• Anonym (fattar inte!)

tjocka människor?!

Hej!
    Jag en person som är oerhört rädd om min kropp och som är fullkomligt livrädd för att bli tjock!
    Jag lever sunt och tänker på vad stoppar i mig..

Till saken hör att  det går en hel del program på tv just nu ang fetma och feta människor. Såklart för att uppmärksamma vårat samhälle och människor angående problemen kring detta.
    De gånger jag råkat vända över till de programmen och när jag ser feta människor ute så börjar jag att fundera!?
    Jag skall inte säga att jag mår illa men jag kan tycka att en fet människa inte behöver den där sladdriga pizzan eller skräpmaten från de olika matketjorna. Laga maten hemma istället!

Ok jag köper om man har fel på ämnesomsättning osv men jag tycker att alla som är överviktiga sitter och gnäller över sin situation! - jag är så tjock bla bla bla.. men dom är inte intresserade att ta tag i det! varför?

Vill dom få hjärt/kärl och andra följd sjukdomar? Vill dom sitta och tycka synd om sig själva? gör något åt det istället och sluta GNÄLL!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-15 21:28
    Efter att ha fått andra perspektiv i frågan så ber jag nu om ursäkt över detta inlägg.. Ibland tänker man faktiskt inte på de orsaker som finns. Sorry!

• Svar på tråden tjocka människor?!
  • Brünnhilde
    modesto skrev 2012-01-14 14:08:44 följande:

det stämmer nog, bortsett från alla bortfoklaringar och förklaringar, att feta människor har ofta tappat proportion vad som är normal portion, jag har sett det mycket i TV, de oftast äter helt enkelt för mycket. sen som andra skriver, kan man upptäcka vad man gör för fel och försöka och lyckas gå ner i vikt många kilon men har fortfarande många kvar.

också änmnesomsättningen sjunker med åldern kraftigt för vissa personer så att man måste ändra kraftigt på vad man äter för att inte gå upp i vikt. det säger jag om mig själv, jag är inte överviktig, har aldrig varit det, men är tvungen att ha koll hela tiden. jag åt bakelser och godis utan några som helst problem som ung, var väldigt smal. sen kunde jag äta normala portioner mat för kanske 5 år sen, nu äter jag så lite jämfört med förr, aldrig 2000 kalorier om dagen men ändå om det är bara en lite mer än vanligt (fortfarande under 2000 kalorier) så ökar man ett par kilo. en evig kamp

Jag har hört olika bud om detta att ämnesomsättningen sjunker med åren, så jag vet inte om det är sant. Däremot så blir man ju mer stillasittande i medelåldern - man springer inte och leker som barn gör. Man idrottar inte, promenerar överallt, går på stan och dansar hela natten som tonåringar gör. Man har inte längre småbarn som man måste gå ut med varje dag för att de ska få springa av sig, och man behöver inte jaga tvååringar! Utan det är lätt att bli sittande med en bok eller framför datorn eller TV:n.

Det är DEN förändringen i livsstil som man måste motverka genom att antingen äta mindre/mer energifattigt, eller lägga in motion på sitt schema. Helst både ock, såklart.
  • modesto
    Brünnhilde skrev 2012-01-14 14:43:24 följande:
    Jag har hört olika bud om detta att ämnesomsättningen sjunker med åren, så jag vet inte om det är sant. Däremot så blir man ju mer stillasittande i medelåldern - man springer inte och leker som barn gör. Man idrottar inte, promenerar överallt, går på stan och dansar hela natten som tonåringar gör. Man har inte längre småbarn som man måste gå ut med varje dag för att de ska få springa av sig, och man behöver inte jaga tvååringar! Utan det är lätt att bli sittande med en bok eller framför datorn eller TV:n.

Det är DEN förändringen i livsstil som man måste motverka genom att antingen äta mindre/mer energifattigt, eller lägga in motion på sitt schema. Helst både ock, såklart.
    det stämmer inte med mig, jag har börjat bli fysiskt aktiv under senaste  5-6 år eftersom jag har upptäckt hur min ämneomsätning har sjunkit, jag hade aldrig varit fysisk aktiv som ung, aldrig dansade och festade. som sagt är jag inte överviktig och har aldrig varit det, men förut var det lätt, man behövde inte göra något, nu måste jag anstränga mig.
  • trams29
    LinnéaHammar skrev 2012-01-14 14:40:36 följande:
    TS: Du är en mycket sjuk människa, och du behöver hjälp. Du vågar inte ens stå för vem du är, utan väljer att skriva tråden anonymt. Tragiskt. 

Må så vara.. Men med erfarenhet så vill jag vara anonym av den enkla anledningen till att inte få en massa Sura mail i min inbox! Men eftersom du är så hemskt trevlig så ska jag ålats detta meddelande som icke anonym..
    jag är som jag är...
  • EnFisPåTvären
    Brünnhilde skrev 2012-01-14 14:38:30 följande:
    Han ÄR en kompis, och han har många goda egenskaper också. Men just när det kommer till mat o vikt, så har han en blind fläck... Och jag vet vad den beror på. Alla i hans ursprungsfamilj är lika tjocka! Hans syster såg gravid ut när hon var tolv! Som en känd läkare sa på radio en gång: "man ärver inte dålig omsättning. Man ärver dåliga matvanor".
    Okej, att må illa av någon och skriva nedvärderande om dem på internet är alltså vänskap? Då har jag lärt mig något nytt.

