Robin 26 skrev 2012-02-07 19:47:19 följande:
Till dom som kommenterar. Jag tycker ni som kritiserar ämnet här kan ta det lite lugnare efterssom alla, även ni, har saker som går att kritisera. Även om ni tål kritik så är det dålig stil att kritisera på ett sätt som andra kanske inte gillar eller som ni själva inte skulle gilla om det handlar om känsliga saker i era liv. Skriv för eller nackdelar opartiskt eller kritisera åtminstone smakfullt , jag tappade lusten att läsa och kommentera. Men det är väl såhär det är på trådar på nätet, tyvärr, inget jag vill vara del av helst.
Till dig som startat tråden. Ämnet är iaf inget nytt, jag har läst och hört om det ett flertal tillfällen. Du ska vända dig till proffs först och främst, inte till slumpmässiga anonyma personer i såna här forum. Det finns personer som jobbar med sånt här, sex och samlevnad och relationer, dom har väl olika titlar, kommer inte på nu men kanske expert eller terapeut eller vad det kan vara. Kanske har dom svarat på denna vanliga fråga på nätet hur man förhåller sig i olika relationer. Och jag lovar att deras svar är dom bästa svaren!
Av det lilla jag tror mig minnas från vad jag läst så handlar det dels om vad man kommit fram till i förhållandet, viktigt att prata/ kommuinicera, och dels hur man känner som partners, viktigt att veta hur den andre fungerar och känner. Det kan såra av att ens partner tillfredställer sig själv på egen hand, det kan såra av att ens partner väljer att titta och tända på andra tjejer och onanera till dom. Det är klart att man kan känna sig utanför då. Man vill ju vara allt för sin partner och mycket mer! Många kan nog acceptera till viss del att ens partner kanske onanerar själv nån gång ibland men då vill man antingen inte veta nåt om det eller så vill man veta precis varför och att det inte är något negativt som påverkar förhållandet. Men båda personer måste kunna förstå varandra och veta varandras gränser. Kanske är denna fråga känsligare när man dessutom bor tillsammans.
Du får försöka ta din tid och tänka igenom och känna efter hur mycket det som hänt påverkat hur du känner och sen ta ett beslut om det är tillräckligt för att göra slut eller om ni kan prata ut om det här. Det
Phandoraz skriver i sitt inlägg en bit upp från det här inlägget (Inlägget klockan 17:38), är mkt bra och har även ett bra exempel och du får besluta om du oxå tyckt det gått för långt eller om du ger din partner mer tid eller en ny chans. Sen finns det mer specifika tillvägagångssätt när man vet mer om orsakerna, personerna, livet och förhållandet men den här frågan tas som sagt upp ibland och svaras på av experter, hoppas du hittar den informationen. Du kan ju alltid maila och fråga såna personer annars.
Ska lägga till 2 saker. Det första är att det man känner att ens partner gör bakom ens rygg känns fel, oavsett vad det är. Det kan handla om just den känslan bara eller en liknande känsla, kanske att ens partner medvetet gör saker själv som man trott att man skulle dela sen man blev tillsammans.
För det andra så kom jag på ett annat sätt att tänka. I början av ett förhållande eller precis innan när man bara träffas ibland och inte bor tillsammans eller delar allt möjligt kan det ju kännas 100% rätt att personerna onanerar, har sex eller vadsomhelst mellan himmel och jord, till och med att någon ägnar nästan all tid och kraft åt andra saker, nästan inget är fel. Men ju längre man kommer desto mer blir ifrågasatt, desto mer behöver man känna varandra eller veta vad som gäller, två liv blir ett liv , det är inte självklart vad ens eget liv och ens egen tid är. MEN MAN BEHÖVER DET, förstås!
Ett exempel att fundera på: Kan det stämma att för vissa så innan eller i början av förhållandet är massa onani och annat okej, senare i förhållandet eller när man bor tillsammans är massa onani och annat lite mindre okej och när man är nygifta så är det ännu mindre okej och fortsätter så tills båda släpper på dom personliga gränserna och greppet om varandra litegrann?
Nu formulerade jag dåligt tror jag men finns det inte en poäng nånstans? Om man tänker hur experter skulle säga som tar hänsyn till alla aspekter och synvinklar? Men jag lovar att den här frågan vanligtvis är en seriös fråga som experter svarar på! Annars skulle jag inte skriva om det alls!
Sen om man tycker att andras och ens egen onani verkligen är ÄCKLIG i allmänhet, oavsett sammanhang, så är det en fråga i sig oxå, som även den finns svar på och hjälp att få. Det finns dom som tycker att både onani och sex är äckligt även sen dom blivit vuxna men sen kan dom "växa ifrån det" eller ändra uppfattning.
Jag hoppas det kommer fler inlägg här som är relevanta och inte bara ska bidra till att göra tråden komisk eller hatisk. Avslutningsvis, inget är rätt eller fel, alla är olika.