wockatz skrev 2012-04-19 23:06:45 följande:
Kan du inte få träffa en läkare på Specialmödravården istället? Din bm verkar ju inte riktigt riktig.
Tanken har inte slagit mig, men det var ett jättebra förslag. Tack. Jag har efter en del grubblerier kommit fram till att jag tror att hon är rädd för att hon har gjort fel. Jag hade en del krämpor under graviditeten - bland annat har jag misstänkt njurstas - som hon bara viftade bort.
Men framför allt har jag haft enstaka höga sockervärden och även socker i urinen vid något tillfälle, samt ärftlighet för typ 2-diabetes. Jag hade det under graviditeten med sonen också, då tog hon bara ett HbA1c (långtidssocker) på mig. Det är i sig ett trubbigt instrument för att upptäcka graviditetsdiabetes, men den här gången har hon inte ens tagit ett HbA1c och jag har inte fått göra någon sockerbelastning. Vik barnmorska rekommenderade det redan när jag var på inskrivning i vecka 12.
Även om jag inte har haft fullskalig graviditetsdiabetes så ligger det nära till hands att tro att jag åtminstone har legat på gränsen och kanske belastat kroppen lite för mycket. Graviditetsdiabetes leder ju både till stora barn och kan orsaka prematur vattenavgång, vad jag har läst mig till.