• Anonym (fattar inte!)

tjocka människor?!

Hej!
    Jag en person som är oerhört rädd om min kropp och som är fullkomligt livrädd för att bli tjock!
    Jag lever sunt och tänker på vad stoppar i mig..

Till saken hör att  det går en hel del program på tv just nu ang fetma och feta människor. Såklart för att uppmärksamma vårat samhälle och människor angående problemen kring detta.
    De gånger jag råkat vända över till de programmen och när jag ser feta människor ute så börjar jag att fundera!?
    Jag skall inte säga att jag mår illa men jag kan tycka att en fet människa inte behöver den där sladdriga pizzan eller skräpmaten från de olika matketjorna. Laga maten hemma istället!

Ok jag köper om man har fel på ämnesomsättning osv men jag tycker att alla som är överviktiga sitter och gnäller över sin situation! - jag är så tjock bla bla bla.. men dom är inte intresserade att ta tag i det! varför?

Vill dom få hjärt/kärl och andra följd sjukdomar? Vill dom sitta och tycka synd om sig själva? gör något åt det istället och sluta GNÄLL!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-15 21:28
    Efter att ha fått andra perspektiv i frågan så ber jag nu om ursäkt över detta inlägg.. Ibland tänker man faktiskt inte på de orsaker som finns. Sorry!

• Svar på tråden tjocka människor?!
  • Anonym
    Bonanza skrev 2012-01-15 15:27:37 följande:
    Som jag redan har förklarat så har människor som reda gått ner i vikt eller försökt gå ner i vikt programmerat sina fettceller till att vilja lägga på sig mer fett. De befinner sig i svältläge. Eftersom de har utsatt kroppen för "svält" så har de också sänkt sin förbränning. 

Hur länge är den sänkt? För alltid?
  • emoni23

Bara för att öppna era sinnen lite....

jag är överviktig, jag lagar mat hemma jämt äter ute kanske 4 gånger per månad o då oftast sallad, ibland en macka.

Jag äter hamburgare max en gång varannan månad, jag äter pizza en gång per år.

Godis äter jag sällan, däremot ibland mörk choklad ett par gånger i veckan.

Jag tränar hemma på min crosstrainer varje dag, jag styrketränar med hantlar 4-5 dagar i veckan, jag går barnvagnspromenader 3-4 gånger i veckan.

Går jag ner i vikt? jo vissa veckor mer än andra, ibland går jag upp.

Jag har PCOS jag skyller inte min övervikt på det men det gör det jävligt mycket svårare att gå ner i vikt även med medicinen metformiin!!!!!

Sånna som du (TS) gör att vissa överviktiga inte vågar gå in på ett gym för att dom är rädda att bli utskrattade.

Skämmas är vad du borde göra o försök tänka lte.

Om det bara handlade om lathet skulle man kunna idioitförklara alla överviktiga men eftersom en rätt stor skara människor är överviktiga kan du inte istället tänka att det måste bero på nåt större än det?

Folk är inte dumma i huvudet jag driver ett företag som går bra jag är inte dum, ibland måste man tänka längre än näsan räcker. 

• Bonanza
    Anonym skrev 2012-01-15 19:05:28 följande:
    Hur länge är den sänkt? För alltid?
    Ja, alltså du sabbar ju din kropp för alltid. Men jag vet faktiskt inte ifall det kan återställas om man under flera år lever helt "normalt". Jag hoppas det!  

De allra flesta som gått ner massor i vikt går sedan upp en hel del igen. Som tidigare deltagare i biggest looser etc.  
  • emoni23

Sedan kan jag inte förstå hur ni tänker om hälsan vikten har ingenting att göra med hur själva hälsan är, en person som är överviktig kanske tränar mer, tar hand om sig bättre än en smal person som kanske lider av höga blodfetter som inte syns på kroppen.

Vad är målet att alla ska vara smala ?
    jag tror inte på att alla ska vara lika, varför är kan det inte vara okej att vara överviktig?
    Om jag vill väga 15 kg mer är det väl upp till mig eller hur?
    Måste jag automatiskt vara nån deprimerande fall för att jag inte går ner i vikt?

