• Anonym (fattar inte!)

tjocka människor?!

Hej!
    Jag en person som är oerhört rädd om min kropp och som är fullkomligt livrädd för att bli tjock!
    Jag lever sunt och tänker på vad stoppar i mig..

Till saken hör att  det går en hel del program på tv just nu ang fetma och feta människor. Såklart för att uppmärksamma vårat samhälle och människor angående problemen kring detta.
    De gånger jag råkat vända över till de programmen och när jag ser feta människor ute så börjar jag att fundera!?
    Jag skall inte säga att jag mår illa men jag kan tycka att en fet människa inte behöver den där sladdriga pizzan eller skräpmaten från de olika matketjorna. Laga maten hemma istället!

Ok jag köper om man har fel på ämnesomsättning osv men jag tycker att alla som är överviktiga sitter och gnäller över sin situation! - jag är så tjock bla bla bla.. men dom är inte intresserade att ta tag i det! varför?

Vill dom få hjärt/kärl och andra följd sjukdomar? Vill dom sitta och tycka synd om sig själva? gör något åt det istället och sluta GNÄLL!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-15 21:28
    Efter att ha fått andra perspektiv i frågan så ber jag nu om ursäkt över detta inlägg.. Ibland tänker man faktiskt inte på de orsaker som finns. Sorry!

• Svar på tråden tjocka människor?!
  • Brünnhilde
    Bonanza skrev 2012-01-15 15:27:37 följande:
    Har jag sagt att det finns någon nytta med det eller? 

Alltså, det handlar inte om att det är fysiskt omöjligt. Men det handlar om en cocktail av olika anledningar, många är fysiska och många är psykiska.

Som jag redan har förklarat så har människor som reda gått ner i vikt eller försökt gå ner i vikt programmerat sina fettceller till att vilja lägga på sig mer fett. De befinner sig i svältläge. Eftersom de har utsatt kroppen för "svält" så har de också sänkt sin förbränning.

"Men ät inte mindre då. Träna bara lite mer?" Motion gör ytterst lite för viktnedgången. Man måste träna enorma mängder tid för att få det kaloriunderskott som gör att man tappar i vikt om man ska äta vanligt i övrigt. Och det ska man alltså lyckas med i flera år, för att gå ner den vikt vi pratar om.

Dessutom börjar forskning visa att vi är genetiskt benägna att gilla vissa saker, och ogilla andra. Många som är feta har genetisk försmak för fettbildande födoämnen. Det är klart att det är lätt att säga att det "bara är att låta bli", men om din kropp bokstavligen är programmerad till att gilla fett och socker mer än din granne gillar det, så är det inte så lätt som det ser ut för henom.

Och sen psykiskt då. Många som är feta har blivit de för att de har en ätstörning. Ungefär samma som anorektiker, fast tvärtom. Jag antar att ni inte skulle få för er att påstå att en anorektiker helt enkelt bara kan börja äta igen? Det är dessutom mycket farligare att vara kraftigt underviktig än tillika överviktig, men de ser ju inte lika äckliga ut, eller? 

Många som överäter gör det för att de har ett komplicerat förhållande till mat. Det går att jämföra med alkohol eller andra beroenden. Och då kan man inte sluta helt, utan ska sluta lite? Hör ni själva hur det låter?

Lägg sedan till hopplösheten. Om man har 50 kilo att gå ner så kan man säga att i snitt tar det 1.5 år, förutsatt att man sköter sig exemplariskt under dessa år. Varje helg då man trillar dit och äter en bulle eller godis gör att man kanske går upp ett kilo. Varje gång man har semester och äter godare kommer några kilo tillbaka. Den psykiska påfrestningen är svår att föreställa sig om man inte har varit där, men det är ett konstant krig mot kroppen.

De flesta feta är varken dumma eller lata eller korkade. Jag lovar att jag har bättre koll på kalorier än de allra flesta smala. Jag vet hur mycket kalorier en timmes rask promenad förbränner. Jag vet vad som är bäst att välja av hallon och blåbär, ur viktnedgångssynpunkt. Det handlar inte om okunskap, inte heller om lathet.

Om det hade varit så enkelt att "rör på dig lite mer och ät lite mindre" hade varit lösningen så inser ni väl att alla hade varit normalviktiga. Om ni inte inser det måste det betyda att ni på riktigt tror att alla tjocka är lata och korkade, och då finns det ju ingen anledning för mig att försöka förklara för er eftersom ni då saknar all förmåga att ta in något annat än er egen snedvrida uppfattning. 

Nyttig läsning: www.nytimes.com/2012/01/01/magazine/tara-park...

Men om det nu är så fruktansvärt svårt att hålla en normal vikt - kan du då förklara varför de flesta av oss faktiskt klarar det..?
  • Anonym (62 kilo)

Jag förstår inte att alla överviktiga försvarar sin övervikt. Hur kan det vara nåt bra med att vara tjock?? 
    Det är faktisk väldigt lätt att äta bra. Finns massor med böcker så man kan lära sig om man inte vet.

och grundprincipen är väl att göra av med mer kalorier än man stoppar i sig.
    och hur många av er överviktiga gör det?
    Tränar ni MINST 3 dagar i veckan? Då menar jag inte promenader.

• Border
    emoni23 skrev 2012-01-15 20:02:29 följande:
    Min kille äter pizza 5 dagar i veckan minst och har tvättbräda , då tränar han 2 dagar i veckan och jag tränar varje dag o hoppar pizzan....

så kom inte o säg att det är lika för alla kalori in o kalori ut det är betydligt mer än så... 

