• Anonym (fattar inte!)

tjocka människor?!

Hej!
    Jag en person som är oerhört rädd om min kropp och som är fullkomligt livrädd för att bli tjock!
    Jag lever sunt och tänker på vad stoppar i mig..

Till saken hör att  det går en hel del program på tv just nu ang fetma och feta människor. Såklart för att uppmärksamma vårat samhälle och människor angående problemen kring detta.
    De gånger jag råkat vända över till de programmen och när jag ser feta människor ute så börjar jag att fundera!?
    Jag skall inte säga att jag mår illa men jag kan tycka att en fet människa inte behöver den där sladdriga pizzan eller skräpmaten från de olika matketjorna. Laga maten hemma istället!

Ok jag köper om man har fel på ämnesomsättning osv men jag tycker att alla som är överviktiga sitter och gnäller över sin situation! - jag är så tjock bla bla bla.. men dom är inte intresserade att ta tag i det! varför?

Vill dom få hjärt/kärl och andra följd sjukdomar? Vill dom sitta och tycka synd om sig själva? gör något åt det istället och sluta GNÄLL!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-15 21:28
    Efter att ha fått andra perspektiv i frågan så ber jag nu om ursäkt över detta inlägg.. Ibland tänker man faktiskt inte på de orsaker som finns. Sorry!

• Svar på tråden tjocka människor?!
  • IntheSky
    mikipiki skrev 2012-01-12 21:46:33 följande:
    Alltså, jag fattar verkligen inte varför jag inte ska få äta vad jag vill för att jag är tjock? So what om jag vill trycka i mig en stor fet pizza, hur drabbar det dig? Det är ingen som har bett dig att varken titta eller tycka. Folk bryr sig så förbannat mycket om andra och klankar ner på andras brister istället för att ta en rejäl koll på sig själva istället. 

Jag antar att det var någon som frågade om jag var trött på trådar a la denna för att jag själv är fet och nej, det är inte den enda anledningen. Jag är trött på att vissa människor tror sig ha någon rätt att sitta och beklaga sig över människors liv och levnadsstil när dom i själva verket inte har ett endaste dugg med det att göra. 
  • mikipiki
    pixel skrev 2012-01-12 21:44:30 följande:
    Jag har varit smal...så du vet aldrig, det kan hända att du går upp en dag...inte alltid man får välja själv! Tänk på det! 
  • Lavish
    Anonym (__) skrev 2012-01-12 21:46:07 följande:
    Man kanske inte har den mentala styrkan, så enkelt kan det vara.
    Ja det kanske är så.
  • Anonym
    Anonym (fattar inte!) skrev 2012-01-12 14:00:02 följande:
    Ja, hjälp finns att få! jag är själv fd bulimiker och haft alkohol problem.. jag kom till en punkt när jag insåg mina problem och tog tag i det! min bror är fd amfetaminist och har inget eget boende, men han kämpar för att få in en fot i samhället igen! Vill man så Kan man.
    Har inte läst längre än til detta inlägget..
    Jag tillhör de väldigt sjukligt feta i vårt land.
    Jag är 167cm o väger 200kg.
    Ojdå,hur har jag kunnat låta mig bli så här fet?
    Bra fråga.Jag har många ursäkter men också många förklaringar,vilket jag inte tänker 
    skriva här.För de spelar ingen roll vad jag har gått igenom eller vad jag måste kämpa emot varje dag.
    Folk ser på mig med avsky men de ser inte min sorg eller mitt kämpande för att orka leva.
    En psykolog jag var hos trodde inte på mina "historier" från hon fick de värsta bekräftat.Då från sa hon sig mig,för hon hade inte kunskapen att hjälpa mig.

Detta med att det finns hjälp att få.
    Den enda hjälpen jag har fått/blivit erbjuden är en vikt-op,
    som jag nu har blivit godkänd till.Men jag vill inte operera mig.
    Jag har försökt få hjälp av flera läkare,av psyk,av överviktsenheten,av sjukgymnaster.
    Jag varit o blivit hypnotiserad.
    De senaste månaderna har jag försökt att få komma iväg till *bantningshem* men inte.
    Jag får höra att jag inte ska anstränga mig för det tål inte mitt hjärta,men samtidigt så får jag inte veta vad jag ska/kan göra.
    Finns en massa (farlig)info på nätet,men vad ska man gå efter?

Det är inte bara att ta tag i sin vikt.
    Det är inte bara svart o vitt.

• Bonanza
    Lavish skrev 2012-01-12 21:40:39 följande:
    Jag måste säga att jag tyvärr också har svårt att förstå hur man kan ha så dålig självdisciplin. Fast jag förstår att folk kan bli ledsna och att alla har sina skäl.

