• Anonym (fattar inte!)

tjocka människor?!

Hej!
    Jag en person som är oerhört rädd om min kropp och som är fullkomligt livrädd för att bli tjock!
    Jag lever sunt och tänker på vad stoppar i mig..

Till saken hör att  det går en hel del program på tv just nu ang fetma och feta människor. Såklart för att uppmärksamma vårat samhälle och människor angående problemen kring detta.
    De gånger jag råkat vända över till de programmen och när jag ser feta människor ute så börjar jag att fundera!?
    Jag skall inte säga att jag mår illa men jag kan tycka att en fet människa inte behöver den där sladdriga pizzan eller skräpmaten från de olika matketjorna. Laga maten hemma istället!

Ok jag köper om man har fel på ämnesomsättning osv men jag tycker att alla som är överviktiga sitter och gnäller över sin situation! - jag är så tjock bla bla bla.. men dom är inte intresserade att ta tag i det! varför?

Vill dom få hjärt/kärl och andra följd sjukdomar? Vill dom sitta och tycka synd om sig själva? gör något åt det istället och sluta GNÄLL!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-15 21:28
    Efter att ha fått andra perspektiv i frågan så ber jag nu om ursäkt över detta inlägg.. Ibland tänker man faktiskt inte på de orsaker som finns. Sorry!

• Svar på tråden tjocka människor?!
  • Gurkan
    Anonym skrev 2012-01-15 08:44:10 följande:
    Nej lilla "geni" så är det inte. Du kan inte få en person som är helt obegåvad att läsa avancerad matematik på universitetet och få högsta betyg. DET GÅR INTE. Men vilken idiot som helst kan gå ner i vikt genom att äta mindre och röra sig mer. Visst är det svåt att bryta mönster och verkligen göra det men det är inte omöjligt!
    Men om personen lider av någon sjukdom som faktiskt orsakar övervikt som stora problem med sköldkörtel eller dylikt då kan det visst vara, i praktiken, omöjligt för personen att gå ner i vikt precis som det i praktiken kan vara omöjligt för en person med dyskalkyli att lära sig avancerad matematik på högskolenivå och få högsta betyg.

Men i teorin kan alla.  
  • Anonym
    Gurkan skrev 2012-01-15 08:55:13 följande:
    Men om personen lider av någon sjukdom som faktiskt orsakar övervikt som stora problem med sköldkörtel eller dylikt då kan det visst vara, i praktiken, omöjligt för personen att gå ner i vikt precis som det i praktiken kan vara omöjligt för en person med dyskalkyli att lära sig avancerad matematik på högskolenivå och få högsta betyg.

Men i teorin kan alla.  
    Å herregud inte den där sköldkörteln nu igen!! Det är promille av alla tjockisar som har fel på sköldkörteln och de kan få medicinsk hjälp.
  • Border
    Bonanza skrev 2012-01-15 07:48:43 följande:
    Och jag fattar inte varför inte alla ser till att skaffa högsta betyg i alla ämnen? Det fattar väl vem som helst att det bara är att plugga så går det. Allt annat är ju bara larviga undanflykter!

Antar att du var ironisk Jag har högsta betyg i allt förutom matte, där jag har IG, trots stenhårt pluggande
  • Gurkan
    Anonym skrev 2012-01-15 09:08:09 följande:
    Å herregud inte den där sköldkörteln nu igen!! Det är promille av alla tjockisar som har fel på sköldkörteln och de kan få medicinsk hjälp.
    Och det är bara en väldigt liten del som lider av dyskalkyli och de kan få hjälp så då kan de klara avancerad matematik på högskolenivå. 

Det finns fler sjukdomar som kanske inte i sig leder till att en person blir överviktig men det finns mediciner som gör det enklare att lägga på sig och svårare att gå ner i vikt.
    Det finns omständigheter kring en persons övervikt som gör det oerhört svårt för personen att gå ner i vikt precis som det finns omständigheter som gör att en person inte kan lära sig avancerad matematik på högskolenivå.  
  • Gurkan
    hallonfot skrev 2012-01-15 09:14:49 följande:
    Antar att du var ironisk Jag har högsta betyg i allt förutom matte, där jag har IG, trots stenhårt pluggande
    Jag tolkar Bonanza som lätt ironisk men poängen är att i teorin kan alla men omständigheter kan försvåra väldigt mycket oavsett om det är övervikt, undervikt, matematik, språk eller vad det nu än kan röra sig om.
    Vi har alla olika förutsättningar fysiskt och psykiskt att klara av att utföra olika saker men i teorin kan vi alla. 
  • Anonym
    Bonanza skrev 2012-01-15 07:48:43 följande:
    Och jag fattar inte varför inte alla ser till att skaffa högsta betyg i alla ämnen? Det fattar väl vem som helst att det bara är att plugga så går det. Allt annat är ju bara larviga undanflykter!

Grejen är att de allra flesta med normalbegåvning skulle klara av det också. Det handlar nämligen också mest av allt om att använda rätt studietekniker och omprioritera sitt liv- PRECIS som att gå ner i vikt.
     Men många gånger värdesätter man sitt sociala liv framför att alltid  hänga med näsan i böckerna.
  • Anonym
    Gurkan skrev 2012-01-15 09:44:54 följande:
    Och det är bara en väldigt liten del som lider av dyskalkyli och de kan få hjälp så då kan de klara avancerad matematik på högskolenivå. 

Det finns fler sjukdomar som kanske inte i sig leder till att en person blir överviktig men det finns mediciner som gör det enklare att lägga på sig och svårare att gå ner i vikt.
    Det finns omständigheter kring en persons övervikt som gör det oerhört svårt för personen att gå ner i vikt precis som det finns omständigheter som gör att en person inte kan lära sig avancerad matematik på högskolenivå.  
    NEJ att läsa matematik på universitetsnivå är inget som ALLA kan lära sig!! Det är faktiskt omöjligt (trist men så är det). Men att banta bort fett kräver ingen som helst intelligens eller fattningsförmåga overhuvudtaget. Det klarar en person med utvecklingsstörning (den behöver dock extra hjälp eventuellt). Och att skylla sin fetma på sköldkörteln eller medicin (oftast SSRI) är bara fåniga undanflykter.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-15 10:34:38 följande:
    NEJ att läsa matematik på universitetsnivå är inget som ALLA kan lära sig!! Det är faktiskt omöjligt (trist men så är det). Men att banta bort fett kräver ingen som helst intelligens eller fattningsförmåga overhuvudtaget. Det klarar en person med utvecklingsstörning (den behöver dock extra hjälp eventuellt). Och att skylla sin fetma på sköldkörteln eller medicin (oftast SSRI) är bara fåniga undanflykter.
    Om man läser i FASS på biverkningar av SSRI så nämns viktuppgång tillsammans med viktNEDgång!! Det torde vara lika vanligt att gå NED i vikt. Men det verkar många missat
  • Bonanza

Jag har inte påstått att viktnedgång har något med intelligens att göra. Det har med fysiska förutsättningar att göra.

• Severus
    Anonym skrev 2012-01-15 10:49:00 följande:
    Om man läser i FASS på biverkningar av SSRI så nämns viktuppgång tillsammans med viktNEDgång!! Det torde vara lika vanligt att gå NED i vikt. Men det verkar många missat

Våga Vägra Östrogen
Svar på tråden tjocka människor?!