• Anonym (fattar inte!)

tjocka människor?!

Hej!
    Jag en person som är oerhört rädd om min kropp och som är fullkomligt livrädd för att bli tjock!
    Jag lever sunt och tänker på vad stoppar i mig..

Till saken hör att  det går en hel del program på tv just nu ang fetma och feta människor. Såklart för att uppmärksamma vårat samhälle och människor angående problemen kring detta.
    De gånger jag råkat vända över till de programmen och när jag ser feta människor ute så börjar jag att fundera!?
    Jag skall inte säga att jag mår illa men jag kan tycka att en fet människa inte behöver den där sladdriga pizzan eller skräpmaten från de olika matketjorna. Laga maten hemma istället!

Ok jag köper om man har fel på ämnesomsättning osv men jag tycker att alla som är överviktiga sitter och gnäller över sin situation! - jag är så tjock bla bla bla.. men dom är inte intresserade att ta tag i det! varför?

Vill dom få hjärt/kärl och andra följd sjukdomar? Vill dom sitta och tycka synd om sig själva? gör något åt det istället och sluta GNÄLL!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-15 21:28
    Efter att ha fått andra perspektiv i frågan så ber jag nu om ursäkt över detta inlägg.. Ibland tänker man faktiskt inte på de orsaker som finns. Sorry!

• Svar på tråden tjocka människor?!
  • Minas
    Alecto skrev 2012-01-12 20:19:46 följande:
    och så undrar man varför mobbing finns...
    Älskade lilla Saga!!
  • Anonym (pco-s tjej)
    Queenie70 skrev 2012-01-12 20:13:07 följande:
    För det andra, så tycker jag att jag bra mycket oftare hör slanka el. normalviktiga personer gnälla över alla feta människor än de feta själva.
    denna meningen håller jag med om till 100% om!!!

min syster som är 160cm lång och väger 53kg och min bästa kompis som är 165 och väger ca 65kg-men sina kilo oerhört jämnt fördelade med världens timglasfigur - jag har ALDRIG hört någon klaga sååå över sina kroppar som dessa två gör!!
    och inflikar jag att "hörrni nu får ni ge er, jag väger fan dubbelt så mkt som er" så får jag bara till svar "men du har ju fött två barn?!"..
    så man har RÄTT att vara fet om man har fött barn, eller vaddå??

jag är tjock, svar ja.
    jag sitter inte och trycker en massa pizza, hamburgare, strips, kebab och chips eller godis.
    jag har pco-s vilket tyvärr har lett till att jag väger 20kg för mycket.

det är skitsvårt att gå ner, jag får KÄMPA ner vartendaste litet kilo!!! vi snackar om 4timmar hård träning om dagen för att ens mista ett endaste litet kilo.. och väldigt lågkcal kost! dessutom gärna utan kolhydrater som bröd,ris,pasta,potatis....

men för mig känns det som en skymf av alla dessa smala-normala tjejer som sitter och  beklagar sig över något enstaka kilo här och där... :(

en annan är inte bara tjock, jag har problem med både mens & ägglossning, jag har ökad behåring på diverse ställen, jag har finnar fast jag är 28år gammal... jag har överförjävlig pms..
    jag får ett extreeeeemt sötsug när kroppen väl ska ägglossa.. och lyckas kroppen inte med detta så försöker den.. om och om och om och om igen.. dvs sötsuget sitter i.. jättelänge..
    klättrar efter väggarna ungefär - så illa blir det! :(

nu har jag börjat ta tag i det igen, jag dämpar sötsuget helt genom att äta just så få kolhydrater som möjligt - det funkar finemang!
    jag tränar 30-60min varannan dag, och jag hoppas nu att jag ska gå ner dessa kilon som sitter fast som berget- för alltid.

alla dessa tv-program - javisst de tjänar pengar på dem, men de sporrar kanske en och en annan överviktig därhemma i tvsofforna... det är en daglig kamp för en överviktig i vardagen..

jag skäms för mig egna kropp!
    nu är jag inte sjukt fet som t.ex människorna som deltar i biggest loser..
    men det är tillräckligt ändå! :(

så ts, tänk efter lite... innan du dömer "alla" som har ett bmi över normalt...
    tror inte att någon i hela världen verkligen VILL vara överviktig.. och det kan finnas såååå många olika orsaker till att personen blivit överviktig.. oftast handlar det ju om matmissbruk - men inte för alla, självklart.....

ett matmissbruk är ju en skitsvår sak - för äta bör man annars dör man, bokstavligen.
    ett missbruk är ju hemskt, oavsett VAD man missbrukar.. men mat mååååste man ju ha..
     och då måste man ju veeeeerkligen gå till botten med sig själv och utreda Varför man gör som man gör osv osv..

och det är ju säkerligen skitsvårt!! det är inte bara att sluta äta och börja träna och så tror man att allt är bra..

se bara på alla dessa som gjort gbp-op... många av dem går från matmissbruk till alkoholmissbruk...
    bara det säger väl dig ganska mycket, hoppas jag?

