• Anonym (fattar inte!)

tjocka människor?!

Hej!
    Jag en person som är oerhört rädd om min kropp och som är fullkomligt livrädd för att bli tjock!
    Jag lever sunt och tänker på vad stoppar i mig..

Till saken hör att  det går en hel del program på tv just nu ang fetma och feta människor. Såklart för att uppmärksamma vårat samhälle och människor angående problemen kring detta.
    De gånger jag råkat vända över till de programmen och när jag ser feta människor ute så börjar jag att fundera!?
    Jag skall inte säga att jag mår illa men jag kan tycka att en fet människa inte behöver den där sladdriga pizzan eller skräpmaten från de olika matketjorna. Laga maten hemma istället!

Ok jag köper om man har fel på ämnesomsättning osv men jag tycker att alla som är överviktiga sitter och gnäller över sin situation! - jag är så tjock bla bla bla.. men dom är inte intresserade att ta tag i det! varför?

Vill dom få hjärt/kärl och andra följd sjukdomar? Vill dom sitta och tycka synd om sig själva? gör något åt det istället och sluta GNÄLL!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-15 21:28
    Efter att ha fått andra perspektiv i frågan så ber jag nu om ursäkt över detta inlägg.. Ibland tänker man faktiskt inte på de orsaker som finns. Sorry!

• Svar på tråden tjocka människor?!
  • Bonanza
    Brünnhilde skrev 2012-01-15 19:53:54 följande:
    Jo, men som jag nyss skrev: fetma handlar inte bara om utseende och vad människor ska tycka om en. Det är i högsta grad en hälsofara också (om vi talar om verklig övervikt och inte inbillad). Förr eller senare kommer alla följdsjukdomarna. Och då drabbar det även samhället, när personen ska ha sjukpenning eller förtidspension, opereras för utslitna leder, behandlas för diabetes, kärlförfettning och högt blodtryck... Och med riktig otur blir det en hjärttransplantation till slut.
    Öh nej. Övervikt och fetma innebär en ÖKAD RISK för vissa sjukdomar. Inte garanterade sådana. Så nej, "förr eller senare" kommer inte sjukdomarna. 

• emoni23

Hormoner spelar också in väldigt mycket..... finns en del saker som gör att det blir svårare att gå ner men jag säger inte omöjligt men det blir trögre när det går långsammare såklart.

• Brünnhilde
    emoni23 skrev 2012-01-15 20:18:21 följande:
    Nu menar jag "måttligt" övervikt typ att nån som "ska" äga 60 väger 80-90, OCH tränar och har muskler att bära upp allt o mår bra. 

Varför irritera sig på tjockisar???

jag skiter i om du är smal eller tjock men först är du MÄNNISKA hört talas om det förut?

Varför bry sig så mycket om grannens hälsa?

Muskler är en helt annan sak än fettvävnad.

Jag bryr mig egentligen inte, annat än att jag tycker synd om människor som blir tunga, orörliga och otympliga i förtid. Det är så synd, eftersom vi alla ändå måste bli gamla och stillasittande och sedan dö... men varför i förtid..? Men nu råkade jag bara ramla in i den här tråden.
  • Bonanza
    Brünnhilde skrev 2012-01-15 20:16:52 följande:
    Känner du någon som har gjort det..? Men även om det är så, så tär 15-20 kilos övervikt också på kroppen i längden. Personen kommer att bli orörlig, gammal och sjuk i förtid, och även avlida i förtid, jämfört med om han varit normalviktig hela livet.
    Återigen: nej, det stämmer inte. 

• Isbit

vad löjligt att försvara övervikt.
    det vet ju säkert alla (även överviktiga) att det är inte sunt

• Brünnhilde
    Bonanza skrev 2012-01-15 20:21:26 följande:
    Jag pratar om de som har varit överviktiga.

Sedan är det ju från början olika lätt att gå upp/ner/behålla vikt. Två barn som växt upp med exakt samma kosthållning och aktiviteter kan vara helt olika när de är större.  
    Men varför blir man överviktig från början, då..? Det kan ju inte vara så att man inte märker någon förändring - utan bara plötsligt en dag råkar ställa sig på vågen, och då väger man 120 pannor. Eller..? Det finns ju gott om tid att göra om och göra rätt INNAN man väger så mycket...

