• Tiiiiger

Top Model Sverige!

Ikväll börjar det! TOP MODEL SVERIGE!!! Några fler än jag som kommer att hatälska detta program? Här kan vi risa och rosa deltagarna och tycka till om diverse uttal, plåtningar osv :)

• Svar på tråden Top Model Sverige!
  • zigne
    MoaElis skrev 2012-02-29 15:07:27 följande:
    Om man har aspergers så har man nedsatt social förmåga,  har inget med att man är konstigt/korkad att göra.

För övrigt gillar jag viktoria, det är häftigt med folk som vågar vara sig själv.. Finns få såna människor.
    "Nedsatt social förmåga"!  Ja då har vi väl asperger lit till mans. Jag skulle tex ALDRIG klara av att vara i teve och stå framför en jury och bli bedömd och bo med en hel skock andra kvinnor. 
  • Kaupa Jaur
    zigne skrev 2012-02-29 10:57:25 följande:
    Ja det blir inte lätt med alla som har asperger och adhd och add och allt vad det heter. Om det finns en enda modell utan diagnos så får man hålla hårt i henne.
    Såvitt jag vet är ingen av diagnoserna du räknar upp hinder för modellande och skådisyrken, i många fall tar diagnoser fram det bästa ur människor. Gäller i synnerhet aspergers.
  • zigne
    Kaupa Jaur skrev 2012-03-01 08:10:14 följande:
    Såvitt jag vet är ingen av diagnoserna du räknar upp hinder för modellande och skådisyrken, i många fall tar diagnoser fram det bästa ur människor. Gäller i synnerhet aspergers.
    Jaha? Och varför läggs det då ner tid och pengar på att ställa diagnoser? Borde väl finnas vettigare saker för psykiatrin att syssla med? 
  • MoaElis
    zigne skrev 2012-03-01 07:05:28 följande:
    "Nedsatt social förmåga"!  Ja då har vi väl asperger lit till mans. Jag skulle tex ALDRIG klara av att vara i teve och stå framför en jury och bli bedömd och bo med en hel skock andra kvinnor. 
    Du borde läsa på lite mer... Men ja, om man skulle utreda alla människor är det förmodligen många som skulle få diagnosen, eller någon annan diagnos.
  • En struts

Många människor är välfungerande trots diagnos. Ibland kan då "ett udda" beteende kanske lysa igenom. Om folk inte har så höga krav på perfektion, så går det med. Och det är BRA om det kommer inslag med "inte så höga krav på perfektion" i ett program som annars domineras av "höga krav på perfektion" (eller ger intryck av att det är så. Men det är bra om folk inser att det kanske inte är så perfekt som man trott. Så att säga. )

• En struts
    En struts skrev 2012-03-01 12:19:57 följande:
    Många människor är välfungerande trots diagnos. Ibland kan då "ett udda" beteende kanske lysa igenom. Om folk inte har så höga krav på perfektion, så går det med. Och det är BRA om det kommer inslag med "inte så höga krav på perfektion" i ett program som annars domineras av "höga krav på perfektion" (eller ger intryck av att det är så. Men det är bra om folk inser att det kanske inte är så perfekt som man trott. Så att säga. )
    Men tilläggas ska väl att j a g inte tycker att Victoria "är så topp" som modell här i programmet (att vinna en Top Model tävling alltså) men jag tyckte bara att hon verkade ha en så UNDERBAR personlighet bland alla deltagarna. Och det var kul att se, i en sån här tävling.
    Annars så trodde jag väl en del på den här Jenny som åkte ut. Hon var nästan den som förde sig mest som en Top Model, och som man kunde tro skulle vinna tävlingen.
    Vilken kan man tro på nu då? Kanske den där Klara? Eller?
  • zigne
    MoaElis skrev 2012-03-01 09:12:14 följande:
    Du borde läsa på lite mer... Men ja, om man skulle utreda alla människor är det förmodligen många som skulle få diagnosen, eller någon annan diagnos.
    Jag skulle tom våga påstå att vi allihop skulle få någon slags diagnos om det är det man vill ha!!! Jag skulle tex ALDRIG våga vara med i teve så då har jag säkert en svårare grad av asperger än hon som är med i topmodel?

• En struts
    zigne skrev 2012-03-01 12:26:16 följande:
    Jag skulle tom våga påstå att vi allihop skulle få någon slags diagnos om det är det man vill ha!!! Jag skulle tex ALDRIG våga vara med i teve så då har jag säkert en svårare grad av asperger än hon som är med i topmodel?
    Nej, du har inte asperger för att du inte vågar vara med i teve.
  • zigne
    En struts skrev 2012-03-01 12:27:39 följande:
    Nej, du har inte asperger för att du inte vågar vara med i teve.
    Nej för det vågar ju en person med asperger vara och man behöver kanske inte kunna tyda ansiktsutryck när man ska bli topmodel?Har du någon aning om när det kan vara ett handikapp att ha aspergers?
  • Fanny b

I en säsong av Top model USA hade en av deltagarna en diagnos, tror det var aspbergers. I början av programmet gjorde hon bra ifrån sig, hon kom ganska långt i tävlingen. Jag kom inte ihåg exakt varför hon röstades ut, men har för mig att det handlade om den sociala biten. Dock så tror jag inte man behöver ha någon diagnos för att tycka det är jobbigt att flera månader i sträck dela boende och umgås med personer som man själv inte har fått välja ut. Lägger man därtill det faktum att det är tävling med svåra moment och kravet på prestation är stort så tror jag vem som helst kan tycka detta är socialt jobbigt.

Svar på tråden Top Model Sverige!