/pco-s tjej.. 
  • Anonym (bara tips)
    Anonym (pco-s tjej) skrev 2012-01-12 21:05:32 följande:
    denna meningen håller jag med om till 100% om!!!

min syster som är 160cm lång och väger 53kg och min bästa kompis som är 165 och väger ca 65kg-men sina kilo oerhört jämnt fördelade med världens timglasfigur - jag har ALDRIG hört någon klaga sååå över sina kroppar som dessa två gör!!
    och inflikar jag att "hörrni nu får ni ge er, jag väger fan dubbelt så mkt som er" så får jag bara till svar "men du har ju fött två barn?!"..
    så man har RÄTT att vara fet om man har fött barn, eller vaddå??

jag är tjock, svar ja.
    jag sitter inte och trycker en massa pizza, hamburgare, strips, kebab och chips eller godis.
    jag har pco-s vilket tyvärr har lett till att jag väger 20kg för mycket.

det är skitsvårt att gå ner, jag får KÄMPA ner vartendaste litet kilo!!! vi snackar om 4timmar hård träning om dagen för att ens mista ett endaste litet kilo.. och väldigt lågkcal kost! dessutom gärna utan kolhydrater som bröd,ris,pasta,potatis....

men för mig känns det som en skymf av alla dessa smala-normala tjejer som sitter och  beklagar sig över något enstaka kilo här och där... :(

en annan är inte bara tjock, jag har problem med både mens & ägglossning, jag har ökad behåring på diverse ställen, jag har finnar fast jag är 28år gammal... jag har överförjävlig pms..
    jag får ett extreeeeemt sötsug när kroppen väl ska ägglossa.. och lyckas kroppen inte med detta så försöker den.. om och om och om och om igen.. dvs sötsuget sitter i.. jättelänge..
    klättrar efter väggarna ungefär - så illa blir det! :(

nu har jag börjat ta tag i det igen, jag dämpar sötsuget helt genom att äta just så få kolhydrater som möjligt - det funkar finemang!
    jag tränar 30-60min varannan dag, och jag hoppas nu att jag ska gå ner dessa kilon som sitter fast som berget- för alltid.

alla dessa tv-program - javisst de tjänar pengar på dem, men de sporrar kanske en och en annan överviktig därhemma i tvsofforna... det är en daglig kamp för en överviktig i vardagen..

jag skäms för mig egna kropp!
    nu är jag inte sjukt fet som t.ex människorna som deltar i biggest loser..
    men det är tillräckligt ändå! :(

så ts, tänk efter lite... innan du dömer "alla" som har ett bmi över normalt...
    tror inte att någon i hela världen verkligen VILL vara överviktig.. och det kan finnas såååå många olika orsaker till att personen blivit överviktig.. oftast handlar det ju om matmissbruk - men inte för alla, självklart.....

ett matmissbruk är ju en skitsvår sak - för äta bör man annars dör man, bokstavligen.
    ett missbruk är ju hemskt, oavsett VAD man missbrukar.. men mat mååååste man ju ha..
     och då måste man ju veeeeerkligen gå till botten med sig själv och utreda Varför man gör som man gör osv osv..

och det är ju säkerligen skitsvårt!! det är inte bara att sluta äta och börja träna och så tror man att allt är bra..

se bara på alla dessa som gjort gbp-op... många av dem går från matmissbruk till alkoholmissbruk...
    bara det säger väl dig ganska mycket, hoppas jag?

/pco-s tjej.. 
    Jag vet hur det är jag har också pco-s det suger apa dock hade jag inte räknat med att få barn? trodde det var typ bara 80% changs att man kan få det? 
    Så jag har sett mig som steril i ett par år..  
  • Anonym (fattar inte!)
    Anonym (T) skrev 2012-01-12 20:52:30 följande:
    Sen när är den här diskussionen "normal"? den är lika normal som ni tycker att jag är smal ^^

Inga påhopp dådå!
  • Anonym (Uuuh)

Jag blir fullkomligt spyfärdig när jag ser dem programmen! jag fattar inte hur man kan förstöra sin kropp så mycket.. Jag lider med dem, samtidigt blir jag mycket förbannad över hur dem kan utsätta sina kroppar för stora faror. 

Hoppas att världen blir finare snart, det känns som om den håller på att förlora medvetandet helt!

• Lavish

Jag måste säga att jag tyvärr också har svårt att förstå hur man kan ha så dålig självdisciplin. Fast jag förstår att folk kan bli ledsna och att alla har sina skäl.