Det du säger om två barn stämmer inte i min erfarenhet. Feta o ohälsosamma föräldrar skapar feta o ohälsosamma barn. Inte på grund av något genetiskt, utan för att de för över sina dåliga matvanor - och sin övriga slappa och slöa livsstil...
  • Brünnhilde
    emoni23 skrev 2012-01-15 20:21:59 följande:
    Det är väl klart det fattar väl vem som helst, men när jag säger att han äter pizza 5 dagar i veckan så är det lunch, sedan äter han frukost (stekt ägg  + vitt bröd + middag nåt som jag lagat hemma).
    Om jag bytte mat med honom skulle jag gå upp direkt.

Det handlar om vilken typ av metabolism man har också hur kroppen fungerar, jag är grovt byggt han är det inte, sånt påverkar också.  
    Mest påverkar i alla fall sådant som man kan påverka själv. Muskler bränner t.ex. fler kalorier än fettvävnad. Antagligen är det så att din kille, förutom de riktiga träningspassen, även är i farten annars..? Inte åker bil från dörr till dörr, utan går, cyklar, kutar, bär på saker...
  • Brünnhilde
    Bonanza skrev 2012-01-15 20:22:25 följande:
    Öh nej. Övervikt och fetma innebär en ÖKAD RISK för vissa sjukdomar. Inte garanterade sådana. Så nej, "förr eller senare" kommer inte sjukdomarna. 

Nej, det finns ju alltid medicinska mirakel som är undantagen. Precis som vissa individer har överlevt osannolikt lång tid utan vatten eller mat, eller i extrem kyla, eller under vatten...
  • Bonanza
    Brünnhilde skrev 2012-01-15 20:27:27 följande:
    Men varför blir man överviktig från början, då..? Det kan ju inte vara så att man inte märker någon förändring - utan bara plötsligt en dag råkar ställa sig på vågen, och då väger man 120 pannor. Eller..? Det finns ju gott om tid att göra om och göra rätt INNAN man väger så mycket...

Det du säger om två barn stämmer inte i min erfarenhet. Feta o ohälsosamma föräldrar skapar feta o ohälsosamma barn. Inte på grund av något genetiskt, utan för att de för över sina dåliga matvanor - och sin övriga slappa och slöa livsstil...
    För att man har ett komplicerat förhållande till mat. För att man drabbas av tunga händelser och tröstar sig med mat och inte klarar av att ta sig ur den onda cirkeln. För att man går upp av något yttre (mediciner, p-piller, graviditet) och har sedan svårt att gå ner det. För att man alltid har trott att man är tjock, så i ens huvud märker man ingen skillnad på 30 kg hit eller dit. 

Och jag vet att det stämmer, eftersom jag är uppväxt i exakt en sådan familj. När vi var tonåringar var jag rund och kurvig (inte tjock dock, men klart nära gränsen) och min syster var smal som en sticka. Hon får fortfarande kämpa för att gå upp i vikt, jag för att gå ner i vikt. Och då åt vi samma saker och rörde på oss lika mycket när skillnaden började visa sig. Jag går upp i vikt otrolgt lätt, hon inte alls.

Och snälla, försök förstå: att vara fet är inte alltid att vara ohälsosam. Många gånger, självklart. Men definitivt inte som regel.  
  • Border
    Brünnhilde skrev 2012-01-15 20:30:02 följande:
    Mest påverkar i alla fall sådant som man kan påverka själv. Muskler bränner t.ex. fler kalorier än fettvävnad. Antagligen är det så att din kille, förutom de riktiga träningspassen, även är i farten annars..? Inte åker bil från dörr till dörr, utan går, cyklar, kutar, bär på saker...

Min sambo vräker i sig godis, snacks, läsk, pizza, vitt bröd med mycket smör, hamburgare, hela lådor med kakor och choklad eller liknande VARJE dag. Han är arbetslös och går knappt utnaför dörren förutom när han ska åka och handla. Han har levt så här åtminstone under de 8 år jag varit ihop med honom. Han är 2 meter lång och väger 60 kg
Svar på tråden tjocka människor?!