• Anonym (fattar inte!)

tjocka människor?!

Hej!
    Jag en person som är oerhört rädd om min kropp och som är fullkomligt livrädd för att bli tjock!
    Jag lever sunt och tänker på vad stoppar i mig..

Till saken hör att  det går en hel del program på tv just nu ang fetma och feta människor. Såklart för att uppmärksamma vårat samhälle och människor angående problemen kring detta.
    De gånger jag råkat vända över till de programmen och när jag ser feta människor ute så börjar jag att fundera!?
    Jag skall inte säga att jag mår illa men jag kan tycka att en fet människa inte behöver den där sladdriga pizzan eller skräpmaten från de olika matketjorna. Laga maten hemma istället!

Ok jag köper om man har fel på ämnesomsättning osv men jag tycker att alla som är överviktiga sitter och gnäller över sin situation! - jag är så tjock bla bla bla.. men dom är inte intresserade att ta tag i det! varför?

Vill dom få hjärt/kärl och andra följd sjukdomar? Vill dom sitta och tycka synd om sig själva? gör något åt det istället och sluta GNÄLL!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-15 21:28
    Efter att ha fått andra perspektiv i frågan så ber jag nu om ursäkt över detta inlägg.. Ibland tänker man faktiskt inte på de orsaker som finns. Sorry!

• Svar på tråden tjocka människor?!
  • Scream2
    Pickeli skrev 2012-01-12 15:53:22 följande:
    Jag är smalare än du och ditt inlägg fick igång mig också. FYI.

Jasså, va bra att du verkar lycklig för att du är smalare än mig, däremot vinner jag säkert i andra kategorier
    Sen vilket inlägg som fick igång dig, det vet inte jag, inte ens om det var positivt eller negativt...får fundera vidare... 
  • Pickeli
    Scream2 skrev 2012-01-12 15:56:32 följande:
    Jasså, va bra att du verkar lycklig för att du är smalare än mig, däremot vinner jag säkert i andra kategorier
    Sen vilket inlägg som fick igång dig, det vet inte jag, inte ens om det var positivt eller negativt...får fundera vidare... 
    Hahah FÖRLÅT! det var inte riktat till ditt inlägg utan som svar på det inlägg du svarade på :) Får göra om och göra rätt

"
    självklart får inlägget en överviktig person att gå i gång... alla är vi olika, tjocka, smala, svarta, gula, vita osv.. vi finns i samma samhälle Jag har många saker jag har åsikter om men detta är ett av dom som jag inte förstår mig på.. Och ja jag gnäller på dom som gnäller "

Detta inlägg åsyftades :)
    Google it!
  • Scream2
    Pickeli skrev 2012-01-12 15:58:23 följande:
    Hahah FÖRLÅT! det var inte riktat till ditt inlägg utan som svar på det inlägg du svarade på :) Får göra om och göra rätt

"
    självklart får inlägget en överviktig person att gå i gång... alla är vi olika, tjocka, smala, svarta, gula, vita osv.. vi finns i samma samhälle Jag har många saker jag har åsikter om men detta är ett av dom som jag inte förstår mig på.. Och ja jag gnäller på dom som gnäller "

Detta inlägg åsyftades :)
    Jamen dåså! Då var det inte jag som var dum, bara fet
  • Anonym (suck)
    Anonym (fattar inte!) skrev 2012-01-12 15:36:47 följande:
    självklart kan JAG inte se att någon är fet enligt bmi skalan... jag sade att bmi är en vägledning.. inget annat! och det jag menade var är att JAG kan se om en människa är fet! dallrar fettet högt och lågt så ser man väl om någon är fet eller!?
    Du kan se om någon är fet enligt DIG. Inte enligt alla andra.
  • Anonym

