zigne skrev 2012-03-01 12:26:16 följande:
Jag skulle tom våga påstå att vi allihop skulle få någon slags diagnos om det är det man vill ha!!! Jag skulle tex ALDRIG våga vara med i teve så då har jag säkert en svårare grad av asperger än hon som är med i topmodel?
Asberger har inte med social fobi att göra, som är rädsla för att integrera med människor.. Personer med Asberger har svårt med sociala koder, svårt att läsa av vad andra människor menar tex ironi och skämt kan tas på allvar "hoppa i byxorna". Finns de som ogillar att man blir för närgången och kramas osv I själva diagnosen finns ett spann från låg till hög presterad. Asberger har ofta ett intresseområde som de blir fantastiskt duktiga på och väldigt många chefer och så har asbergers just för att det är en styrka i det sammanhanget. Rent socialt som i dagens samhälle där det är viktigt med EQ så kan det rent av vara till nackdel för asberger tex i fika rummet med småprat osv. Men de är kanonduktiga på sitt jobb.
Men till Viktoria så märker man att hon har svårt att föra de sociala koderna, blir flummig och "konstig" men för den skull inget som säger att hon är en dålig modell.. Jag tycker det är kanon att fler unika personer syns i tv, precis som det är i samhället =)