• Anonym (fattar inte!)

tjocka människor?!

Hej!
    Jag en person som är oerhört rädd om min kropp och som är fullkomligt livrädd för att bli tjock!
    Jag lever sunt och tänker på vad stoppar i mig..

Till saken hör att  det går en hel del program på tv just nu ang fetma och feta människor. Såklart för att uppmärksamma vårat samhälle och människor angående problemen kring detta.
    De gånger jag råkat vända över till de programmen och när jag ser feta människor ute så börjar jag att fundera!?
    Jag skall inte säga att jag mår illa men jag kan tycka att en fet människa inte behöver den där sladdriga pizzan eller skräpmaten från de olika matketjorna. Laga maten hemma istället!

Ok jag köper om man har fel på ämnesomsättning osv men jag tycker att alla som är överviktiga sitter och gnäller över sin situation! - jag är så tjock bla bla bla.. men dom är inte intresserade att ta tag i det! varför?

Vill dom få hjärt/kärl och andra följd sjukdomar? Vill dom sitta och tycka synd om sig själva? gör något åt det istället och sluta GNÄLL!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-15 21:28
    Efter att ha fått andra perspektiv i frågan så ber jag nu om ursäkt över detta inlägg.. Ibland tänker man faktiskt inte på de orsaker som finns. Sorry!

• Svar på tråden tjocka människor?!
  • Anonym (T)
    Anonym (fattar inte!) skrev 2012-01-12 14:47:34 följande:
    HÄLSA KALLAS DET HURRUDU! BMI...

BMI är inte lika med Hälsa.
  • Anonym (suck)
    Ja om jag skulle gå efter BMI borde jag ligga med sondnäring nu trots att jag ser och är fullt hälsosam ut. Min sambo borde ligga inför en magoperation för fetma då han enligt BMI är kraftigt överviktigt då han är vältränad.

Men för all del, BMI all mighty.

...suckar åt ignoransen och okunskapen som flödar...
  • Anonym (fattar inte!)
    Insatt skrev 2012-01-12 14:42:19 följande:
    Jag väger ca 50 kg för mycket. Inbillar du dig att det ger dig rätt att komma fram till mig och säga nått om det? Vad tror du att jag hade gjort med dig om du sagt nått? Och jag skrev inte BARA vid minsta övervikt. Hade du haft lite mer fett i hjärnan och bättre läsförståelse hade du kanske förstått att kommentarerna börjar vid minsta kilo. Men du är väl för upprörd över andras problem för att orka tänka ordentligt. Lugna ner sig och ta en promenad istället. Du har säkert nått fläsk som behöver vallas.
    Jag skulle aldrig kommentera någon som jag inte känner så nej det är inte ok! tror du att jag är den enda som tänker på dagens sammhällsproblem? förvisso skall jag strax gå ut med hundarna en sväng (så gott det går med mitt diskbrock) men nej jag har inget fläsk som behöver vallas..
  • Anonym (T)
    Anonym (T) skrev 2012-01-12 14:48:18 följande:
    Vad hände med sympati? stöd? hjälp? lyssna?
    eller du kanske är helt värdelös på dom sakerna också!?  

Du har inget ansvar, men det skadar inte att släppa din egen gnäll attityd och faktiskt erbjuda ett leende istället för dömmande suckar. morötter funkar i många fall bättre än piska!
  • UlletGullet

Jag är mer rädd för att bli ignorant, fördömande, nedlåtande och besserwisser mer än för att bli fet. Fet går iaf att göra nånting åt, attitydproblem är svårare att ordna till, det brukar vara medfött...

• Anonym
    Pickeli skrev 2012-01-12 14:44:22 följande:
    Nu förstår jag inte vad du pratar om? vad för erfarenheter och var kom din vikt med i bilden?

Tycker du inte man har ett eget ansvar att dricka måttligt och äta normalt så man inte blir alkoholist och bulimiker heller?
    DU hänvisade till mina erfarenheter, inte jag. Därför förklarade jag mig.

Ja, man har eget ansvar och hon du svarade tog det ansvaret och löste sina problem.
  • Scream2

Och om man tycker BMI är nåt vettigt, då är man inte speciellt smart och har noll insikt....hörrudu!
  • Anonym (fattar inte!)
    Anonym (suck) skrev 2012-01-12 14:50:42 följande:
    Ja om jag skulle gå efter BMI borde jag ligga med sondnäring nu trots att jag ser och är fullt hälsosam ut. Min sambo borde ligga inför en magoperation för fetma då han enligt BMI är kraftigt överviktigt då han är vältränad.

Men för all del, BMI all mighty.

...suckar åt ignoransen och okunskapen som flödar...
    BMI är en vägledning inget annat.. och BMI går inte att läsas av för någon som tränar på gym och bygger muskler... Jag är 175 cm lång och väger 63 kg.. min ideal vikt går upp till 75 kg så jag tycker det låter ganska vettigt..
  • Anonym (fattar inte!)
    Scream2 skrev 2012-01-12 14:56:43 följande:
    Och om man tycker BMI är nåt vettigt, då är man inte speciellt smart och har noll insikt....hörrudu!
    What do you know..? ja jag tycker det vettigt och har bra koll.. Tack!
  • Scream2
    Anonym (fattar inte!) skrev 2012-01-12 14:56:55 följande:
    BMI är en vägledning inget annat.. och BMI går inte att läsas av för någon som tränar på gym och bygger muskler... Jag är 175 cm lång och väger 63 kg.. min ideal vikt går upp till 75 kg så jag tycker det låter ganska vettigt..

Men hur kan du då påstå att man ska gå efter BMI när man bedömmer någons övervikt? Vem är du att bedömma hur mkt övervikt någon har? Du skriver ju själv om pytteliten kontra 20-50 kg.....VEM avgör hur mkt övervikten är på en individ? 20 kg för dig, för att du eftersträvar ett visst ideal...är 5 kg för nån annan, för att de har ett annat....Eller som jag, som skiter i kilona, det är smartast så
Svar på tråden tjocka människor?!