• Anonym (fattar inte!)

tjocka människor?!

Hej!
    Jag en person som är oerhört rädd om min kropp och som är fullkomligt livrädd för att bli tjock!
    Jag lever sunt och tänker på vad stoppar i mig..

Till saken hör att  det går en hel del program på tv just nu ang fetma och feta människor. Såklart för att uppmärksamma vårat samhälle och människor angående problemen kring detta.
    De gånger jag råkat vända över till de programmen och när jag ser feta människor ute så börjar jag att fundera!?
    Jag skall inte säga att jag mår illa men jag kan tycka att en fet människa inte behöver den där sladdriga pizzan eller skräpmaten från de olika matketjorna. Laga maten hemma istället!

Ok jag köper om man har fel på ämnesomsättning osv men jag tycker att alla som är överviktiga sitter och gnäller över sin situation! - jag är så tjock bla bla bla.. men dom är inte intresserade att ta tag i det! varför?

Vill dom få hjärt/kärl och andra följd sjukdomar? Vill dom sitta och tycka synd om sig själva? gör något åt det istället och sluta GNÄLL!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-15 21:28
    Efter att ha fått andra perspektiv i frågan så ber jag nu om ursäkt över detta inlägg.. Ibland tänker man faktiskt inte på de orsaker som finns. Sorry!

• Svar på tråden tjocka människor?!
  • Brünnhilde
    Anova skrev 2012-01-15 20:46:45 följande:
    Är detta vetenskaligt framtagen siffra? Och i så fall av vilka?
    Det är ett gammalt riktmått. Vem som tog fram det först vet jag inte, men det förefaller mig vara rimligt i alla fall.
  • Anonym (62 kilo)

köp LCHF boken av Katrin Zytomierska

• Anonym (för helvete)
    Anonym (62 kilo) skrev 2012-01-15 21:02:28 följande:
    Vem vill sponsra henne Kräks
  • emoni23
    Anonym (62 kilo) skrev 2012-01-15 21:02:28 följande:
    Jag har testat LCHF jag gick inte ner ett gram av det men mådde otroligt bra däremot men gick inte ner trots att jag bara minskade på kolisar och testade fram o tillbaka. 

det som funkar för mig är viktväktarna, så det finns inte En lösning till alla.

• Brünnhilde
    UntilTheDark skrev 2012-01-15 20:45:26 följande:
    Hahaha vilket skitsnack. Jag är 1.53 och får högst väga 53 då om man ska räkna så men gärna väga något på 40+ för att se normal och sund ut. Nej du, när jag vägde 46 sa läkarna åt mig att jag gärna fick gå upp några kg för de tyckte jag var för smal.
    OK - jag ska dra formeln för idealvikt också. Den är längden över metern, minus ytterligare tio procent av den siffran. Då tar man i ditt fall 53 - 5,3 = c:a 48 kg. Då har du typ mannekängvikten, med rena, slanka linjer och synliga, frammejslade nyckelben och kindknotor. Så kan man se ut när man är 20 år! Men normalvikten - där du är frisk och sund och gärna får stanna genom åren - blir 53 kg ja.
  • emoni23
    Brünnhilde skrev 2012-01-15 21:06:56 följande:
    OK - jag ska dra formeln för idealvikt också. Den är längden över metern, minus ytterligare tio procent av den siffran. Då tar man i ditt fall 53 - 5,3 = c:a 48 kg. Då har du typ mannekängvikten, med rena, slanka linjer och synliga, frammejslade nyckelben och kindknotor. Så kan man se ut när man är 20 år! Men normalvikten - där du är frisk och sund och gärna får stanna genom åren - blir 53 kg ja.
    Och det tar hänsyn till olika kroppsbyggnader? 

Min kropp ser ut som sarah dawn finer har blivit stoppad för att vara lik henne, jag är lite missnöjd vill gå ner osv men jag mår inte dåligt, jag har inte ont i kroppen jag känner mig inte trött hela tiden som folk surrar om.

Varför kan jag inte få vara såhär utan att nån engagerar sig??
    Min läkare sa t.om att jag har bra hälsa på hälsokontrollen men att jag kan gå ner i vikt om jag vill, att det var bra för min PCO typ... 
  • Anova
    Brünnhilde skrev 2012-01-15 21:01:23 följande:
    Det är ett gammalt riktmått. Vem som tog fram det först vet jag inte, men det förefaller mig vara rimligt i alla fall.

Då kan det ju vara framtagen helt utan vetenskaplig grund, och bör den då användas i vetenskapligt syfte i t.ex. framtagandet av en "normalvikt"? (jag tänker som en statistiker)

Och med det måttet så når man ju övervikt om man är riktigt lång, dvs är du 1,90 och väger 90 kg, så är du väldigt nära övervikt om man utgår från BMI, vilket många här gör.

För mig som är 165 cm skulle ditt sätt att räkna innebära att om jag vägde 65 skulle jag hamna inom skalan för normalvikt, men skulle jag gå upp 3 kg skulle jag klassas som överviktig. 

Ditt sätt att räkna låter inte riktigt rätt. 
  • Brünnhilde
    emoni23 skrev 2012-01-15 21:12:06 följande:
    Och det tar hänsyn till olika kroppsbyggnader? 
    Såklart inte, men det gör inte det nu så populära BMI heller. Det är också ett RIKTMÄRKE och inte en absolut sanning på kilot när.
  • Anonym
    hallonfot skrev 2012-01-15 16:07:51 följande:
    Det finns de som även lyckats gå ner 16 kg på EN vecka. Jag tror Anova anser att de positiva effekterna av hennes mediciner överväger viktuppgången. Jag lider själv av psykiska problem (borderline och panikångest syndrom). Jag skulle hellre äta mediciner och gå upp 20 kg än att strunta i medicinerna och må psykiskt dåligt
    Så i hennes mediciner finns en kemisk substans som gör att det säger nästan PANG och så har hon ökat 20 kilo på mindre än en månad UTAN att äta mer! Nja jag är YTTERST tveksam. Man kan ev få ökad aptit i kombination med en något sänkt förbränning. Det köper jag.
  • Brünnhilde
    Anova skrev 2012-01-15 21:12:07 följande:
    Då kan det ju vara framtagen helt utan vetenskaplig grund, och bör den då användas i vetenskapligt syfte i t.ex. framtagandet av en "normalvikt"? (jag tänker som en statistiker)

Och med det måttet så når man ju övervikt om man är riktigt lång, dvs är du 1,90 och väger 90 kg, så är du väldigt nära övervikt om man utgår från BMI, vilket många här gör.

För mig som är 165 cm skulle ditt sätt att räkna innebära att om jag vägde 65 skulle jag hamna inom skalan för normalvikt, men skulle jag gå upp 3 kg skulle jag klassas som överviktig. 

Ditt sätt att räkna låter inte riktigt rätt. 
    Det är ett RIKTMÄRKE, liksom BMI också är det. Det vill säga: det finns utrymme för individuella variationer, som t.ex. kraftig benstomme eller mycket muskler. Det vet man ju själv om man har. Men ligger man 10 kg ifrån måttet, så kan man utgå ifrån att något är fel...
Svar på tråden tjocka människor?!