• Anonym (fattar inte!)

tjocka människor?!

Hej!
    Jag en person som är oerhört rädd om min kropp och som är fullkomligt livrädd för att bli tjock!
    Jag lever sunt och tänker på vad stoppar i mig..

Till saken hör att  det går en hel del program på tv just nu ang fetma och feta människor. Såklart för att uppmärksamma vårat samhälle och människor angående problemen kring detta.
    De gånger jag råkat vända över till de programmen och när jag ser feta människor ute så börjar jag att fundera!?
    Jag skall inte säga att jag mår illa men jag kan tycka att en fet människa inte behöver den där sladdriga pizzan eller skräpmaten från de olika matketjorna. Laga maten hemma istället!

Ok jag köper om man har fel på ämnesomsättning osv men jag tycker att alla som är överviktiga sitter och gnäller över sin situation! - jag är så tjock bla bla bla.. men dom är inte intresserade att ta tag i det! varför?

Vill dom få hjärt/kärl och andra följd sjukdomar? Vill dom sitta och tycka synd om sig själva? gör något åt det istället och sluta GNÄLL!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-15 21:28
    Efter att ha fått andra perspektiv i frågan så ber jag nu om ursäkt över detta inlägg.. Ibland tänker man faktiskt inte på de orsaker som finns. Sorry!

• Svar på tråden tjocka människor?!
  • Anonym (för helvete)

Det är så jävla lätt för vissa som aldrig varit där att sitta och undra varför folk blir överviktiga när de själva aldrig drabbats av ätstörningar exempel. Blir ni lika störda på folk som svälter  sig själva och säger , det är bara lära sig äta rätt. Läs en bok om ni inte vet.

• Brünnhilde
    Bonanza skrev 2012-01-15 20:24:40 följande:
    Återigen: nej, det stämmer inte. 

Jo I GENOMSNITT gör det det. Sedan finns det som sagt medicinska mirakel...

Å andra sidan kan man inte veta hur länge den storätande, storrökande och stordrickande 100-åringen hade levt om han inte gjort något av det där. Kanske till 120? Och kanske med bättre livskvalitet under alla år?
  • Bonanza
    Brünnhilde skrev 2012-01-15 20:32:03 följande:
    Nej, det finns ju alltid medicinska mirakel som är undantagen. Precis som vissa individer har överlevt osannolikt lång tid utan vatten eller mat, eller i extrem kyla, eller under vatten...
    Ja, för det är fullt jämförbart.

Borde veta bättre än att ens försöka nå fram till dig.  
  • emoni23
    Brünnhilde skrev 2012-01-15 20:27:27 följande:
    Men varför blir man överviktig från början, då..? Det kan ju inte vara så att man inte märker någon förändring - utan bara plötsligt en dag råkar ställa sig på vågen, och då väger man 120 pannor. Eller..? Det finns ju gott om tid att göra om och göra rätt INNAN man väger så mycket...

Det du säger om två barn stämmer inte i min erfarenhet. Feta o ohälsosamma föräldrar skapar feta o ohälsosamma barn. Inte på grund av något genetiskt, utan för att de för över sina dåliga matvanor - och sin övriga slappa och slöa livsstil...
    slöa livsstil? 

Jag har betydligt mer aktiv livsstil än mina smala vänner, min mamma är smal o jag råkar va överviktig, vi åt alltid  bra hemma så snälla lägg ner.

Är du likadan mot folk som röker också?> 
  • Anova
    Brünnhilde skrev 2012-01-15 20:04:42 följande:
    Men om det nu är så fruktansvärt svårt att hålla en normal vikt - kan du då förklara varför de flesta av oss faktiskt klarar det..?
    Vad är normalvikt? Är det en biologisk normalvikt eller är det en stataistisk normalvikt? 
    Är det en statistisk normalvikt så förstår jag att de flesta är normalviktiga, om nu det är en normalfördelningskurva som visar på populationens viktfördelning.
  • Brünnhilde
    Anova skrev 2012-01-15 20:37:05 följande:
    Vad är normalvikt? Är det en biologisk normalvikt eller är det en stataistisk normalvikt? 
    Är det en statistisk normalvikt så förstår jag att de flesta är normalviktiga, om nu det är en normalfördelningskurva som visar på populationens viktfördelning.
    En biologisk normalvikt, naturligtvis. Bara för att en hel population blir överviktig, så blir ju inte det "normalt" för kroppen.