Många kanske lever sunt men vill unna sig nåt på helgerna och har kroppar som alltid "vill" lägga på sig... 

varför kan man inte acceptera detta.

vissa röker, andra snusar, vissa dricker andra äter mer.... vad e grejen liksom? 

• emoni23

Jag håller med i det du säger bonaza men motion hjälper något otroligt faktiskt, jag märker direkt en vecka om jag inte tränat så går jag upp fast jag inte äter nåt extra, om jag tränar kan jag gå ner lite eller stå stilla så träning gör verkligen stor skillnad.

Se bara på ex biggest looser, där ändå de flesta håller vikten iaf på usa programmet där har de ju gamla deltagre i finalen.  

• Brünnhilde
    EnFisPåTvären skrev 2012-01-14 17:23:32 följande:
    Men okej - om vi då ponerar att han mår bra i sitt ätande och mår bra med sig själv, vad har du då för rätt att tycka att han ska ändra sig? Var glad för din vän i så fall som mår så bra. Och att må illa när att någon mår bra, är inte det lite... ptja.... lågt?
    Men grejen är att man inte kan må bra av att vara så fet I LÄNGDEN. Förr eller senare kommer ju hjärt- och kärlsjukdomarna, diabetesen, problemen med lederna och resten av rörelseapparaten... Och livet blir bara mer och mer begränsat ju tjockare personen blir. Han eller hon orkar inte röra på sig längre, så han eller hon sitter ännu mer stilla, och har inga andra intressen i livet än att äta, och blir då ännu tjockare, och...
  • Brünnhilde
    modesto skrev 2012-01-14 17:34:59 följande:
    om hans närmaste omgivning är också fet då är bara det som betyder något, vad resten tycker kan man strunta i. ingen belastning alls, man bara accepterar sig själv som man är och inte ens tänker på att gå ner i vikt, njuter av livet till motsats av oss alla som lägger så mycket energi för att hålla "normen".
    Jo, men som jag nyss skrev: fetma handlar inte bara om utseende och vad människor ska tycka om en. Det är i högsta grad en hälsofara också (om vi talar om verklig övervikt och inte inbillad). Förr eller senare kommer alla följdsjukdomarna. Och då drabbar det även samhället, när personen ska ha sjukpenning eller förtidspension, opereras för utslitna leder, behandlas för diabetes, kärlförfettning och högt blodtryck... Och med riktig otur blir det en hjärttransplantation till slut.
  • Brünnhilde
    Alicemom skrev 2012-01-14 21:48:58 följande:
    haha min sambo är inte tjock och han kan äta en hel påse sås själv! bara en tanke!
    Då kanske han äter _bara_ såsen - tillsammans med t.ex. ett par tärnade kokta potatisar nedrörda i kastrullen..? Och tränar av sig det, dessutom..? Det är en annan sak, om personen äter en fyrdubbel portion av alla födoämnen. Och vid varje måltid. Och inte tränar något...  Död
  • emoni23
    Brünnhilde skrev 2012-01-15 19:51:05 följande:
    Men grejen är att man inte kan må bra av att vara så fet I LÄNGDEN. Förr eller senare kommer ju hjärt- och kärlsjukdomarna, diabetesen, problemen med lederna och resten av rörelseapparaten... Och livet blir bara mer och mer begränsat ju tjockare personen blir. Han eller hon orkar inte röra på sig längre, så han eller hon sitter ännu mer stilla, och har inga andra intressen i livet än att äta, och blir då ännu tjockare, och...
    Nja måste det vara så?

Varför utgå från att en person går upp mer o mer, en person kan stadigt ligga på 15-20 kg övervikt varför skulle inte det gå? 
  • emoni23
    Brünnhilde skrev 2012-01-15 19:57:02 följande:
    Då kanske han äter _bara_ såsen - tillsammans med t.ex. ett par tärnade kokta potatisar nedrörda i kastrullen..? Och tränar av sig det, dessutom..? Det är en annan sak, om personen äter en fyrdubbel portion av alla födoämnen. Och vid varje måltid. Och inte tränar något...  Död
    Min kille äter pizza 5 dagar i veckan minst och har tvättbräda , då tränar han 2 dagar i veckan och jag tränar varje dag o hoppar pizzan....

så kom inte o säg att det är lika för alla kalori in o kalori ut det är betydligt mer än så... 
Svar på tråden tjocka människor?!