• Scorpio

Prematurbarn 2012 =)

Hej på er!

Vår underbara dotter Enja tittade ut redan i v 31+0 och har nu hunnit blivit 4 veckor gammal.

Det skulle vara kul att samla fler prematurföräldrar i den här tråden så vi kan följa varandras bebisar och ge stöd och råd till varandra! =)

Både text och bilder är varmt välkomna i den här tråden! {#emotions_dlg.flower} 

♥ Enja 120112, 1870 g o 42 cm ♥ www.enplusenblirtre.blogspot.com
  • Svar på tråden Prematurbarn 2012 =)
  • Katarina76
    wockatz skrev 2012-04-23 20:00:39 följande:
    Idag har vi varit på bvc igen och dotra följer sin kurva strålande!

Hon väger 5500 gram och är 58 cm lång. Att jämföra med 995 g och 35 cm känns overkligt. Det blev som "alla" sa, hon blir större! Så stolt!
    Betyder det att hon egentligen är ganska stor, om man korrigerar åldern? Då har hon verkligen vuxit ikapp sin tillväxthämning :)
    Tror vi hade ungefär samma BF. Min dotter är nu 4,8 kg samt 56,5 cm lång och ser ut att ligga på mittenkurvan korrigerat.
  • wockatz

Katarina76:

Bf var den första mars men hon kom den 9e dec.

Om man räknar hennes korrigerade ålder så ligger hon hacket över genomsnittskurvan på alla tre! ( vikt, längd och huvudomf.) :)
    I ärlighetens namn så tycker en del läkare att hon inte klassas som tillväxthämmad vid födseln, hon var 22 procent mindre än sin ålder och det kan vara normalt.

Men det är jätteskönt att inte behöva oroa sig för hennes storlek i alla fall. :)))
    Men din flicka har väl också vuxit på bra va?

• Zandrha

Vi har idag varit på fyramånaderskontroll. Elis vägde 5360 och mätte 56,8 cm. Han hade hoppat upp ett helt streck på viktkurvan, inte illa för en tillväxthämmad liten grabb. :)

Utvecklingsmässigt så är han precis som en "normal" fyramånaders. Det trodde jag verkligen inte! Är superglad och stolt. :)

• wockatz
    Zandrha skrev 2012-04-30 14:36:03 följande:
    Vi har idag varit på fyramånaderskontroll. Elis vägde 5360 och mätte 56,8 cm. Han hade hoppat upp ett helt streck på viktkurvan, inte illa för en tillväxthämmad liten grabb. :)

Utvecklingsmässigt så är han precis som en "normal" fyramånaders. Det trodde jag verkligen inte! Är superglad och stolt. :)
    Det är ju helt fantastiskt vad våra bäbisar kan hämta igen! Kan man bli nåt annat än ödmjuk?

Förstår att du är glad och stolt! :)
  • Katarina76
    wockatz skrev 2012-04-29 13:51:40 följande:
    Katarina76:

Bf var den första mars men hon kom den 9e dec.

Om man räknar hennes korrigerade ålder så ligger hon hacket över genomsnittskurvan på alla tre! ( vikt, längd och huvudomf.) :)
    I ärlighetens namn så tycker en del läkare att hon inte klassas som tillväxthämmad vid födseln, hon var 22 procent mindre än sin ålder och det kan vara normalt.

Men det är jätteskönt att inte behöva oroa sig för hennes storlek i alla fall. :)))
    Men din flicka har väl också vuxit på bra va?
    Ja, hon var stor för sin vecka när hon föddes och ligger nu på medelkurvan korrigerat. Vi hade BF 2 mars. Jag tror att hon så småningom växer om sin storasyster som är 3 år och inte växte lika bra under sin neotid och bebistid. Det är verkligen vara olika mellan barnen fastän de är födda ungefär lika tidigt.
  • Katarina76
    Zandrha skrev 2012-04-30 14:36:03 följande:

Men vad skönt att det går så bra. Då är han egentligen riktigt tidigt utvecklad! Min dotter följer korrigerad ålder än så länge och är alltså varken tidig eller sen. Läkaren har gett ok för smakportioner, men vi tar det lugnt det är ingen brådska.
  • Zandrha

Katarina76

Vi fick oxå ok för smakisar, vilket var skönt eftersom han är väldigt intresserad när vi andra äter. Jag gillade verkligen Livsmedelsverkets nya rekommendationer, yttepyttesmakisarna och att man kan blanda. :)

• wockatz
    Zandrah:

Läste igenom hela tråden igår och blev påmind om din sons navelbråck. Hur har det gått? Har ni fått någon hjälp med det eller verkar det som om det onda har gått över?

För övrigt hade vi första kollen hos sjukgymnasten idag. Allt såg bara fint ut och hon var säker på att skallens sneda form rättar till sig av sig själv. Men det var ju ingen nackdel om vi hjälper henne att ligga mer på vänster kind ( i ryggläge). Annars var det bara att fortsätta som vi gör. Träna att ligga på mage kontinuerligt. Det är lite lustigt ändå. På bvc sades det inget om det, trots att jag frågade, medans sjukgymnasten tyckte det var en bra idé...

Livar upp tråden med en bild.

wockatzmirakel.blogspot.com <3 Moa 20111209 995 g 35 cm <3
  • Zandrha

Wockatz, vad härlig hon är, stora lilla Moa! :)

Bråcket är faktiskt helt ok! Från att ha varit en grej som gjorde ont på honom varje dag till att inte synas på flera veckor är helt konstigt. Kirurgen som ska operera honom sa att bråcket inte går tillbaka av sig själv men jag vet i tusan. Om det fortsätter som det är just nu, att det aldrig är ute, så vill jag inte operera honom i höst i alla fall, då får det vänta tills han är större.

• wockatz

Zandrah:

Vad skönt att det har blivit bättre. Verkar det har gått tillbaka och han har slutat haft ont förstår jag att du vill vänta med op.

Svar på tråden Prematurbarn 2012 =)