• Anonym (fattar inte!)

tjocka människor?!

Hej!
    Jag en person som är oerhört rädd om min kropp och som är fullkomligt livrädd för att bli tjock!
    Jag lever sunt och tänker på vad stoppar i mig..

Till saken hör att  det går en hel del program på tv just nu ang fetma och feta människor. Såklart för att uppmärksamma vårat samhälle och människor angående problemen kring detta.
    De gånger jag råkat vända över till de programmen och när jag ser feta människor ute så börjar jag att fundera!?
    Jag skall inte säga att jag mår illa men jag kan tycka att en fet människa inte behöver den där sladdriga pizzan eller skräpmaten från de olika matketjorna. Laga maten hemma istället!

Ok jag köper om man har fel på ämnesomsättning osv men jag tycker att alla som är överviktiga sitter och gnäller över sin situation! - jag är så tjock bla bla bla.. men dom är inte intresserade att ta tag i det! varför?

Vill dom få hjärt/kärl och andra följd sjukdomar? Vill dom sitta och tycka synd om sig själva? gör något åt det istället och sluta GNÄLL!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-15 21:28
    Efter att ha fått andra perspektiv i frågan så ber jag nu om ursäkt över detta inlägg.. Ibland tänker man faktiskt inte på de orsaker som finns. Sorry!

• Svar på tråden tjocka människor?!
  • Anonym
    Bonanza skrev 2012-01-15 11:18:06 följande:
    Jag har inte påstått att viktnedgång har något med intelligens att göra. Det har med fysiska förutsättningar att göra.
    Och psyke och vilja!
  • Anova
    Anonym (fattar inte!) skrev 2012-01-14 09:20:35 följande:

Du får mani när su tränar? Hjälper inte din medecin så att du ligger på en jämn nivå? Och jag känner väl allt för väl en människa med detta.. Mig själv

Jag utvecklar manier/hypomanier av träning. Mediciner hjälper inte mig fullt ut. Och om du också är bipolär så lär du känna till hur det är att vara manisk/hypomanisk.. 
    Börjar jag träna på en rimlig nivå så kommer jag snart i en situation där jag tränar 25 timmar i veckan och strävar efter att komma med i landslaget i triatlon/löpning/cykel/what ever, och siktar på nästa OS. Jag vill kunna träna utan att ha OS-ambitioner.  
  • Anova
    Anonym skrev 2012-01-15 10:34:38 följande:
    NEJ att läsa matematik på universitetsnivå är inget som ALLA kan lära sig!! Det är faktiskt omöjligt (trist men så är det). Men att banta bort fett kräver ingen som helst intelligens eller fattningsförmåga overhuvudtaget. Det klarar en person med utvecklingsstörning (den behöver dock extra hjälp eventuellt). Och att skylla sin fetma på sköldkörteln eller medicin (oftast SSRI) är bara fåniga undanflykter.

Jag tror absolut att alla kan klara att läsa matematik på universitetsnivå. Jag är en sådan som inte klarade matten på högstadiet (jag hade det gamla betygsystemet vilket innebar att man kunde gå vidare till gymansiet även om man hade 1a).  Med rätt coachning så ökade jag mina kunskaper och har nu läst flera mattekurser på högskolenivå bland annat statistik upp till c-nivå.

Att man går upp av antidepressiva mediciner är ju statistiskt belagt. Däremot finns det säkert flera orsaker, och den vanliga är säkert att då man mår bättre ökar aptiten, man ändrar kosthållningen och äter mer.
    Själv gick jag upp 20 kg på mindre än en månad då jag började äta en av mina mediciner. Jag ändrade inte livsstil och inte heller kosthållningen, alltså tror jag att medicinen har en betydelse i min viktuppgång. 
    Nu har sjukvården tydligen blivit bättre att följa upp viktförändringar bland t.ex. dem som äter antidepressiva. Vi får se om jag får prova en ny medicin.      
  • Anonym
    Anova skrev 2012-01-15 11:45:10 följande:
    Jag tror absolut att alla kan klara att läsa matematik på universitetsnivå. Jag är en sådan som inte klarade matten på högstadiet (jag hade det gamla betygsystemet vilket innebar att man kunde gå vidare till gymansiet även om man hade 1a).  Med rätt coachning så ökade jag mina kunskaper och har nu läst flera mattekurser på högskolenivå bland annat statistik upp till c-nivå.

