• Anonym (fattar inte!)

tjocka människor?!

Hej!
    Jag en person som är oerhört rädd om min kropp och som är fullkomligt livrädd för att bli tjock!
    Jag lever sunt och tänker på vad stoppar i mig..

Till saken hör att  det går en hel del program på tv just nu ang fetma och feta människor. Såklart för att uppmärksamma vårat samhälle och människor angående problemen kring detta.
    De gånger jag råkat vända över till de programmen och när jag ser feta människor ute så börjar jag att fundera!?
    Jag skall inte säga att jag mår illa men jag kan tycka att en fet människa inte behöver den där sladdriga pizzan eller skräpmaten från de olika matketjorna. Laga maten hemma istället!

Ok jag köper om man har fel på ämnesomsättning osv men jag tycker att alla som är överviktiga sitter och gnäller över sin situation! - jag är så tjock bla bla bla.. men dom är inte intresserade att ta tag i det! varför?

Vill dom få hjärt/kärl och andra följd sjukdomar? Vill dom sitta och tycka synd om sig själva? gör något åt det istället och sluta GNÄLL!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-15 21:28
    Efter att ha fått andra perspektiv i frågan så ber jag nu om ursäkt över detta inlägg.. Ibland tänker man faktiskt inte på de orsaker som finns. Sorry!

• Svar på tråden tjocka människor?!
  • EnFisPåTvären
    TheCoopers skrev 2012-01-14 12:10:33 följande:
    mäh vet du inte att alla tjocka trycker ner tonvis med mat hela dagarna ? De är smutsiga och luktar illa också ...

Jo så klart. Silly me.
  • Brünnhilde
    TheCoopers skrev 2012-01-14 12:10:33 följande:
    mäh vet du inte att alla tjocka trycker ner tonvis med mat hela dagarna ? De är smutsiga och luktar illa också ...

Fast de tjocka människor som jag har umgåtts så mycket med att jag kan säga med säkerhet vad de har för vanor, har gjort just det. Tryckt ner kopiösa mängder mat hela dagarna... Men grejen är at de har tappat känslan för vad som är en normal portion. De _tror_ att de äter normala portioner och att _alla_ äter så mycket!

Kommer ihåg en kille som jag umgicks med ett tag t.ex. - som kompis, Nota Bene!  Han kunde ta en hel skivad skogaholmslimpa och äta med massor av pålägg - typ tjocka falukorvsskivor och ostskivor skurna med kniv - på bara en kväll framför TV:n! Jag blev illamående!!!

När vi skulle laga mat tillsammans och använda färdig sås på pulver, så sa han att vi måste ta två påsar - fastän de var fyra portioner i varje påse, och vi var bara två! Han sa "dom räknar alltid med för små portioner på sådana där färdigsåser". Jag kunde inte förklara för honom, att tillverkaren knappast skulle försöka sälja på kunderna FÖR LITE av deras produkt... Men det gick inte in! Så jag fick laga till åtta portioner åt oss två... Och han åt väl sju av dom portionerna.

Sedan hade han mage att säga, när jag lite försiktigt kom in på det här med hans övervikt: "du förstår inte det här, för du HAR EN ANNAN ÄMNESOMSÄTTNING. Jag äter ju nästan inget, men jag går upp i vikt ändå!"

*suckar"
  • TheCoopers
    Brünnhilde skrev 2012-01-14 12:57:07 följande:
    Fast de tjocka människor som jag har umgåtts så mycket med att jag kan säga med säkerhet vad de har för vanor, har gjort just det. Tryckt ner kopiösa mängder mat hela dagarna... Men grejen är at de har tappat känslan för vad som är en normal portion. De _tror_ att de äter normala portioner och att _alla_ äter så mycket!

Kommer ihåg en kille som jag umgicks med ett tag t.ex. - som kompis, Nota Bene!  Han kunde ta en hel skivad skogaholmslimpa och äta med massor av pålägg - typ tjocka falukorvsskivor och ostskivor skurna med kniv - på bara en kväll framför TV:n! Jag blev illamående!!!