Men jag kan ändå inte förstå hur man kan tillåta sig att bli jättefet. Varför man inte kommer till en punkt före 100 kgs gränsen åtminstone där man inser att man har ett problem man måste lösa.
    De allra flesta överviktiga har någon gång bantat, ofta många många gånger, och därmed helt fuckat upp sin förbränning, samt lärt kroppen att alltid vara inställd på svältläge. Så när de väl försöker gå ner i vikt (ännu en gång) så är det dels svårare (eftersom förbränningen är låg) och dels så kommer deras fettceller att alltid vilja suga åt sig varenda kalori. Så även när de lyckats gå ner i vikt är deras kropp benägen att gå upp i vikt på samma kost som en normalviktig fortsätter vara normalviktig på.

Lägg sedan till olika genetiska faktorer som reaktion på livsmedel, benägenhet att överäta osv osv så är det lättare att förstå att det inte handlar om självdisciplin.

Det finns mängder av forskning inom området om man är intresserad av att förstå och inte bara förfasas.

• Lavish
    Bonanza skrev 2012-01-12 21:56:06 följande:
    De allra flesta överviktiga har någon gång bantat, ofta många många gånger, och därmed helt fuckat upp sin förbränning, samt lärt kroppen att alltid vara inställd på svältläge. Så när de väl försöker gå ner i vikt (ännu en gång) så är det dels svårare (eftersom förbränningen är låg) och dels så kommer deras fettceller att alltid vilja suga åt sig varenda kalori. Så även när de lyckats gå ner i vikt är deras kropp benägen att gå upp i vikt på samma kost som en normalviktig fortsätter vara normalviktig på.

Lägg sedan till olika genetiska faktorer som reaktion på livsmedel, benägenhet att överäta osv osv så är det lättare att förstå att det inte handlar om självdisciplin.

Det finns mängder av forskning inom området om man är intresserad av att förstå och inte bara förfasas.
    Men fortfarande, om man konsekvent skär ned sitt matintag tills man slutar gå upp i vikt så måste konsekvensen bli att man slutar gå upp i vikt. Om det nu inte är så att man har någon sjukdom då.
  • Bonanza
    Lavish skrev 2012-01-12 21:59:48 följande:
    Men fortfarande, om man konsekvent skär ned sitt matintag tills man slutar gå upp i vikt så måste konsekvensen bli att man slutar gå upp i vikt. Om det nu inte är så att man har någon sjukdom då.
    Ja visst. Men skulle du kunna tänka dig att leva på 1200-1300 kalorier per dag för resten av ditt liv? För det är vad som krävs för vissa. 

Det handlar ju inte om att det är helt omöjligt rent fysiskt, utan vad som är rimligt att förvänta sig att en människa ska utsätta sig för och klara av i resten av sitt liv.

Och därtill läggs sedan att de allra flesta feta har någon slags ätstörning. Så då kommer det psykiska in i det hela också.  
  • Lavish
    Bonanza skrev 2012-01-12 22:03:24 följande:
    Ja visst. Men skulle du kunna tänka dig att leva på 1200-1300 kalorier per dag för resten av ditt liv? För det är vad som krävs för vissa. 

Det handlar ju inte om att det är helt omöjligt rent fysiskt, utan vad som är rimligt att förvänta sig att en människa ska utsätta sig för och klara av i resten av sitt liv.

Och därtill läggs sedan att de allra flesta feta har någon slags ätstörning. Så då kommer det psykiska in i det hela också.  
    Ja det tror jag nog. Men såklart hade jag letat efter genvägar om det var ett kroniskt tillstånd. Som t.ex röra mig mer.
  • IntheSky

Jag tror ju då att alla kemikalier vi får i oss genom mat, medicin, kläder, luft, överallt inte är bra för oss. Och att vi omöjligt kan vara helt opåverkade av det. Skulle inte förvåna mig om exempelvis hormonpåverkande medel också påverkar metabolismen.

• Anonym
    Anonym (bara tips) skrev 2012-01-12 21:10:26 följande:
    Jag vet hur det är jag har också pco-s det suger apa dock hade jag inte räknat med att få barn? trodde det var typ bara 80% changs att man kan få det? 
    Så jag har sett mig som steril i ett par år..  

Det är bara att gå till gyn när du vill bli gravid, det finns mediciner att få som hjälper dig ägglossa. T ex Pergotime.
    Jag hade svår PCO-S, ingen ägglossning alls, men blev gravid på andra månaden/försöket med Pergotime. 
Svar på tråden tjocka människor?!