Jag är inte överviktig, men måste tänka väldigt mycket på vad jag stoppar i mig. Jag har extremt lätt att lägga på mig. Min sambo äter godis, chips, pizza, hamburgare, kakor och fricker läsk eller annat liknande VARJE dag. Han har plattare mage än någon jag nånsin träffat tidigare, han är smalare än ett litet pekfinger, är 2 meter lång och väger 60 kg
  • MadHatter

Har bara läst ts - men de som är med i programmen som visas i tv är väl med just för att de vill ta tag i och göra något åt sin fetma? Det är väl själva poängen med medverkan i TV?

• Brünnhilde
    emoni23 skrev 2012-01-15 19:47:23 följande:
    Sedan kan jag inte förstå hur ni tänker om hälsan vikten har ingenting att göra med hur själva hälsan är, en person som är överviktig kanske tränar mer, tar hand om sig bättre än en smal person som kanske lider av höga blodfetter som inte syns på kroppen.

Alltså, fettet i sig påfrestar på kroppen, och förr eller senare blir det sjukdomar och skador. För att nämna bara två mekanismer:

- själva vikten tynger på lederna, så att de blir utslitna - det kostar på att bära runt på alla dessa kilon. Att bära på 120 kg kroppsvikt, är ju samma sak som om en person som vägde 60 kg ständigt skulle bära omkring på bördor som vägde lika mycket därtill... en ryggsäck som väger 40 kg, och så en 10kilosväska från vardera handen. Men detta verkar folk inte fatta..?  Spöke

- fettväven består av enskilda fettceller. Varje fettcell måste, precis som alla andra celler, försörjas med blod. Därför bygger kroppen ett hårfint blodkärlssystem i alla fettvävnader. Genom detta måste hjärtat pumpa blodet. Ju mera fettvävnad, desto längre blodkärlssystem sammanlagt - och desto högre tryck i blodkärlen (Ohms lag gäller i människokroppen som överallt annanstans), och desto tyngre arbete för hjärtat.
  • Brünnhilde
    emoni23 skrev 2012-01-15 20:00:56 följande:
    Nja måste det vara så?

Varför utgå från att en person går upp mer o mer, en person kan stadigt ligga på 15-20 kg övervikt varför skulle inte det gå? 
    Känner du någon som har gjort det..? Men även om det är så, så tär 15-20 kilos övervikt också på kroppen i längden. Personen kommer att bli orörlig, gammal och sjuk i förtid, och även avlida i förtid, jämfört med om han varit normalviktig hela livet.
  • emoni23
    Brünnhilde skrev 2012-01-15 20:13:36 följande:
    Alltså, fettet i sig påfrestar på kroppen, och förr eller senare blir det sjukdomar och skador. För att nämna bara två mekanismer:

- själva vikten tynger på lederna, så att de blir utslitna - det kostar på att bära runt på alla dessa kilon. Att bära på 120 kg kroppsvikt, är ju samma sak som om en person som vägde 60 kg ständigt skulle bära omkring på bördor som vägde lika mycket därtill... en ryggsäck som väger 40 kg, och så en 10kilosväska från vardera handen. Men detta verkar folk inte fatta..?  Spöke

- fettväven består av enskilda fettceller. Varje fettcell måste, precis som alla andra celler, försörjas med blod. Därför bygger kroppen ett hårfint blodkärlssystem i alla fettvävnader. Genom detta måste hjärtat pumpa blodet. Ju mera fettvävnad, desto längre blodkärlssystem sammanlagt - och desto högre tryck i blodkärlen (Ohms lag gäller i människokroppen som överallt annanstans), och desto tyngre arbete för hjärtat.
    Nu menar jag "måttligt" övervikt typ att nån som "ska" äga 60 väger 80-90, OCH tränar och har muskler att bära upp allt o mår bra. 

Varför irritera sig på tjockisar???

jag skiter i om du är smal eller tjock men först är du MÄNNISKA hört talas om det förut?

Varför bry sig så mycket om grannens hälsa?

• Brünnhilde
    emoni23 skrev 2012-01-15 20:02:29 följande:
    Min kille äter pizza 5 dagar i veckan minst och har tvättbräda , då tränar han 2 dagar i veckan och jag tränar varje dag o hoppar pizzan....

så kom inte o säg att det är lika för alla kalori in o kalori ut det är betydligt mer än så... 
    Njae... inte i normalfallet. För det mesta är det enkel matematik som gäller!

Det behöver inte vara så farligt att äta pizza fem dagar i veckan, om han inte äter särskilt många kalorier i övrigt samma dag. Man måste räkna på kaloriintaget under hela dygnet.
  • Bonanza
    Brünnhilde skrev 2012-01-15 20:04:42 följande:
    Men om det nu är så fruktansvärt svårt att hålla en normal vikt - kan du då förklara varför de flesta av oss faktiskt klarar det..?
    Jag pratar om de som har varit överviktiga.

Sedan är det ju från början olika lätt att gå upp/ner/behålla vikt. Två barn som växt upp med exakt samma kosthållning och aktiviteter kan vara helt olika när de är större.  
  • emoni23
    Brünnhilde skrev 2012-01-15 20:19:41 följande:
    Njae... inte i normalfallet. För det mesta är det enkel matematik som gäller!

Det behöver inte vara så farligt att äta pizza fem dagar i veckan, om han inte äter särskilt många kalorier i övrigt samma dag. Man måste räkna på kaloriintaget under hela dygnet.
    Det är väl klart det fattar väl vem som helst, men när jag säger att han äter pizza 5 dagar i veckan så är det lunch, sedan äter han frukost (stekt ägg  + vitt bröd + middag nåt som jag lagat hemma).
    Om jag bytte mat med honom skulle jag gå upp direkt.

Det handlar om vilken typ av metabolism man har också hur kroppen fungerar, jag är grovt byggt han är det inte, sånt påverkar också.  
Svar på tråden tjocka människor?!