När vi skulle laga mat tillsammans och använda färdig sås på pulver, så sa han att vi måste ta två påsar - fastän de var fyra portioner i varje påse, och vi var bara två! Han sa "dom räknar alltid med för små portioner på sådana där färdigsåser". Jag kunde inte förklara för honom, att tillverkaren knappast skulle försöka sälja på kunderna FÖR LITE av deras produkt... Men det gick inte in! Så jag fick laga till åtta portioner åt oss två... Och han åt väl sju av dom portionerna.

Sedan hade han mage att säga, när jag lite försiktigt kom in på det här med hans övervikt: "du förstår inte det här, för du HAR EN ANNAN ÄMNESOMSÄTTNING. Jag äter ju nästan inget, men jag går upp i vikt ändå!"

*suckar"
    Jaha noterat . Det betyder inte att alla människor med övervikt proppar i sig mat även om dina vänner gör det .
    I'm the me I choose to be ...
  • Anonym (130 kg hurtbulle)

För det första, så blir jag förbannad över att en sådan här tråd äns har skapats. För det andra så blir jag förbannad över att jag äns lägger tid på att skriva i den, men här kommer det:

Jag väger 130 kg (antagligen gigantisk i trådstartarens ögon) och har legat på exakt samma vikt i flera år. Jag fick problem med min sköldkörtel innan jag ens fyllde 1 och fick då medicin. Medecinen funkar inte perfekt då många läkare fortfarande saknar stor kunskap inom området. Men sedan 6 år tillbaka har jag gått utan medecin och vikten sköt i höjden, för jag blev utskriven från barnavdelningen (på grund av att jag inte var ett barn längre..) och tappade kontakten med både läkaren och sjukvården. Jag bävar fortfarande för att ta kontakt med vården på grund av sånna som du. Som säger att överviktiga belastar sjukvården "med alla sina sjukdomar".

Du spär på tanken hos många andra att det är okej att vara respektlösa och rent utav elaka mot överviktiga människor. Du säger att det är okej att har man fel på ämnesomsättningen så är det en helt annan sak, men vet du vad? Man SER INTE vilka som har mitt problem eller dem som har tagit sig dit på egen maskin så att säga!

Varje gång någon kallar mig fetto på stan (ja, det har hänt), ska jag stanna dem då och förklara att jag har en sjukdom som gör det så jävla svårt för mig att ens gå ner 1 kg!?

Tänk längre än näsan räcker, Jag på 130 kg motionerar 7 dagar i veckan och äter aldrig snabbmat och inte heller mycket kolhydrater. Jag har inte gått till en doktor på 6 år och har inte kostat samhället mer än någon annan. Du kan lika gärna säga att vanliga människor kostar samhället en förmögenhet, alla blir väl sjuka någon gång? Missbrukare av andra typer kostar minst lika mycket. Och ärligt talat möter jag heller en rund tjockis ute på gatan en mörk kväll än en påtänd pundare...

• EnFisPåTvären

*suckar"
    "Tryckt ner" och "hela dagarna" alltså. Jadu. Jag har hittills inte sett en tjock människa vända upp gapet som en fågelunge och trycka ner mat utan att tugga och svälja.

Jag blir illamående över att du dömer någon som du kallar för "kompis". Klart han upplever att han måste försvara sig och förklara för någon som dömer honom.
  • molly50
    Anonym (130 kg hurtbulle) skrev 2012-01-14 13:03:57 följande:
    För det första, så blir jag förbannad över att en sådan här tråd äns har skapats. För det andra så blir jag förbannad över att jag äns lägger tid på att skriva i den, men här kommer det:

Jag väger 130 kg (antagligen gigantisk i trådstartarens ögon) och har legat på exakt samma vikt i flera år. Jag fick problem med min sköldkörtel innan jag ens fyllde 1 och fick då medicin. Medecinen funkar inte perfekt då många läkare fortfarande saknar stor kunskap inom området. Men sedan 6 år tillbaka har jag gått utan medecin och vikten sköt i höjden, för jag blev utskriven från barnavdelningen (på grund av att jag inte var ett barn längre..) och tappade kontakten med både läkaren och sjukvården. Jag bävar fortfarande för att ta kontakt med vården på grund av sånna som du. Som säger att överviktiga belastar sjukvården "med alla sina sjukdomar".

