• Anonym (fattar inte!)

tjocka människor?!

Hej!
    Jag en person som är oerhört rädd om min kropp och som är fullkomligt livrädd för att bli tjock!
    Jag lever sunt och tänker på vad stoppar i mig..

Till saken hör att  det går en hel del program på tv just nu ang fetma och feta människor. Såklart för att uppmärksamma vårat samhälle och människor angående problemen kring detta.
    De gånger jag råkat vända över till de programmen och när jag ser feta människor ute så börjar jag att fundera!?
    Jag skall inte säga att jag mår illa men jag kan tycka att en fet människa inte behöver den där sladdriga pizzan eller skräpmaten från de olika matketjorna. Laga maten hemma istället!

Ok jag köper om man har fel på ämnesomsättning osv men jag tycker att alla som är överviktiga sitter och gnäller över sin situation! - jag är så tjock bla bla bla.. men dom är inte intresserade att ta tag i det! varför?

Vill dom få hjärt/kärl och andra följd sjukdomar? Vill dom sitta och tycka synd om sig själva? gör något åt det istället och sluta GNÄLL!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-15 21:28
    Efter att ha fått andra perspektiv i frågan så ber jag nu om ursäkt över detta inlägg.. Ibland tänker man faktiskt inte på de orsaker som finns. Sorry!

• Svar på tråden tjocka människor?!
  • Anova
    Brünnhilde skrev 2012-01-15 21:18:32 följande:
    Det är ett RIKTMÄRKE, liksom BMI också är det. Det vill säga: det finns utrymme för individuella variationer, som t.ex. kraftig benstomme eller mycket muskler. Det vet man ju själv om man har. Men ligger man 10 kg ifrån måttet, så kan man utgå ifrån att något är fel...

Fast BMI är väl ändå på något sätt framtaget i vetenskapligt syfte?
  • Anonym
    Brünnhilde skrev 2012-01-15 21:18:32 följande:
    Det är ett RIKTMÄRKE, liksom BMI också är det. Det vill säga: det finns utrymme för individuella variationer, som t.ex. kraftig benstomme eller mycket muskler. Det vet man ju själv om man har. Men ligger man 10 kg ifrån måttet, så kan man utgå ifrån att något är fel...
    Jag har hört att man säger längden över hundra MINUS 10. Så om du är 165 ska du väga 55.
  • Anonym (fattar inte!)
    Anonym (tjock) skrev 2012-01-15 20:54:56 följande:
    Ojojoj Ts....du borde få vara i min kropp nån vecka...Varenda jävla dag tänker jag "idag ska jag börja gå ner". Men sedan kommer någon motgång...tröttheten..och man äter ändå fel...Psykiskt blir det ett jävla nederlag och man hatar till slut sig själv. man äter fast man inte vill det..det är ett beroende! Så hur mkt man än vill sluta äta fel..så går det inte så lätt. jag lyckades gå ner 20 kg innan min dotter blev till. Efter hon föddes var jag ok i vikt..har sedan gått upp allt och lite till. Nu kan jag inte lyckas att gå ner...När jag gick ner senast såg mitt liv annorlunda ut..jag pluggade och hade inga barn. Nu jobbar jag heltid och har en krävande 2-åring..Inte lika lätt att orska gå hungrig och ha abstinens efter socker då..Så det handlar massor om livssistuationen för att kunna gå ner. Finns inget som jag tänker på och vill så mkt som att gå ner. jag går inte ens ut och dansar med konpisar längre (som jag ääälskar) för jag ärn rädd för  att träffa på någon som dej...Någon som ser ned på en tjej som väger 100 kg.Jag beställer ingen sista minuten-resa, fast jag vill, eftersom jag tycker mej vara för fet för att sola. Jag åker inte till badhuset med min dotter för jag kan inte bortse från mitt kroppskomplex. jag går inte ned i vikt, trots att jag måste göra det för att få till ett syskon till min dotter. ..Jag har ont i ben och fötter och förvärrad astma..men ändå går jag fram till godishyllan på Ica. SÅ STARKT och ELAKT är mat/sockerberoendet... Klanka inte ner på de "tjocka"..Se inte ned på en tjock som äter pizza...Du äcklas inte av en som kedjeröker på gatan...Hon kanske har kol och allt vet vad pgr av sin rökning..Men slutar inte ändå..det är typ samma sak.                

