redan motionerar =) 
    och för att citera mig själv tänkte jag rätta mig själv lite.. 
    Du behöver ju inte äta kött tvunget men diverse andra proteinkällor som ägg, fisk mejeriprodukter och baljväxter inehåller ju mycket protein också.
  • ElinJenniferMaria

Inte hälsosamt att vara överviktig eller underviktig, men vet dock inte vilket som är farligast. Det beror väl på.

• Anonym (calma)
    Anonym (fattar inte!) skrev 2012-01-12 13:53:32 följande:
    Hej!
    Jag en person som är oerhört rädd om min kropp och som är fullkomligt livrädd för att bli tjock!
    Jag lever sunt och tänker på vad stoppar i mig..

Till saken hör att  det går en hel del program på tv just nu ang fetma och feta människor. Såklart för att uppmärksamma vårat samhälle och människor angående problemen kring detta.
    De gånger jag råkat vända över till de programmen och när jag ser feta människor ute så börjar jag att fundera!?
    Jag skall inte säga att jag mår illa men jag kan tycka att en fet människa inte behöver den där sladdriga pizzan eller skräpmaten från de olika matketjorna. Laga maten hemma istället!

Ok jag köper om man har fel på ämnesomsättning osv men jag tycker att alla som är överviktiga sitter och gnäller över sin situation! - jag är så tjock bla bla bla.. men dom är inte intresserade att ta tag i det! varför?

Vill dom få hjärt/kärl och andra följd sjukdomar? Vill dom sitta och tycka synd om sig själva? gör något åt det istället och sluta GNÄLL!
    Du kanske borde sluta gnälla själv och fokusera på något annat än andra människors livssituationer?
  • Anonym (svägerskan)

Min svärmor är extremt överviktig, väger kanske 140 kg och är runt 155 cm lång. Hon har inte diabetes men äter tabletter mot högt blodtryck och problem med ämnesomsättningen/sköldkörteln (vet inte exakt). Hon är i 50-årsåldern och har alltid varit rund, men det var i 25-årsålden hon gick upp rejält i vikt. (Hon arbetade i restaurangmiljö, tuffa arbetstider, åt sent, stressade och mådde dåligt osv).

Hennes problem är nog inte maten. Vi har haft henne boende hos oss (hon är från ett annat land och kommer ofta och hälsar på under längre perioder) och då äter hon ju det vi har - dvs inga "gömmor" någonstans. Hon äter normala portioner och är ingen godisätare eller läskdrickare. Jag tror att hennes problem är att hon inte rör sig mycket när hon är hemma utan mest sitter inne.
    Hos oss rör hon sig mer, eftersom hon leker med barnen och städar osv.

Jag vet inte om hennes ämnesomsättning helt enkelt är paj - hon kan inte lätt gå ner.

Jag vill gärna hjälpa henne men vet inte hur. Jag brukar ta ut henne på promenader och aktiviteter och hon följer såklart gärna på.

Hon står i kö för att göra gastric bypass operation, men av någon anledning får hon inte genomföra den. Hon säger att hon måste gå ner till en viss vikt innan de opererar, kan det stämma? Hon går också hos en psykolog tydligen, men min svärmor säger att hon är "redo" och förstår inte vad det ska vara bra för.

Jag skulle gärna se att de opererar henne, men vet som sagt inte alls vad de har för kriterier.

• Anonym

Anonym inlägg 121, ja fy fan, lyssna på en alkholist som gnäller, gnäll, gnäll, gnäll. Varför då, det är ju bara att få tummen ur och sluta supa. Bara? Verkligen? Detta är alltså din åsikt? Sen enligt din slutsats borde inte t.ex föräldrar få klaga heller, eftersom dom satt sig i den sitsen själv. Hoppas du lever som du lär och aldrig gnäller själv. Oj, ja visst, jag läste nyss ditt inlägg och du gnäller rätt mycket!