Nej du vet uppenbart inte vad det beror på. Du vet att han äter mycket och att han inte delar sina innersta känslor med dig ja, men du har ingen jävla aning om varför han egentligen äter som han gör eller hur han mår av det.
  • Anonym
    Brünnhilde skrev 2012-01-14 14:43:24 följande:

Ämnesomsättningen sjunker när man blir äldre och man får röra sig mer eller äta färre kalorier för att hålla vikten.
  • Brünnhilde
    EnFisPåTvären skrev 2012-01-14 15:17:58 följande:
    Okej, att må illa av någon och skriva nedvärderande om dem på internet är alltså vänskap? Då har jag lärt mig något nytt.

Nej du vet uppenbart inte vad det beror på. Du vet att han äter mycket och att han inte delar sina innersta känslor med dig ja, men du har ingen jävla aning om varför han egentligen äter som han gör eller hur han mår av det.
    Man kan ju må illa av ett specifikt beteende även om man gillar personen i stort. Detta gäller ju även om personen har dålig hygien t.ex.. Eller har en dålig ovana som att spotta snus eller röka.

Jag antar att du är ute efter att killen har psykiska problem och att det är för att döva något sådant som han äter så mycket..? Ja, i så fall har hela hans familj det också. Vilket i och för sig inte är omöjligt - man talar ju om "dysfunktionella familjer". Men hur-eller-hur så har han inget ämnesomsättningsfel, och jag tycker att det är fel att skylla på det. Säg då hellre att "jag är medveten om att jag äter för mycket, men jag gör det ändå för att det för stunden får mig att må bättre i själen". Ett sådant statement skulle i alla fall jag respektera mer än lögner och undanflykter!
  • EnFisPåTvären
    Brünnhilde skrev 2012-01-14 15:32:39 följande:
    Man kan ju må illa av ett specifikt beteende även om man gillar personen i stort. Detta gäller ju även om personen har dålig hygien t.ex.. Eller har en dålig ovana som att spotta snus eller röka.

Jag antar att du är ute efter att killen har psykiska problem och att det är för att döva något sådant som han äter så mycket..? Ja, i så fall har hela hans familj det också. Vilket i och för sig inte är omöjligt - man talar ju om "dysfunktionella familjer". Men hur-eller-hur så har han inget ämnesomsättningsfel, och jag tycker att det är fel att skylla på det. Säg då hellre att "jag är medveten om att jag äter för mycket, men jag gör det ändå för att det för stunden får mig att må bättre i själen". Ett sådant statement skulle i alla fall jag respektera mer än lögner och undanflykter!
    Om jag mår illa av någon av mina vänners beteenden pratar jag med dem om det. Jag förutsätter inte att jag har rätt lösning för dem utan frågar vad det beror på.

Och nej, jag är inte ute efter specifikt psykiska problem, det finn många anledningar till att människor överäter. Men människor överäter inte utan anledning. Fetma är så oerhört skamfullt, inte minst med tanke på hur andra ser på en (vilket blir tragiskt uppenbart i den här tråden). Ja han försvarar sig, ta dig en funderare när man upplever att man måste göra det. Jo när man känner sig beskylld. Och när man känner sig beskylld och dålig kanske det inte är läge att berätta om sin skam, sina innersta smärtor och annat som kan ligga till grund.
  • modesto
    EnFisPåTvären skrev 2012-01-14 15:42:39 följande:
    Om jag mår illa av någon av mina vänners beteenden pratar jag med dem om det. Jag förutsätter inte att jag har rätt lösning för dem utan frågar vad det beror på.

Och nej, jag är inte ute efter specifikt psykiska problem, det finn många anledningar till att människor överäter. Men människor överäter inte utan anledning. Fetma är så oerhört skamfullt, inte minst med tanke på hur andra ser på en (vilket blir tragiskt uppenbart i den här tråden). Ja han försvarar sig, ta dig en funderare när man upplever att man måste göra det. Jo när man känner sig beskylld. Och när man känner sig beskylld och dålig kanske det inte är läge att berätta om sin skam, sina innersta smärtor och annat som kan ligga till grund.

i hennes kompis fall anledningen kan vara en gammal inlärd vana eftersom alla i familjen är feta. för honom kan det kännas normalt att äta mycket och vara överviktig översom hans familj gör det, han har sett det hela livet. Han har hela sin familj som stöd för sin fetma, om har skulle bli smal skulle han ses som annorlunda av sin familj. jag ser det på tv hela tiden, de försöker banta en person i programmet men hela familjen är fet, om det är ett problembarn föräldrar är oftast feta. det är livsstil. man anser vara normalt det man är uppvuxen med och ser varje dag och ofta lär sig att strunta i vad främmande människor tycker. det är bara familjen som betyder något och de älskar honom som han är, han han nog lärt sig.

• modesto
    Anonym skrev 2012-01-14 15:22:27 följande:
    Ämnesomsättningen sjunker när man blir äldre och man får röra sig mer eller äta färre kalorier för att hålla vikten.
    precis, det är inte någon ursäkt att bli fet heller, man måste lära sig anpassa sig
Svar på tråden tjocka människor?!