• Anonym (fattar inte!)

tjocka människor?!

Hej!
    Jag en person som är oerhört rädd om min kropp och som är fullkomligt livrädd för att bli tjock!
    Jag lever sunt och tänker på vad stoppar i mig..

Till saken hör att  det går en hel del program på tv just nu ang fetma och feta människor. Såklart för att uppmärksamma vårat samhälle och människor angående problemen kring detta.
    De gånger jag råkat vända över till de programmen och när jag ser feta människor ute så börjar jag att fundera!?
    Jag skall inte säga att jag mår illa men jag kan tycka att en fet människa inte behöver den där sladdriga pizzan eller skräpmaten från de olika matketjorna. Laga maten hemma istället!

Ok jag köper om man har fel på ämnesomsättning osv men jag tycker att alla som är överviktiga sitter och gnäller över sin situation! - jag är så tjock bla bla bla.. men dom är inte intresserade att ta tag i det! varför?

Vill dom få hjärt/kärl och andra följd sjukdomar? Vill dom sitta och tycka synd om sig själva? gör något åt det istället och sluta GNÄLL!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-15 21:28
    Efter att ha fått andra perspektiv i frågan så ber jag nu om ursäkt över detta inlägg.. Ibland tänker man faktiskt inte på de orsaker som finns. Sorry!

• Svar på tråden tjocka människor?!
  • Anonym
    La Lola skrev 2012-01-12 14:38:19 följande:
    Är det ok att vara tjock om man inte klagar?
    Så länge man inte klagar så får man göra vad man vill med sitt liv. Jag förstår bara mig inte på människor som klagar över sin vikt, förhållande, ekonomi och vägrar göra något åt problemet. Men det är är nog enklare att vara offer än att styra över sitt liv. 
  • Insatt
    Anonym (fattar inte!) skrev 2012-01-12 14:38:20 följande:
    en skvätt övervikt är inte samma sag 20-50 kilos övervikt= fetma.. eller är jag ute och cyklar?

Jag väger ca 50 kg för mycket. Inbillar du dig att det ger dig rätt att komma fram till mig och säga nått om det? Vad tror du att jag hade gjort med dig om du sagt nått? Och jag skrev inte BARA vid minsta övervikt. Hade du haft lite mer fett i hjärnan och bättre läsförståelse hade du kanske förstått att kommentarerna börjar vid minsta kilo. Men du är väl för upprörd över andras problem för att orka tänka ordentligt. Lugna ner sig och ta en promenad istället. Du har säkert nått fläsk som behöver vallas.
  • Anonym (T)
    Anonym skrev 2012-01-12 14:39:06 följande:
    Hör du hört talas om att ta itu med livet? Alla har problem, men vissa väljer att vara offer. Visst kan dom vara offer om dom vill vara det, så länge dom låter bli att gnälla. 

Skillnaden med bulimiker och de med anorexia är att dom är tysta, de gnäller inte lika mycket som tjocka. En med anorexia låter bli att äter för att den har skev kroppuppfattning. Den gnäller faktiskt inte över att den är smal och borde äta mer, sen låter den bli att äta. Så det är faktiskt skillnad.  
    så om man är ett offer så ska man må dåligt? för det är inte okej att faktiskt vara ett offer? 

smala personer gnäller minst lika mycket! att dom inte kan gå upp i vikt, men dom gör inget åt det! dom kan börja bygga muskler, så går dom både upp i vikt och ser inte så smala ut, eller så kan dom äta mer rätt så att dom lägger på sig (bara äta socker och fett funkar inte, det ska vara en speciell kombination med kolhydrater och massa protein) 

dom anser också att dom är offer, för sina goda gener men dom anses inte vara offer för att vara smal är "rätt"   
  • Anonym (120kg)

Jo, så enkelt är det, man bara låter bli pizza och fet mat och så vips är man smal!