Sorry
  • Anonym (Mimmi)
    Brünnhilde skrev 2012-01-15 21:06:56 följande:
    OK - jag ska dra formeln för idealvikt också. Den är längden över metern, minus ytterligare tio procent av den siffran. Då tar man i ditt fall 53 - 5,3 = c:a 48 kg. Då har du typ mannekängvikten, med rena, slanka linjer och synliga, frammejslade nyckelben och kindknotor. Så kan man se ut när man är 20 år! Men normalvikten - där du är frisk och sund och gärna får stanna genom åren - blir 53 kg ja.
    Med den formeln får jag knappt ha något kroppsfett alls. Jag är 163 cm lång och har en fettfri vikt på 51,5 kg.  Glad

Ursäkta, men du verkar inte särskilt påläst. Du menar alltså att BMR inte skiljer sig från person till person utan är konstant? Det är ju helt fel, det kan skilja väldigt mycket från en person till en annan utan att det förklaras i skillnader i muskelmassa, ålder osv. 
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym skrev 2012-01-15 21:18:16 följande:
    Så i hennes mediciner finns en kemisk substans som gör att det säger nästan PANG och så har hon ökat 20 kilo på mindre än en månad UTAN att äta mer! Nja jag är YTTERST tveksam. Man kan ev få ökad aptit i kombination med en något sänkt förbränning. Det köper jag.
    Det hon också skrev var att hon precis kommit ur en depressionsepisod och hade relativt låg vikt. Det förklarar en del. Jag gick själv upp 13 kg på tre veckor för ett antal år sen, efter att jag hade varit svårt sjuk i lunginflammation och minskat nästan 10 kg i vikt på drygt två veckor eftersom jag inte fick i mig någon mat. När jag väl blev så frisk att jag kunde äta igen så gick det snabbt uppåt. 
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Mimmi) skrev 2012-01-15 21:43:16 följande:
    Med den formeln får jag knappt ha något kroppsfett alls. Jag är 163 cm lång och har en fettfri vikt på 51,5 kg.  Glad

Ursäkta, men du verkar inte särskilt påläst. Du menar alltså att BMR inte skiljer sig från person till person utan är konstant? Det är ju helt fel, det kan skilja väldigt mycket från en person till en annan utan att det förklaras i skillnader i muskelmassa, ålder osv. 
    Fasiken, slant på tangenterna! 55,1 kg ska det vara!
  • Anonym (fd fet)
    Anonym skrev 2012-01-15 21:21:21 följande:
    Jag har hört att man säger längden över hundra MINUS 10. Så om du är 165 ska du väga 55.
    Åh gud, då skulle inte jag se klok ut. Var nere på den vikten i samband med sjukdom och jag såg för jävlig ut.
  • Brünnhilde
    Anonym skrev 2012-01-15 21:21:21 följande:
    Det låter rätt lite för NORMALvikt, tycker du inte..? Det där är mera vad man kallade "mannekängmått" förr. Idag kanske det heter Size Zero..?
  • Brünnhilde
    Anonym (Mimmi) skrev 2012-01-15 21:43:16 följande:

Nä, och modeller brukar ju inte ha så mycket kroppsvikt, eller hur. Det är NORMALvikten som vi vanliga dödliga ska satsa på att hålla.

Det är klart att BMR skiljer sig mellan olika människor, men då får man ju kompensera för det genom att äta mindre, träna mer o.s.v.. Det skiljer inte SÅ mycket om man inte typ har giftstruma. Ändå brukar tjockisar som INTE har någon diagnos som de behöver äta medicin för (och det behöver man om man har fel på sköldkörteln på riktigt, annars dör man...) ändå köra med att de har så FRUKTANSVÄRT låg ämnesomsättning... 
  • Brünnhilde
    Anonym (fd fet) skrev 2012-01-16 05:59:12 följande:
    Åh gud, då skulle inte jag se klok ut. Var nere på den vikten i samband med sjukdom och jag såg för jävlig ut.
    Ja, det låter för lågt som sagt - om man inte är mycket ung och har modellambitioner.
Svar på tråden tjocka människor?!