Du kan lätt få fram ett riktvärde för normalvikt: ta din längd minus hundra. Alltså: är du 170 cm så får du väga 70 kg. Det är inte din idealvikt (den är en bra bit lägre och handlar främst om att se slank och vacker ut), men det är fullt normalt och din kropp tar ingen skada. Har du mycket muskler i stället för fett, så får du till och med väga mer än så. 
  • Brünnhilde
    emoni23 skrev 2012-01-15 20:36:49 följande:
    Är du likadan mot folk som röker också?> 
    Ja.                           
  • UntilTheDark
    Brünnhilde skrev 2012-01-15 20:42:45 följande:
    En biologisk normalvikt, naturligtvis. Bara för att en hel population blir överviktig, så blir ju inte det "normalt" för kroppen.

Du kan lätt få fram ett riktvärde för normalvikt: ta din längd minus hundra. Alltså: är du 170 cm så får du väga 70 kg. Det är inte din idealvikt (den är en bra bit lägre och handlar främst om att se slank och vacker ut), men det är fullt normalt och din kropp tar ingen skada. Har du mycket muskler i stället för fett, så får du till och med väga mer än så. 
    Hahaha vilket skitsnack. Jag är 1.53 och får högst väga 53 då om man ska räkna så men gärna väga något på 40+ för att se normal och sund ut. Nej du, när jag vägde 46 sa läkarna åt mig att jag gärna fick gå upp några kg för de tyckte jag var för smal.
  • Anova
    Brünnhilde skrev 2012-01-15 20:42:45 följande:

Är detta vetenskaligt framtagen siffra? Och i så fall av vilka?
  • Anonym (tjock)

Ojojoj Ts....du borde få vara i min kropp nån vecka...Varenda jävla dag tänker jag "idag ska jag börja gå ner". Men sedan kommer någon motgång...tröttheten..och man äter ändå fel...Psykiskt blir det ett jävla nederlag och man hatar till slut sig själv. man äter fast man inte vill det..det är ett beroende! Så hur mkt man än vill sluta äta fel..så går det inte så lätt. jag lyckades gå ner 20 kg innan min dotter blev till. Efter hon föddes var jag ok i vikt..har sedan gått upp allt och lite till. Nu kan jag inte lyckas att gå ner...När jag gick ner senast såg mitt liv annorlunda ut..jag pluggade och hade inga barn. Nu jobbar jag heltid och har en krävande 2-åring..Inte lika lätt att orska gå hungrig och ha abstinens efter socker då..Så det handlar massor om livssistuationen för att kunna gå ner.

Finns inget som jag tänker på och vill så mkt som att gå ner. jag går inte ens ut och dansar med konpisar längre (som jag ääälskar) för jag ärn rädd för  att träffa på någon som dej...Någon som ser ned på en tjej som väger 100 kg.Jag beställer ingen sista minuten-resa, fast jag vill, eftersom jag tycker mej vara för fet för att sola.
    Jag åker inte till badhuset med min dotter för jag kan inte bortse från mitt kroppskomplex. jag går inte ned i vikt, trots att jag måste göra det för att få till ett syskon till min dotter. ..Jag har ont i ben och fötter och förvärrad astma..men ändå går jag fram till godishyllan på Ica. SÅ STARKT och ELAKT är mat/sockerberoendet...

Klanka inte ner på de "tjocka"..Se inte ned på en tjock som äter pizza...Du äcklas inte av en som kedjeröker på gatan...Hon kanske har kol och allt vet vad pgr av sin rökning..Men slutar inte ändå..det är typ samma sak.

Svar på tråden tjocka människor?!