• Scorpio

Prematurbarn 2012 =)

Hej på er!

Vår underbara dotter Enja tittade ut redan i v 31+0 och har nu hunnit blivit 4 veckor gammal.

Det skulle vara kul att samla fler prematurföräldrar i den här tråden så vi kan följa varandras bebisar och ge stöd och råd till varandra! =)

Både text och bilder är varmt välkomna i den här tråden! {#emotions_dlg.flower} 

♥ Enja 120112, 1870 g o 42 cm ♥ www.enplusenblirtre.blogspot.com
  • Svar på tråden Prematurbarn 2012 =)
  • shiri
    iorlina skrev 2012-05-13 11:52:22 följande:
    Hej! Jag och min Elias (120509) går med er för att få dela tankar. Elias valde att komma till oss i onsdags morse efter en spontanförlossning som började med värkar. Han är född i v 34+1 och har sitt bf 18 Juni. Han har legat i Cpap tills klockan tre i morse och har nu fått flytta in till mig på mitt rum! *lycka*
    Grattis! och välkommen in! vart ligger ni? 
  • 22Maj2012

Nu var det länge sen jag skrev här.. Imorgon ska vi in till neo för älsklingen ska få blod :( Känns jobbigt att Hb inte ökat.. Förra v låg de på 95 och idag på 85 :((

Har era sötnosar haft bra Hb värde eller har de också fått blod?

• wockatz
    iorlina skrev 2012-05-13 11:52:22 följande:
    Hej! Jag och min Elias (120509) går med er för att få dela tankar. Elias valde att komma till oss i onsdags morse efter en spontanförlossning som började med värkar. Han är född i v 34+1 och har sitt bf 18 Juni. Han har legat i Cpap tills klockan tre i morse och har nu fått flytta in till mig på mitt rum! *lycka*
    Välkommen hit och Grattis till Elias! :) Måste kännas jätteskönt att få ha honom inne hos dig!? Underbart att slippa cpapens brusande oxå...
    22Maj2012 skrev 2012-05-15 21:16:11 följande:
    Nu var det länge sen jag skrev här.. Imorgon ska vi in till neo för älsklingen ska få blod :( Känns jobbigt att Hb inte ökat.. Förra v låg de på 95 och idag på 85 :((

Har era sötnosar haft bra Hb värde eller har de också fått blod?
    Dagen innan vi skulle skrivas ut helt från Neo, (hemma med hemsjukvård) upptäcktes det av en slump att Moas Hb var nere på 82! Inte så konstigt att hon var trött men vad visste vi? Förstagångsföräldrar och dessutom till en prematur...Fick blod då på kvällen och sedan dess har varje provtagning visat ett bra Hb. Då var hon 38 grav.veckor.

Jag misstänker att det var det låga Hb som bla gjorde att hon fick det där riktigt långa andningsuppehållet. Vi ringde ambulans och på Akuten kollade de hennes blodvärden... Det dröjde länge innan jag slutade vara manisk angående hennes Hb.

Hur upptäckte de att Hbt var lågt?
  • shiri

Enya fick två påsar blod under tiden hon låg inne, i början för att kompensera alla prover och sedan pga HB värdet någon gång i v.33 tror jag. 

• 22Maj2012

Wockatz: Ca en månad efter födseln ska barn börja med järndroppar men när de kom på de så var han över en månad. Eftersom han gick upp bra och var pigg så tänkte de inte på de. Men läkaren ville att man skulle ta ett Hb värde ändå för att se vad de låg på, och då låg de på 95, 2 Provtagningar. Idag tog de ett prov och de låg på 85 så de ringe att sa att vi får komma in imorgon.

• wockatz

Mäh! Konstigt att de inte kollat tidigare?! Och att glömma sätta i järn, klantigt.
    Bra att det upptäcktes iaf och att ni får komma in fort.

• 22Maj2012

Ja, det är ju bra att vi får komma in snabbt men ändå känns det lite tråkigt att de glömt att han skulle haft järn redan 21 april.. :( så kanske om han hade fått dem i tid så kanske han hade sluppit detta imorgon.. Ohh våra små älsklingar får stå ut me mycket.. Idag skulle ögonen kollas, blodprov.. Det är mycket nu innan utskrivningen fr Hemsjukvården.. Tack glukos säger jag bara! Annars hade det gjort ont i mammas hjärta.

• wockatz

Förlåt men jag har glömt, hur "gammal" är han nu? Surfar från mobilen och då är det så drygt att bläddra bakåt i tråden.

Jasså, kollas det mycket innan utskrivning? Vad olika det kan vara! Moa kollades ingenting alls inför första utskrivningförsöket. Sjuksköterskan som tog beslutet rörde henne inte ens! Jag är lite bitter på vår hemsjukvård, önskar de hade tagit en abl i alla fall. Då hade vi nog sluppit ambulansfärden...

• iorlina
    shiri skrev 2012-05-15 13:14:01 följande:
    Grattis! och välkommen in! vart ligger ni? 

Vi ligger i Östersund. 35+0-veckorskontrollen igår gick fint! 2150 gram, 45,5 cm och 32,2 runt skallen! Efter en ganska kämpig och intensiv vecka med en otrevlig RDS, solning och multipla andningsuppehåll där vi fått skaka liv i en lila kille har vikten vänt idag, han har varit utan andningsuppehåll i 14 timmar nu, vilket mest troligt innebär att de upphört helt! Jag är så glad och hormonstinn att jag nästan kan gråta bara jag tänkernpå det.
  • iorlina

Är det någon av er andra som har erfarenhet av RDS? Har era barn blivit ordentligt friska när det "skaha" gått över?

Svar på tråden Prematurbarn 2012 =)