Ravenna skrev 2012-01-13 22:08:16 följande:
Jag tycker att det är fruktansvärt synd att fetma ska vara så tabu att kommentera. Är någon tunn som en sticka är det helt normalt att man säger "men herregud, ät något!" men säger man "men ska du verkligen äta det där?" till en fet person så är man plötsligt olämplig och okänslig. Det är som att man ska tassa på tår runt tjocka människor för att inte riskera att förolämpa dem.
Jag tycker att vi borde sluta tänka så himla mycket på vad som förolämpar vem och säga lite mer vad vi tycker istället. Det finns ett enormt stigma kring att prata om andras övervikt och det är en del av grundproblemet - att ingen säger ifrån. Att det är socialt okej att bli fet. Det finns inga sociala spärrar kring det, trots att det är så fruktansvärt skadligt. Fetma är ungefär lika skadligt för dig som rökning, men rökare kan man klaga hejvilt på! Det är okej. Inga problem att kommentera någons rökning. Men fett och snask och annat, det ska man inte nämna. För då kan man förolämpa någon fet person.
Man gör feta en OTJÄNST genom att tuta i dem att de duger som de är - tro mig, många behöver höra det och få sig en spark i baken så att de kommer igång. Kommer man igång så går det ofta vidare av sig självt. Alla är inte så envisa eller så öppna med sig själva att de klarar att söka hjälp på egen hand.
De feta i er omgivning behöver hjälp. Inte uppmuntran till att fortsätta med att skada sig själva.
Enstaka fall som inte kan gå ner av medicinska skäl finns såklart - men de är väldigt få och de får faktiskt stå ut med att förklara sin åkomma i så fall.
Nej det är inte normalt att säga "men herregud ät något" till någon som är smal som en sticka. Och varför är det enligt din mening ok att klaga på rökare? Det tycker inte jag, i vart fall inte så länge de inte blåser rök i ansiktet på mig. Klagar någon på det faktum att de är rökare och inte på att röken är ett problem i det enskilda fallet tycker jag inte att den personen har med det att göra.
Nej, att ingen säger ifrån är inte en del av grundproblemet. Snarare att barn och ungdomar inte har bra förebilder och inte lär sig goda vanor från tidig ålder. Att det stressas så mycket i dagens samhälle och att regelbundna, näringsriktiga måltider inte värderas tillräckligt högt. Många människor har idag inte ett sunt förhållande till mat över huvud taget, och det vare sig de är feta eller smala (och livrädda för att lägga på sig). Har du själv varit fet någon gång? Om inte så kanske du ska försöka prata med några feta personer om vad deras problem egentligen bottnar i. Om du är åtminstone normalbegåvad kommer du då att inse att det inte bara är att gnälla på dem och "ge dem en spark i baken" och att du med dina kommentarer faktiskt riskerar att få dem att "skada sig själva" ännu mer än de redan gör.
Och ja, de behöver höra att de duger. För huruvida de duger eller inte kan ju knappast vara beroende på deras vikt, eller? Saknar feta människovärde? En annan sak är att de nog uppskattar om du stöttar genom att exempelvis följa med ut på långpromenader eller andra sunda aktiviteter, eller bjuder på bra, näringsriktig mat emellanåt. Det finns tusen sätt att motivera till bättre vanor men att säga "ska du verkligen äta det där" är oftast inte en av dem.