Du spär på tanken hos många andra att det är okej att vara respektlösa och rent utav elaka mot överviktiga människor. Du säger att det är okej att har man fel på ämnesomsättningen så är det en helt annan sak, men vet du vad? Man SER INTE vilka som har mitt problem eller dem som har tagit sig dit på egen maskin så att säga!

Varje gång någon kallar mig fetto på stan (ja, det har hänt), ska jag stanna dem då och förklara att jag har en sjukdom som gör det så jävla svårt för mig att ens gå ner 1 kg!?

Tänk längre än näsan räcker, Jag på 130 kg motionerar 7 dagar i veckan och äter aldrig snabbmat och inte heller mycket kolhydrater. Jag har inte gått till en doktor på 6 år och har inte kostat samhället mer än någon annan. Du kan lika gärna säga att vanliga människor kostar samhället en förmögenhet, alla blir väl sjuka någon gång? Missbrukare av andra typer kostar minst lika mycket. Och ärligt talat möter jag heller en rund tjockis ute på gatan en mörk kväll än en påtänd pundare...
    Mattias 2007-05-23 Hannah 2011-09-07
  • modesto

*suckar"

det stämmer nog, bortsett från alla bortfoklaringar och förklaringar, att feta människor har ofta tappat proportion vad som är normal portion, jag har sett det mycket i TV, de oftast äter helt enkelt för mycket. sen som andra skriver, kan man upptäcka vad man gör för fel och försöka och lyckas gå ner i vikt många kilon men har fortfarande många kvar.

också änmnesomsättningen sjunker med åldern kraftigt för vissa personer så att man måste ändra kraftigt på vad man äter för att inte gå upp i vikt. det säger jag om mig själv, jag är inte överviktig, har aldrig varit det, men är tvungen att ha koll hela tiden. jag åt bakelser och godis utan några som helst problem som ung, var väldigt smal. sen kunde jag äta normala portioner mat för kanske 5 år sen, nu äter jag så lite jämfört med förr, aldrig 2000 kalorier om dagen men ändå om det är bara en lite mer än vanligt (fortfarande under 2000 kalorier) så ökar man ett par kilo. en evig kamp

• Brünnhilde
    TheCoopers skrev 2012-01-14 13:01:13 följande:
    Jaha noterat . Det betyder inte att alla människor med övervikt proppar i sig mat även om dina vänner gör det .
    Nähä. Deras ämnesomsättning är säkert byggd på fotosyntes - så att de tar åt sig energi direkt från solljuset, som sedan omvandlas till fett utan att de stoppar något i munnen...
  • Brünnhilde
    EnFisPåTvären skrev 2012-01-14 13:05:27 följande:
    "Tryckt ner" och "hela dagarna" alltså. Jadu. Jag har hittills inte sett en tjock människa vända upp gapet som en fågelunge och trycka ner mat utan att tugga och svälja.

Jag blir illamående över att du dömer någon som du kallar för "kompis". Klart han upplever att han måste försvara sig och förklara för någon som dömer honom.
    Han ÄR en kompis, och han har många goda egenskaper också. Men just när det kommer till mat o vikt, så har han en blind fläck... Och jag vet vad den beror på. Alla i hans ursprungsfamilj är lika tjocka! Hans syster såg gravid ut när hon var tolv! Som en känd läkare sa på radio en gång: "man ärver inte dålig omsättning. Man ärver dåliga matvanor".
  • LinnéaHammar

TS: Du är en mycket sjuk människa, och du behöver hjälp.
    Du vågar inte ens stå för vem du är, utan väljer att skriva tråden anonymt.

Tragiskt. 

Svar på tråden tjocka människor?!