Men jag kan ändå inte förstå hur man kan tillåta sig att bli jättefet. Varför man inte kommer till en punkt före 100 kgs gränsen åtminstone där man inser att man har ett problem man måste lösa.

• EnFisPåTvären
    Anonym (fattar inte!) skrev 2012-01-12 13:53:32 följande:
    Hej!
    Jag en person som är oerhört rädd om min kropp och som är fullkomligt livrädd för att bli tjock!
    Jag lever sunt och tänker på vad stoppar i mig..

Till saken hör att  det går en hel del program på tv just nu ang fetma och feta människor. Såklart för att uppmärksamma vårat samhälle och människor angående problemen kring detta.
    De gånger jag råkat vända över till de programmen och när jag ser feta människor ute så börjar jag att fundera!?
    Jag skall inte säga att jag mår illa men jag kan tycka att en fet människa inte behöver den där sladdriga pizzan eller skräpmaten från de olika matketjorna. Laga maten hemma istället!

Ok jag köper om man har fel på ämnesomsättning osv men jag tycker att alla som är överviktiga sitter och gnäller över sin situation! - jag är så tjock bla bla bla.. men dom är inte intresserade att ta tag i det! varför?

Vill dom få hjärt/kärl och andra följd sjukdomar? Vill dom sitta och tycka synd om sig själva? gör något åt det istället och sluta GNÄLL!
    Svar på dina frågor: självklart är de flesta intresserade i att tag tag i det och gå ner, självklart vill de inte få hjärt/kärl och andra följdsjukdomar, självklart vill de inte sitta och tycka synd om sig själva. Ingen människa vill må dåligt. Det finns massor av faktorer till att människor blir överviktiga och till att de inte går ner.  Ägna lite tid åt att läsa runt på lite bloggar och skaffa information på annat håll om varför så kanske du kan sluta undra och tänka nedvärderande tankar om dina medmänniskor.
  • pixel

Alla som är överviktiga slevar inte i sig färdiglagat och McDonalds. Jag lagar all mat från råvaror. Jag försöker att äta varierat och grönsaker/frukt. Jag gick upp 10 kilo/barn lika med 30 kilo. Sedan fortsatte det uppåt. Jag har extremt mycket värk i kroppen som gör det svårt att motionera ordentligt. Men...jag "tog tag" i det, efter allt tjat, både från anhöriga och media och personer som TS attityd mot oss feta.

Jag började på gym, åt pulvershakes aka Nutrilett och gick ner 30 kilo. Åååå så bra! Men sedan fick jag en polyp på tarmen och fick akut tarmvred. Jag höll på att dö! Nu har jag kronisk diareé resten av livet. Jag har naturligtvis gått upp alla kilon igen...och det är nu massor av mat jag inte längre tål att äta. Efter den extrema shake dieten tappade jag hälften av håret. Det är INTE bra för kroppen att gå på en massa dieter...man förstör ämnesomsättnigen och problemet blir istället ännu värre.

Jag tycker inte det är särskilt fint med anorexi idealet heller! Men jag går inte omkring och kommenterar de människorna och säger usch, blä och fy. När ska diskrimineringen ta slut? Jag är 164,5 och har vägt under 50 kilo...nu väger jag 98,5. Som mest var det 108 kilo. Jag undviker godis, mat med tillsatser, dricka osv...men det hjälper inte. Det är kraftig motion som behövs...men det klarar jag inte av. Så sluta hacka på folk! Jag har varit smal...så du vet aldrig, det kan hända att du går upp en dag...inte alltid man får välja själv! Tänk på det! 

• Anonym (__)
    Lavish skrev 2012-01-12 21:40:39 följande:
    Jag måste säga att jag tyvärr också har svårt att förstå hur man kan ha så dålig självdisciplin. Fast jag förstår att folk kan bli ledsna och att alla har sina skäl.

Men jag kan ändå inte förstå hur man kan tillåta sig att bli jättefet. Varför man inte kommer till en punkt före 100 kgs gränsen åtminstone där man inser att man har ett problem man måste lösa.
    Man kanske inte har den mentala styrkan, så enkelt kan det vara.
  • mikipiki

Alltså, jag fattar verkligen inte varför jag inte ska få äta vad jag vill för att jag är tjock? So what om jag vill trycka i mig en stor fet pizza, hur drabbar det dig? Det är ingen som har bett dig att varken titta eller tycka. Folk bryr sig så förbannat mycket om andra och klankar ner på andras brister istället för att ta en rejäl koll på sig själva istället. 

Jag antar att det var någon som frågade om jag var trött på trådar a la denna för att jag själv är fet och nej, det är inte den enda anledningen. Jag är trött på att vissa människor tror sig ha någon rätt att sitta och beklaga sig över människors liv och levnadsstil när dom i själva verket inte har ett endaste dugg med det att göra. 

Svar på tråden tjocka människor?!