ELLER så kan det vara så att det finns mer komplicerad historik bakom den där feta människan. Många olika faktorer kan spela in, visst finns det många som inte kan något om kostlära och helt enkelt äter fel av ren okunnighet, andra som äter för att de tycker om det, men sen finns det även de som har antingen fysiska eller psykiska problem

Den där jättesmala människan du ser, det är väl bara för den personen att  äta mer fet mat? För det är ju inte hälsosamt att vara så smal och äter man bara rätt så lägger man ju på hullet och når en hälsosam vikt!

Jag kan bara tala för mig själv. Jag har haft en trasslig uppväxt, dåligt självförtroende och en hel massa problematik bakom mig som fick mig att börja hetsäta. Började spy upp maten och hade trots min påbörjade övervikt bulimi, något som oftare än man tror inte syns på utsidan! Är man anorektiker syns det, är man bulimiker kan man vara rätt överviktig... tro det eller ej. Pga olika omständigheter kunde jag inte fortsätta kräkas utan att någon märkte det (jorå, fortsatte men inte i samma omfattning) men hetsätandet fanns kvar=jag gick upp i vikt.

Jag mår bättre nu men tyvärr är hetsätningstendenserna kvar. Jag äter häsosamt, lagar egen mat och motionerar, men så plötsligt mår jag dåligt, hamnar i hetsätningsperioder och faller ner i det där sättet som jag känner till botar ångest (och även gör den värre sen...). Och givetvis går jag upp i vikt.

Du vet inte vad som ligger bakom personen du ser, varför denna person är överviktig. Lika lite som du vet varför någon är underviktig. Kanske är den där pizzan den första personen äter på ett år, för den har precis gått ner 30kg och unnade sig den där pizzan som den längtat efter. Vem är du att döma?

• Pickeli
    Anonym skrev 2012-01-12 14:40:20 följande:
    Smal som jag är så delar jag inte dina erfarenheter och jag tycker att alla har ett personligt ansvar att röra på sig dagligen och att äta hälsosamt men de tjockisar jag ser gör oftast varken det ena eller det andra.
    Nu förstår jag inte vad du pratar om? vad för erfarenheter och var kom din vikt med i bilden?

Tycker du inte man har ett eget ansvar att dricka måttligt och äta normalt så man inte blir alkoholist och bulimiker heller?
    Google it!
  • Anonym (fattar inte!)
    Anonym (T) skrev 2012-01-12 14:39:14 följande:
    hahahaha!!! okej.. "ta tag i det"
    det är det bästa du kan komma med åt andra med problem?
    du är då verkligen inte kvalificerad att uttala dig i den här frågan då.   
    just det problemet ja!
  • Anonym (T)
    Anonym skrev 2012-01-12 14:41:22 följande:
    Så länge man inte klagar så får man göra vad man vill med sitt liv. Jag förstår bara mig inte på människor som klagar över sin vikt, förhållande, ekonomi och vägrar göra något åt problemet. Men det är är nog enklare att vara offer än att styra över sitt liv. 

Varför klagar du på "offer" ?

det finns en sak värre än offer som klagar och det är folk som klagar på offer! 
    antar att den slagna hustrun får skylla sig själv att hon blir slagen och våldtagen, för hon gör ju inget åt sitt liv!    
  • Insatt

Personligt ansvar. Kyss mig imorrn! Det har väl alla isåfall för ALLT riskbeteende. Jag kanske inte vill betala tokbantares benskörhet! Alla tjocka får inte hälsoproblem. Alla supersmala får inte benskörhet. Alla rökare får inte lungcancer. Sköt sig själv och skit i andra fröken märkvärdig! Jävla sossar alltså..

• Anonym (fattar inte!)
    Scream2 skrev 2012-01-12 14:41:19 följande:
    Och vem bestämmer vilken personens idealvikt är? DU, efter dina preferenser, eller personen själv. Du kan anse personen har 20 kgs övervikt, men personen själv tycker 5....då blir det lite skillnad hörrudu!
    HÄLSA KALLAS DET HURRUDU! BMI...
  • Anonym (T)
    Anonym (fattar inte!) skrev 2012-01-12 14:45:49 följande:
    just det problemet ja!
    Vad hände med sympati? stöd? hjälp? lyssna?
    eller du kanske är helt värdelös på dom sakerna också!?  
Svar på tråden tjocka människor?!