Det är lustigt egentligen, i alla trådar om övervikt kommer jämförelserna med alkohol, narkotika osv upp. En personlig favorit som alltid verkar dyka upp är: du skulle aldrig be en alkis ta ett glas om dagen resten av livet, men mat kan man ju inte sluta med! Sen kommer mothuggen, "jag har varit tjock", "alla kan gå ner i vikt", "rör på er tjockisar". Det som verkar glömmas bort ibland är att på spektrat alkis-nykter finns ju också de som förstört livet med alkohol och är uteliggare, prostituerade osv. Det finns hjälp att få men den är inte tillgänglig för alla. Övervikt tas inte lika allvarligt som alkohol och narkotikaproblem och attityden "det är bara att sluta att äta" hjälper inte den allmänna uppfattningen av överviktiga och att många faktiskt behöver riktig hjälp. En GBP är en hjälp som blivit populär men många går tydligen ner i vikt men utvecklar andra beroenden istället. Så var glad om ni inte har fläsk att dra på dom ni så fint uttrycker det, men försök även visa lite sympati och empati för era medmänniskor. Fast, det här är ju på FL, så varför bryr jag mig egentligen ens att göra ett inlägg...? Det är lättare fö er att säga betongsugga och skratta åt nutrilett/chips-kombinationer i handlingskorgen, än att se en människa med problem som behöver hjälp men det är väldigt svårt att få eftersom "det är bara att äta mindre." Vissa klarar det, grattis, men andra är på bristningsgränsen och enda skälet dom har sitt nätverk och familj kvar är för att de inte missbrukar alkohol och narkotika utan "bara" mat. (och innan ni vässar era pubertala elitistiska sympatilösa hjärnor, jag väger 87kg till mina 163cm och går äntligen ner i vikt med KBT efter ett långt kämpande att få hjälp med mina problem som inte är matrelaterade men dämpas med det istället för alkohol eller narkotika. Sparar jag er tid att spekulera över min övervikt som ni gjort med andra i tråden som haft förståelse och medkänsla)

• Anonym (fattar inte!)

jag drar min egen slutsats i det hela.. smala har en uppfattning och överviktiga har en annan..

• Anonym (T)
    Anonym (fattar inte!) skrev 2012-01-12 16:23:03 följande:
    jag drar min egen slutsats i det hela.. smala har en uppfattning och överviktiga har en annan..

Eller så är det bara du som inget fattar ^^
  • Anonym (120kg)
    Anonym skrev 2012-01-12 16:12:57 följande:
    Det är lustigt egentligen, i alla trådar om övervikt kommer jämförelserna med alkohol, narkotika osv upp. En personlig favorit som alltid verkar dyka upp är: du skulle aldrig be en alkis ta ett glas om dagen resten av livet, men mat kan man ju inte sluta med! Sen kommer mothuggen, "jag har varit tjock", "alla kan gå ner i vikt", "rör på er tjockisar". Det som verkar glömmas bort ibland är att på spektrat alkis-nykter finns ju också de som förstört livet med alkohol och är uteliggare, prostituerade osv. Det finns hjälp att få men den är inte tillgänglig för alla. Övervikt tas inte lika allvarligt som alkohol och narkotikaproblem och attityden "det är bara att sluta att äta" hjälper inte den allmänna uppfattningen av överviktiga och att många faktiskt behöver riktig hjälp. En GBP är en hjälp som blivit populär men många går tydligen ner i vikt men utvecklar andra beroenden istället. Så var glad om ni inte har fläsk att dra på dom ni så fint uttrycker det, men försök även visa lite sympati och empati för era medmänniskor. Fast, det här är ju på FL, så varför bryr jag mig egentligen ens att göra ett inlägg...? Det är lättare fö er att säga betongsugga och skratta åt nutrilett/chips-kombinationer i handlingskorgen, än att se en människa med problem som behöver hjälp men det är väldigt svårt att få eftersom "det är bara att äta mindre." Vissa klarar det, grattis, men andra är på bristningsgränsen och enda skälet dom har sitt nätverk och familj kvar är för att de inte missbrukar alkohol och narkotika utan "bara" mat. (och innan ni vässar era pubertala elitistiska sympatilösa hjärnor, jag väger 87kg till mina 163cm och går äntligen ner i vikt med KBT efter ett långt kämpande att få hjälp med mina problem som inte är matrelaterade men dämpas med det istället för alkohol eller narkotika. Sparar jag er tid att spekulera över min övervikt som ni gjort med andra i tråden som haft förståelse och medkänsla)
    Blev samtidigt intresserad av din KBT, går du privat? Jag har inte hört att det finns KBT för överviktiga här där jag bor men har däremot gått KBT för att få bukt med mitt självskadebeteende (ioförsig har övervikten en del där också). Otroligt bra verktyg!
  • Anonym (fattar inte!)
    Anonym (suck) skrev 2012-01-12 15:59:53 följande:
    Du kan se om någon är fet enligt DIG. Inte enligt alla andra.
    Men allvarligt talat! om man ser på en människa att han/hon knappt kan gå för att låren är fetare än mina lår ihop och inte ens en T-shirt i storstrl XXXL passar pga överflöd.. så nej inte enligt mig utan alla!
    Man KAN se om en människa är FET, PUNKT
  • Anonym (120kg)
    Anonym (fattar inte!) skrev 2012-01-12 16:23:03 följande:
    Empati kallas det. Människor som inte varit i ens sits har svårt att förstå, och det är inte konstigt, jag kan ha svårt att förstå andra saker som jag själv inte varit med om, och kanske drar förhastade slutsatser om folk och deras situationer innan de berättar och jag blir insatt i ämnet.
Svar på tråden tjocka människor?!