Att man går upp av antidepressiva mediciner är ju statistiskt belagt. Däremot finns det säkert flera orsaker, och den vanliga är säkert att då man mår bättre ökar aptiten, man ändrar kosthållningen och äter mer.
    Själv gick jag upp 20 kg på mindre än en månad då jag började äta en av mina mediciner. Jag ändrade inte livsstil och inte heller kosthållningen, alltså tror jag att medicinen har en betydelse i min viktuppgång. 
    Nu har sjukvården tydligen blivit bättre att följa upp viktförändringar bland t.ex. dem som äter antidepressiva. Vi får se om jag får prova en ny medicin.      
    Nej men stopp och belägg kära du. Gick du upp 20 kilo på mindre än en månad?? Då borde man nästan kunnat sitta bredvid dig och se hur du svällde.  Och det utan att ändra matvanor! Har du inte räknat lita för många tal i matteboken nu och blivit lite konfys?
  • Anova
    Anonym skrev 2012-01-15 12:23:26 följande:
    Nej men stopp och belägg kära du. Gick du upp 20 kilo på mindre än en månad?? Då borde man nästan kunnat sitta bredvid dig och se hur du svällde.  Och det utan att ändra matvanor! Har du inte räknat lita för många tal i matteboken nu och blivit lite konfys?

Nej, jag gick upp från ca 50 till ca 70 på nästan 4 veckor. Jag åt väl möjligtvis lite mer än vad jag brukar, men inget märkvärt. Sjukvården skyller på mina mediciner.
  • Mandel
    Bonanza skrev 2012-01-15 07:48:43 följande:
    Och jag fattar inte varför inte alla ser till att skaffa högsta betyg i alla ämnen? Det fattar väl vem som helst att det bara är att plugga så går det. Allt annat är ju bara larviga undanflykter!

Fast vad är nyttan med att alla ska ha högsta betyg i allting? Vet massor av företagsledare i framgångsrika företag som verkligen inte var de med högst betyg i skolan. En har inte ens gått ut grundskolan...

Självklart behöver inte alla vara trådsmala, men att hela tiden läsa och höra om alla dessa överviktiga/tjocka människor som säger sig ha provat allt men det går inte att gå ned i vikt för dem gör att jag i alla fall inte tror ett dugg på dem.
    Majoriteten är friska, men äter mer än vad de tror eller så ger de upp direkt för de valt en alldeles för svår väg i sina viktnedgångsförsök.
    Så länge inga medicinska hinder föreligger så går man ned i vikt om man bara vill och håller fast vid sin plan. Och man behöver inte svälta sig eller träna så man spyr. Små förändringar kan göra underverk och är det som är lättast att hålla.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym
    Anova skrev 2012-01-15 12:29:41 följande:
    Nej, jag gick upp från ca 50 till ca 70 på nästan 4 veckor. Jag åt väl möjligtvis lite mer än vad jag brukar, men inget märkvärt. Sjukvården skyller på mina mediciner.
    ???? Är det hemligt vilken sjukdom det handlar om?
  • Anova
    Anonym skrev 2012-01-15 13:01:43 följande:
    ???? Är det hemligt vilken sjukdom det handlar om?

Det har jag ju skrivit i flera inlägg. Jag är bipolär.
  • Anonym (hej)

Hej

Så tjocka människor kan inte få bra betyg?
    sist jag var på akuten var ju läkaren jätte tjock och vad jag vet är det en av de tuffaste linjerna att komma in på?
    hur lyckades hon med det? har hon varit smal innan?

lägg ner detta

• Anonym
    Anova skrev 2012-01-15 13:04:03 följande:
    Det har jag ju skrivit i flera inlägg. Jag är bipolär.
    Så du gick upp tjugo (20)!! kilo på mindre än fyra veckor? Man kan inte gå ner så mycket på så kort tid och jag vägrar tro att du GICK UPP så mycket pga mediciner UTAN att du ändrade matvanor. Även om du skulle äta 24/7 så skulle det vara svårt att gå upp så fruktansvärt mycket. Allra helst som din utgångsvikt var 50! kilo som betyder att du i grunden är en slank person. Svara nu ärligt.........Gick du upp från 50 till 70 på mindre än fyra veckor UTAN att ändra matvanorna?
Svar på tråden tjocka människor?!