• Anonym (fattar inte!)

tjocka människor?!

Hej!
    Jag en person som är oerhört rädd om min kropp och som är fullkomligt livrädd för att bli tjock!
    Jag lever sunt och tänker på vad stoppar i mig..

Till saken hör att  det går en hel del program på tv just nu ang fetma och feta människor. Såklart för att uppmärksamma vårat samhälle och människor angående problemen kring detta.
    De gånger jag råkat vända över till de programmen och när jag ser feta människor ute så börjar jag att fundera!?
    Jag skall inte säga att jag mår illa men jag kan tycka att en fet människa inte behöver den där sladdriga pizzan eller skräpmaten från de olika matketjorna. Laga maten hemma istället!

Ok jag köper om man har fel på ämnesomsättning osv men jag tycker att alla som är överviktiga sitter och gnäller över sin situation! - jag är så tjock bla bla bla.. men dom är inte intresserade att ta tag i det! varför?

Vill dom få hjärt/kärl och andra följd sjukdomar? Vill dom sitta och tycka synd om sig själva? gör något åt det istället och sluta GNÄLL!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-15 21:28
    Efter att ha fått andra perspektiv i frågan så ber jag nu om ursäkt över detta inlägg.. Ibland tänker man faktiskt inte på de orsaker som finns. Sorry!

• Svar på tråden tjocka människor?!
  • Ravenna
    TheCoopers skrev 2012-01-13 17:22:53 följande:
    Behöver de som är fula få höra det också så de kan göra något åt deras hemska utseende ?
    Fulhet är subjektivt - det är en åsikt. Fetma är ett hälsoproblem och den som lever med det kan ofta inte bryta sig ut ur sin situation.
  • Jordgubbssmak
    KjellA skrev 2012-01-13 21:04:56 följande:

Man blir ÅR, jag är ett antal år, och säkert du med...

jaja men, en hel bunt! :)

ok, för er som inte förstod: Man ÄR inte sitt utseende heller.  
  • Ravenna

Jag tycker att det är fruktansvärt synd att fetma ska vara så tabu att kommentera. Är någon tunn som en sticka är det helt normalt att man säger "men herregud, ät något!" men säger man "men ska du verkligen äta det där?" till en fet person så är man plötsligt olämplig och okänslig. Det är som att man ska tassa på tår runt tjocka människor för att inte riskera att förolämpa dem.

Jag tycker att vi borde sluta tänka så himla mycket på vad som förolämpar vem och säga lite mer vad vi tycker istället. Det finns ett enormt stigma kring att prata om andras övervikt och det är en del av grundproblemet - att ingen säger ifrån. Att det är socialt okej att bli fet. Det finns inga sociala spärrar kring det, trots att det är så fruktansvärt skadligt. Fetma är ungefär lika skadligt för dig som rökning, men rökare kan man klaga hejvilt på! Det är okej. Inga problem att kommentera någons rökning. Men fett och snask och annat, det ska man inte nämna. För då kan man förolämpa någon fet person.

Man gör feta en OTJÄNST genom att tuta i dem att de duger som de är - tro mig, många behöver höra det och få sig en spark i baken så att de kommer igång. Kommer man igång så går det ofta vidare av sig självt. Alla är inte så envisa eller så öppna med sig själva att de klarar att söka hjälp på egen hand.

De feta i er omgivning behöver hjälp. Inte uppmuntran till att fortsätta med att skada sig själva.

Enstaka fall som inte kan gå ner av medicinska skäl finns såklart - men de är väldigt få och de får faktiskt stå ut med att förklara sin åkomma i så fall.

• brage

Suck.... Nu igen... Kan vi inte hitta några andra att hacka på, börjar bli tjatigt!!!! Kan man anmäla feta till soc????

• SmilingCoast
    Ravenna skrev 2012-01-13 22:08:16 följande:
    Jag tycker att det är fruktansvärt synd att fetma ska vara så tabu att kommentera. Är någon tunn som en sticka är det helt normalt att man säger "men herregud, ät något!" men säger man "men ska du verkligen äta det där?" till en fet person så är man plötsligt olämplig och okänslig. Det är som att man ska tassa på tår runt tjocka människor för att inte riskera att förolämpa dem.

Jag tycker att vi borde sluta tänka så himla mycket på vad som förolämpar vem och säga lite mer vad vi tycker istället. Det finns ett enormt stigma kring att prata om andras övervikt och det är en del av grundproblemet - att ingen säger ifrån. Att det är socialt okej att bli fet. Det finns inga sociala spärrar kring det, trots att det är så fruktansvärt skadligt. Fetma är ungefär lika skadligt för dig som rökning, men rökare kan man klaga hejvilt på! Det är okej. Inga problem att kommentera någons rökning. Men fett och snask och annat, det ska man inte nämna. För då kan man förolämpa någon fet person.

Man gör feta en OTJÄNST genom att tuta i dem att de duger som de är - tro mig, många behöver höra det och få sig en spark i baken så att de kommer igång. Kommer man igång så går det ofta vidare av sig självt. Alla är inte så envisa eller så öppna med sig själva att de klarar att söka hjälp på egen hand.