• Anonym (jobba på)
    Anonym (fattar inte!) skrev 2012-01-12 14:00:02 följande:
    Ja, hjälp finns att få! jag är själv fd bulimiker och haft alkohol problem.. jag kom till en punkt när jag insåg mina problem och tog tag i det! min bror är fd amfetaminist och har inget eget boende, men han kämpar för att få in en fot i samhället igen! Vill man så Kan man.
    Men inte för att vara elak, men jag tror inte att du kommit över din bulimi (de psykologiska dimensionerna av sjukdomen) om du "fullkomligt livrädd för att bli tjock", jag tror faktiskt att det är ngt du måste jobba lite mer på! Kram på dig!
  • Anonym (120kg)
    Anonym skrev 2012-01-12 17:15:10 följande:
    överviktiga människor som gnäller över sin situation men inte gör något åt det är det inte ett dugg synd om, inte det minsta dom har satt sej i den situationen själva. Överviktiga människor som tar tag i problemet är för mej beundransvärt för det tyder på stark vilja och karaktär.
     Men sitter man och gnäller att man är tjock så kan man ta tummen ur röven och göra något åt det inte bara gnälla, har ingen som helst empati lr sympati för dom. stor benstome nej, säger som den kända komikern " du äter mer än vad du springer".   
    Det håller jag absolut med om, samtidigt kan man inte som utomstående (om man inte känner personen) veta om den feta människan man ser redan har gått ner 30kg och kanske unnar sig en pizza t.ex.

Det är lite tragiskt att folk inte kan försöka tänka lite längre. Jag kämpar själv med vikten, har gått ner 20kg men det ser ju inte folk på mig, de ser endast ett fläskberg och om jag köper lördagsgodis till mina barn så förutsätter de att jag ska trycka i mig det själv...
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-12 17:23:11 följande:
    Anonym inlägg 121, ja fy fan, lyssna på en alkholist som gnäller, gnäll, gnäll, gnäll. Varför då, det är ju bara att få tummen ur och sluta supa. Bara? Verkligen? Detta är alltså din åsikt? Sen enligt din slutsats borde inte t.ex föräldrar få klaga heller, eftersom dom satt sig i den sitsen själv. Hoppas du lever som du lär och aldrig gnäller själv. Oj, ja visst, jag läste nyss ditt inlägg och du gnäller rätt mycket!

Och exakt vad har jag gnällt om? Jag sa min enkla åsikt, vilket forum är till för eller? Dessutom finns det alltid hjälp att få oavsett vilket problem man än har. Så istället för att beklaga sej och inte göra något åt det så kan man söka hjälp. Och nu gäller den här tråden fetma inte alkoholism eller hur?
  • Anonym
    Anonym (120kg) skrev 2012-01-12 17:24:32 följande:
    Det håller jag absolut med om, samtidigt kan man inte som utomstående (om man inte känner personen) veta om den feta människan man ser redan har gått ner 30kg och kanske unnar sig en pizza t.ex.

Det är lite tragiskt att folk inte kan försöka tänka lite längre. Jag kämpar själv med vikten, har gått ner 20kg men det ser ju inte folk på mig, de ser endast ett fläskberg och om jag köper lördagsgodis till mina barn så förutsätter de att jag ska trycka i mig det själv...

Jag känner massor som har kämpat med vikten, då jag själv har bra matvanor så har jag ofta fått hjälpa till. Jag hatar inte överviktiga människor inte alls. MEN det är dom som absolut inte gör något åt det som jag inte kan känner något för. Självklart tycker jag att oavsett vikt ska man väl få unna sej den där pizzan eller så ibland. Om jag ser en överviktigt person tänker jag ju inte " shit vilket fetto" det är när man hör dom prata och hur dom hanterar sin vikt som man kan skapa ett tycke. vilket jag gör, jag har även mött överviktiga som medans dom sitter och äter den 3e pizzan på en vecka gnäller att odm är överviktiga. DÄR går gränsen tycker jag.
Svar på tråden tjocka människor?!