• Anonym (fattar inte!)

tjocka människor?!

Hej!
    Jag en person som är oerhört rädd om min kropp och som är fullkomligt livrädd för att bli tjock!
    Jag lever sunt och tänker på vad stoppar i mig..

Till saken hör att  det går en hel del program på tv just nu ang fetma och feta människor. Såklart för att uppmärksamma vårat samhälle och människor angående problemen kring detta.
    De gånger jag råkat vända över till de programmen och när jag ser feta människor ute så börjar jag att fundera!?
    Jag skall inte säga att jag mår illa men jag kan tycka att en fet människa inte behöver den där sladdriga pizzan eller skräpmaten från de olika matketjorna. Laga maten hemma istället!

Ok jag köper om man har fel på ämnesomsättning osv men jag tycker att alla som är överviktiga sitter och gnäller över sin situation! - jag är så tjock bla bla bla.. men dom är inte intresserade att ta tag i det! varför?

Vill dom få hjärt/kärl och andra följd sjukdomar? Vill dom sitta och tycka synd om sig själva? gör något åt det istället och sluta GNÄLL!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-15 21:28
    Efter att ha fått andra perspektiv i frågan så ber jag nu om ursäkt över detta inlägg.. Ibland tänker man faktiskt inte på de orsaker som finns. Sorry!

• Svar på tråden tjocka människor?!
  • Alicemom
    Anonym (..) skrev 2012-01-14 10:31:36 följande:
    Det gäller att hitta spärren och Jag åt för att jag gillade fet mat+ godis. Och var lat. Det hjälper inte med buhu det är synd om mig-historier. Man har bara sig själv att skylla om man blir övervikt. För det är endast den som kan ändra beteendet.
    Lite sanning ligger det i detta men jag tycker synd om mig själv för jag äter sunt och tränar massor och är fortfarande tjock.. det är skillnad på de som gör något åt det men inte lyckas och de som inte bryr sig!
  • Alicemom
    Anonym (hej) skrev 2012-01-14 11:16:40 följande:
    Hej

har gått ner ca 40 kg och har ca 20 kg kvar att gå ner , gick upp på grund av mediciner + sköldkörtel problem med mera. Men jag har alltid varit övervikigt och kommer nog alltigd vara det.

Jag tränar på gym, jag älskar att gå stav gång med mera.

MEN det som stör mig är alla som skriker efter en fan fett med mera sen liksom ska du inte banta? är du verkligen lycklig??

Ja tyvärr är jag lycklig? får man inte vara det som lite tjock?? va?? lägg av???

Hatar sådan här insändare

Är tjock inte lycklig alla kanske är det men jag vet smala som inte är lyckliga och varför inte skrika åt dem då??

mvh
    Har också problem med sköldkörteln gick upp 40 kg på 2 år fast jag åt sunt och tränade, har testat alla bantningsmetoder som finns men inget funkar eftersom jag blir så dålig..har nu gått hos dietist i 2 månader har gått ned 8 kg i vikt men då tränar jag 2timmar 5 ggr i veckan.

Har alltid varit smal innan och har väldigt svårt att acceptera detta.. men ah vad kan man göra. Folk tycker ändå att man är en lat tjockis som borde äta sallad resten av livet..
  • Anonym
    Alicemom skrev 2012-01-14 21:55:14 följande:
    Har också problem med sköldkörteln gick upp 40 kg på 2 år fast jag åt sunt och tränade, har testat alla bantningsmetoder som finns men inget funkar eftersom jag blir så dålig..har nu gått hos dietist i 2 månader har gått ned 8 kg i vikt men då tränar jag 2timmar 5 ggr i veckan.

Har alltid varit smal innan och har väldigt svårt att acceptera detta.. men ah vad kan man göra. Folk tycker ändå att man är en lat tjockis som borde äta sallad resten av livet..
    Går det inte att operera eller medicinera på något sätt detta med sköldkörteln? 
  • Bonanza

Och jag fattar inte varför inte alla ser till att skaffa högsta betyg i alla ämnen? Det fattar väl vem som helst att det bara är att plugga så går det. Allt annat är ju bara larviga undanflykter!

• Anonym
    Bonanza skrev 2012-01-15 07:48:43 följande:
    Och jag fattar inte varför inte alla ser till att skaffa högsta betyg i alla ämnen? Det fattar väl vem som helst att det bara är att plugga så går det. Allt annat är ju bara larviga undanflykter!

Hur tänker du nu? Jämställer du studiebegåvning med begåvningen att hålla en vettig diet?
  • Bonanza
    Anonym skrev 2012-01-15 07:56:27 följande:
    Hur tänker du nu? Jämställer du studiebegåvning med begåvningen att hålla en vettig diet?
    Jag pratar om personliga förutsättningar för att lyckas med något. Alla KAN gå ner i vikt. Alla KAN få högsta betyg i alla ämnen. Däremot är det extremt svårt för vissa och mycket lättare för alla. Att säga att "det är ju bara att äta mindre och röra på sig mer" är precis som att säga "det är ju bara att plugga".

• Anonym
    Bonanza skrev 2012-01-15 08:05:19 följande:
    Jag pratar om personliga förutsättningar för att lyckas med något. Alla KAN gå ner i vikt. Alla KAN få högsta betyg i alla ämnen. Däremot är det extremt svårt för vissa och mycket lättare för alla. Att säga att "det är ju bara att äta mindre och röra på sig mer" är precis som att säga "det är ju bara att plugga".

Nej nu håller jag inte alls med. Alla kan verkligen inte få högsta betyg hur de än pluggar. Så fungerar det inte och det borde du fatta. Tänker du att viktnedgång på något sätt skulle vara kopplat till intelligens och att dumma människor har svårare att gå ner? Ja där har du ju i så fall rätt! Det är ju statisktiskt bevisat att fetma (och rökning om man ska ta med det) är betydligt vanligare bland de outbildade. Är det fetma kontra intellligens du menar?
  • Anonym (..)
    Alicemom skrev 2012-01-14 21:51:13 följande:
    Lite sanning ligger det i detta men jag tycker synd om mig själv för jag äter sunt och tränar massor och är fortfarande tjock.. det är skillnad på de som gör något åt det men inte lyckas och de som inte bryr sig!
    Har du provat ta bort ALLA gosaker och utesluta kolhydrater? Det är värt att prova om du nu vill gå ner i vikt.
  • Bonanza

Anonym - eftersom du inte klarar av att förstå vad jag säger är du kanske inte i rätt sits att ifrågasätta andras intelligens.

Det är en helt relevant jämförelse. Alla kan, i teorin. I praktiken fungerar det inte så, varken med betyg eller viktnedgång.

• Anonym
    Bonanza skrev 2012-01-15 08:31:52 följande:
    Anonym - eftersom du inte klarar av att förstå vad jag säger är du kanske inte i rätt sits att ifrågasätta andras intelligens.

Det är en helt relevant jämförelse. Alla kan, i teorin. I praktiken fungerar det inte så, varken med betyg eller viktnedgång.
    Nej lilla "geni" så är det inte. Du kan inte få en person som är helt obegåvad att läsa avancerad matematik på universitetet och få högsta betyg. DET GÅR INTE. Men vilken idiot som helst kan gå ner i vikt genom att äta mindre och röra sig mer. Visst är det svåt att bryta mönster och verkligen göra det men det är inte omöjligt!
Svar på tråden tjocka människor?!