• Anonym (fattar inte!)

tjocka människor?!

Hej!
    Jag en person som är oerhört rädd om min kropp och som är fullkomligt livrädd för att bli tjock!
    Jag lever sunt och tänker på vad stoppar i mig..

Till saken hör att  det går en hel del program på tv just nu ang fetma och feta människor. Såklart för att uppmärksamma vårat samhälle och människor angående problemen kring detta.
    De gånger jag råkat vända över till de programmen och när jag ser feta människor ute så börjar jag att fundera!?
    Jag skall inte säga att jag mår illa men jag kan tycka att en fet människa inte behöver den där sladdriga pizzan eller skräpmaten från de olika matketjorna. Laga maten hemma istället!

Ok jag köper om man har fel på ämnesomsättning osv men jag tycker att alla som är överviktiga sitter och gnäller över sin situation! - jag är så tjock bla bla bla.. men dom är inte intresserade att ta tag i det! varför?

Vill dom få hjärt/kärl och andra följd sjukdomar? Vill dom sitta och tycka synd om sig själva? gör något åt det istället och sluta GNÄLL!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-15 21:28
    Efter att ha fått andra perspektiv i frågan så ber jag nu om ursäkt över detta inlägg.. Ibland tänker man faktiskt inte på de orsaker som finns. Sorry!

• Svar på tråden tjocka människor?!
  • ElectroDiva

jag är fet, jag gnäller inte, och jag äter den där sladdriga pizzan med gott samvete, jag har väl rätt att äta allt som vilken människa som helst trots att jag är fet.

• La Lola
    Anonym (fattar inte!) skrev 2012-01-12 16:43:58 följande:
    nej..
    Jo. Det gör det.
    Så nu har du lärt dig något nytt. Bra va?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • CeeJay

Måste man alltid fatta hur andra människor tänker? Om man inte kan sätta sig in i situationen kanske man ska göra det, om man intresserar sig för en hel" grupp av människor".

• Anonym

Anynom(120kg) Jag går på privat KBT men inte för min övervikt. Nu när jag har fått hjälp med mina grundproblem har behovet av självmedicinering försvunnit och jag överäter inte längre och missbrukar mat. Ingen matrelaterad hjälp går att få här, dom har inte ens någon dietist på VC.

• Anonym (fattar inte!)
    La Lola skrev 2012-01-12 16:44:41 följande:
    Jo. Det gör det.
    Så nu har du lärt dig något nytt. Bra va?
    japp, det har jag
  • Anonym (120kg)
    Anonym (fattar inte!) skrev 2012-01-12 16:43:19 följande:
    klart jag kan..
    Vad bra! Men varför startade du då den här tråden? Jag och fler med mig har även förklarat  varför man kan vara så här tjock men du verkar inte så intresserad av svaret måste jag säga... envägskommunikation.
  • Anonym (120kg)
    Anonym skrev 2012-01-12 16:48:43 följande:
    Anynom(120kg) Jag går på privat KBT men inte för min övervikt. Nu när jag har fått hjälp med mina grundproblem har behovet av självmedicinering försvunnit och jag överäter inte längre och missbrukar mat. Ingen matrelaterad hjälp går att få här, dom har inte ens någon dietist på VC.
    Tack för svar! Ska kolla upp möjligheterna för KBT här, var ett par år sen jag gick sist och då fullföljde jag inte pga olika orsaker.
  • Anonym (big-momma)

Har inte läst mer än TS.
    Men måste säga att det är sorgligt att läsa det du skriver.
    Jag tror inte att du har en aning om hur det är.
    Somliga vill faktiskt (tro det eller ej) vara stora, andra har en sjukdom eller äter mediciner som gör att de ökar i vikt, och så de som vill men inte klarar av att gå ner i vikt, osv.

Det kan liknas med ett missbruk och är väldigt svårt att ta sig ur.
    Som samhället ser ut och med tanke på att skräpmat är billigt så är det väl inte underligt om folk blir stora.
    Det som saknas enligt mig det är riktig hjälp för den som vill gå ner i vikt. Man kanske behöver komma hemifrån till ett ställe där man får "lära" sig att laga nyttig mat och man får chansen att motionera på ett bra sätt.  

• Mellamella

Jag tycker ärligt talat väldigt synd om "tjocka" människor, det hetsas så jävla mycket emot dem hela tiden. Låt dem vara och sköt er själva. Tjockisar är också människor, med samma känslor och värde som oss lite "mindre".

Thats my story and I'm sticking to it. www.mellas.se/
  • Anonym (bara tips)
    Trivelina73 skrev 2012-01-12 13:59:28 följande:
    Jag äter inte pizza o sånt skräp. Tar en kaffe ibland ute men då tar jag inge bulle till så som mina väninnor tar de kan äta hur mycket socker som helst. 

Jag vet inte va som är fel, för när jag levde på 1300kcal per dag så hände det inget alls med vikten och så ät jag i flera månader och inte hände de något heller då när jag levde på 900kcal  per dag under flera månader (jag var nog mest bara hungrig). Sen blev jag sjuk igen och äter väll någonstans på 2000kcal per dag och inte händer de något nu heller (går inte upp).

Jag äter mest hemmabakad bröd, fullkornsprodukter och grönsaker.  Äter inte kött men äter mjölkprodukter. 

Så bara för att man är fet, så äter man inte fel och nej, jag har inge fel på min omsättning enligt tester eftersom jag saknar sköldkörtel så äter jag medecin och jag får även överdos för att bromsa upp återfall av cancern.  
    Nu är jag själv överviktig men går regelbundet till dietist för att förbättra min kost och levnadsvanor.
    Har hittills gått ned 60 kilo bara 16 kvar nu =)

Jag vill inte anmärka på din mathållning tänkte bara ge dig ett råd (behöver inte följas) men
    många överviktiga är känsliga emot just kolhydrater, så mitt tips är att minska på brödet oavsett om  det är hemmagjort eller inte och öka på proteinet.
    Proteinet hjälper till och sätta igång förbränningen bla.
    Ät mer kött än kolhydrater, säger inte att du inte får äta kolhydrater alls men det borde inte vara huvudingrediens ta kött. grönsaker och den lilla delen kolhydrat i stället =)
    Värt att testa iaf och kanske lite motion? en timma om dagen är ganska lagom att börja med men känner man att man klarar mer så är det ju bara att köra på fast antar att du redan motionerar =) 
Svar på tråden tjocka människor?!