• Anonym (fattar inte!)

tjocka människor?!

Hej!
    Jag en person som är oerhört rädd om min kropp och som är fullkomligt livrädd för att bli tjock!
    Jag lever sunt och tänker på vad stoppar i mig..

Till saken hör att  det går en hel del program på tv just nu ang fetma och feta människor. Såklart för att uppmärksamma vårat samhälle och människor angående problemen kring detta.
    De gånger jag råkat vända över till de programmen och när jag ser feta människor ute så börjar jag att fundera!?
    Jag skall inte säga att jag mår illa men jag kan tycka att en fet människa inte behöver den där sladdriga pizzan eller skräpmaten från de olika matketjorna. Laga maten hemma istället!

Ok jag köper om man har fel på ämnesomsättning osv men jag tycker att alla som är överviktiga sitter och gnäller över sin situation! - jag är så tjock bla bla bla.. men dom är inte intresserade att ta tag i det! varför?

Vill dom få hjärt/kärl och andra följd sjukdomar? Vill dom sitta och tycka synd om sig själva? gör något åt det istället och sluta GNÄLL!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-15 21:28
    Efter att ha fått andra perspektiv i frågan så ber jag nu om ursäkt över detta inlägg.. Ibland tänker man faktiskt inte på de orsaker som finns. Sorry!

• Svar på tråden tjocka människor?!
  • Anonym (fattar inte!)
    MoaElis skrev 2012-01-12 14:25:43 följande:
    Jag tror dom vill,  om dom klagar trivs dom ju inte med situasionen. Viljan kanske finns men inte orken att ta tag i det, av någon anledning. Som sagt, det kan lätt kännas hopplöst.. Då kan man behöva hjälp & många tycker det är svårt att be om hjälp tyvärr..
    jag det är väl tyvärr så
  • Pickeli
    Anonym (fattar inte!) skrev 2012-01-12 14:26:40 följande:
    nu tror jag nog att du missförstod mig.. jag menar att dom klagar på sin hydda och vill gå ner i vikt men gör ingenting åt det.
    Ja jag läste bara vad som stod. Du skrev  "De människor jag pratar om är de som faktiskt inte vill göra något åt sin situation men ändå klagar på det.."

Du skulle väl kunna delge dina bästa tips till dem då som själv genomlidit beroenden och missbruk, och visa lite medlidande och stöd istället för att se ned på dem. Du borde ju rimligtvis kunna leva dig in i deras värld eftersom du själv varit där?
    Google it!
  • Anonym
    Pickeli skrev 2012-01-12 14:05:18 följande:
    Ja men det gäller ju att komma till den insikten och få rätt hjälp. Jag kan nog tycka att man inte behöver dricka så mycket och ofta så man blir alkoholist. Och jag kan också tycka att man inte behöver svälta sig själv heller. men det tyckte ju tydligen du förut, konstigt va?
    Ts, tog tag i det. Varför tar inte feta tag i sin situation utan äter mer glass, pommes och pizza och rör sig ännu mindre? Såg Biggest loser igår och en orkade inte ens gå i 500 meter, det är skrämmande.
  • Anonym

Jag håller med dig, jag blir irriterad på människor som gnäller över deras vikt och sedan äter skräpmat och godis. Jag förstår dom som är nöjda med situationen, men dom som gnäller gör mig bara irriterad. 

Dom gånger jag känner att jag får lite för mycket fett över kroppen och gnäller på att kläderna sitter inte lika snyggt så ser jag till att ta itu med problemet. 

Nä, jag ogillar egentligen alla människor som gör sig själva till offer och vägrar ta itu med deras liv. Så det är inte bara gnälliga överviktiga som irriterar mig utan även andra i liknande situation. 

Ta itu med era liv liksom. Inget i livet är bättre än vad ni gör det till, det är bara att bestämma sig att man styr vikten, ekonomin, förhållandet, livet.  

• Anonym (T)
    Anonym (fattar inte!) skrev 2012-01-12 14:26:40 följande:
    nu tror jag nog att du missförstod mig.. jag menar att dom klagar på sin hydda och vill gå ner i vikt men gör ingenting åt det.

Kanske för att dom inte är redo.
    har pratat med en massa underviktiga som klagar på att bli kallade anorektiker och pinne, men inte fan gör dom något åt det!  (jo, det finns saker att göra där också, förutom i undantagsfall, precis som med "tjocka")
  • Anonym
    Pickeli skrev 2012-01-12 14:23:59 följande:
    Hur många sådana har du träffat som inte vill gå ned i vikt men tycker det är jobbigt att vara tjock? Jag har inte träffat en endaste en faktiskt!
    Jag har träffat massor son inget gör åt sitt problem. Gör dina vänner/bekanta något eller sitter de och väntar på att "någon annan" ska lösa deras viktproblem?
  • Scream2

Jag vet vem som är den som FÖRST ska sluta GNÄLLA, för det var nog ett av de mest gnälliga inlägg jag läst på länge

• Anonym (T)
    Anonym skrev 2012-01-12 14:30:52 följande:
    Jag håller med dig, jag blir irriterad på människor som gnäller över deras vikt och sedan äter skräpmat och godis. Jag förstår dom som är nöjda med situationen, men dom som gnäller gör mig bara irriterad. 

Dom gånger jag känner att jag får lite för mycket fett över kroppen och gnäller på att kläderna sitter inte lika snyggt så ser jag till att ta itu med problemet. 

Nä, jag ogillar egentligen alla människor som gör sig själva till offer och vägrar ta itu med deras liv. Så det är inte bara gnälliga överviktiga som irriterar mig utan även andra i liknande situation. 

Ta itu med era liv liksom. Inget i livet är bättre än vad ni gör det till, det är bara att bestämma sig att man styr vikten, ekonomin, förhållandet, livet.  
    Någonsin hört talas om Tröstätning? Hetsätning?

eller tror du bara dom flesta bara gör det för att det är kul?  
    för jag antar att anorexi och bulimi är lika kul!  
  • Anonym (belöning)

Till stor del handlar det väl om de belöningssystem vi har i hjärnan.Fett+socker= hjärnan tycker det är kanonhärligt. Vissa har lättare för att torska dit på detta och säkerligen blir belöningen olika stark för olika individer.

• Anonym (fattar inte!)
    Pickeli skrev 2012-01-12 14:30:05 följande:
    Ja jag läste bara vad som stod. Du skrev  "De människor jag pratar om är de som faktiskt inte vill göra något åt sin situation men ändå klagar på det.."

Du skulle väl kunna delge dina bästa tips till dem då som själv genomlidit beroenden och missbruk, och visa lite medlidande och stöd istället för att se ned på dem. Du borde ju rimligtvis kunna leva dig in i deras värld eftersom du själv varit där?
    De problem jag hade är inte samma dom deras, därför kan jag inte delge dom varesig hjälp eller tips:/
    det enda jag kan säga är att- Ta tag i det..
Svar på tråden tjocka människor?!