De feta i er omgivning behöver hjälp. Inte uppmuntran till att fortsätta med att skada sig själva.

Enstaka fall som inte kan gå ner av medicinska skäl finns såklart - men de är väldigt få och de får faktiskt stå ut med att förklara sin åkomma i så fall.
    Vad enkelt det vore om alla fungerade precis likadant. 
  • Jordgubbssmak

Min uppfattning är helt annorlunda. Tjocka är det sämsta avskummet av alla. Dom kan man klaga på, ha åsikter kring och förakta hur mycket som helst. De är lata. dumma. fula. luktar och är i vägen och ska straffas. Är man bara smal utanå däremot så är allt ok. Röker man och dricker för mycket vin är det helt ok om man är smal och det inte syns på en, är man anorektisk eller har någon annan form av ätstörning som innebär att man är smal då är det ingen fara, det är bara om man är tjock som det är förkastligt. Att smala människor utan på kan vara otroligt ohälsaosamma inuti är inte heller nått som tas nån fasta på, bara de inte ser tjocka ut så är det ok. Tjocka människor är den lägst värderade gruppen i hels samhället och vi får se och höra det dagligen på så många sätt.
  • Anonym (fattar inte!)

Det finns alltid grupper vi kan gnälla på... Det som fick mig att starta denna tråden från början är att överviktiga inte tar tag i sin problem! Varför? som jag sagt innan så förstår jag om det ligger medecinska skäl bakom men inte annars så kan jag bara se ursäkter i inläggen här.
    Jag har bara kikat på vad som skrivits det sista eftersom jag inte haft något att skriva på en stund.. men nu efter att ha läst inlägg efter inlägg så märker jag att det  enbart är ursäkter om det ena och det andra.. Men Vill man så kan man!

• läckerbit

Nej det är inte normalt att säga "men herregud ät något" till någon som är smal som en sticka. Och varför är det enligt din mening ok att klaga på rökare? Det tycker inte jag, i vart fall inte så länge de inte blåser rök i ansiktet på mig. Klagar någon på det faktum att de är rökare och inte på att röken är ett problem i det enskilda fallet tycker jag inte att den personen har med det att göra.

Nej, att ingen säger ifrån är inte en del av grundproblemet. Snarare att barn och ungdomar inte har bra förebilder och inte lär sig goda vanor från tidig ålder. Att det stressas så mycket i dagens samhälle och att regelbundna, näringsriktiga måltider inte värderas tillräckligt högt. Många människor har idag inte ett sunt förhållande till mat över huvud taget, och det vare sig de är feta eller smala (och livrädda för att lägga på sig). Har du själv varit fet någon gång? Om inte så kanske du ska försöka prata med några feta personer om vad deras problem egentligen bottnar i. Om du är åtminstone normalbegåvad kommer du då att inse att det inte bara är att gnälla på dem och "ge dem en spark i baken" och att du med dina kommentarer faktiskt riskerar att få dem att "skada sig själva" ännu mer än de redan gör.

Och ja, de behöver höra att de duger. För huruvida de duger eller inte kan ju knappast vara beroende på deras vikt, eller? Saknar feta människovärde? En annan sak är att de nog uppskattar om du stöttar genom att exempelvis följa med ut på långpromenader eller andra sunda aktiviteter, eller bjuder på bra, näringsriktig mat emellanåt. Det finns tusen sätt att motivera till bättre vanor men att säga "ska du verkligen äta det där" är oftast inte en av dem.
  • läckerbit
    Anonym (fattar inte!) skrev 2012-01-13 22:59:37 följande:
    Det finns alltid grupper vi kan gnälla på... Det som fick mig att starta denna tråden från början är att överviktiga inte tar tag i sin problem! Varför? som jag sagt innan så förstår jag om det ligger medecinska skäl bakom men inte annars så kan jag bara se ursäkter i inläggen här.
    Jag har bara kikat på vad som skrivits det sista eftersom jag inte haft något att skriva på en stund.. men nu efter att ha läst inlägg efter inlägg så märker jag att det  enbart är ursäkter om det ena och det andra.. Men Vill man så kan man!
    Men det finns ju mängder med överviktiga som visst tar tag i sitt problem! Och en del kanske inte anser att de har ett problem? Som någon sa här, de som klagar mest verkar vara de andra och de överviktiga känner kanske ibland ett behov att skämta om sin övervikt eftersom de känner på sig omgivningens ogillande av att de äter det ena eller det andra. För min egen del förstår jag inte varför folk alls har behovet att hacka på andra. Varför inte vara nöjd med hur man lever själv, och om man har någon i sin närhet som man tror behöver stöd för att leva sundare, försöka vara det stödet.
  • EnFisPåTvären
    Anonym (fattar inte!) skrev 2012-01-13 22:59:37 följande:
    Att du inte förstår är smärtsamt uppenbart. Som jag skrivit till dig tidigare - läs runt lite på bloggar som överviktiga skriver och lägg till lite forskning och psykologi - får du sedan till en rejäl dos empati så kanske du når i mål att hitta förståelsen också. Men var inte för optimistisk.
Svar på tråden tjocka människor?!