• Scorpio

Prematurbarn 2012 =)

Hej på er!

Vår underbara dotter Enja tittade ut redan i v 31+0 och har nu hunnit blivit 4 veckor gammal.

Det skulle vara kul att samla fler prematurföräldrar i den här tråden så vi kan följa varandras bebisar och ge stöd och råd till varandra! =)

Både text och bilder är varmt välkomna i den här tråden! {#emotions_dlg.flower} 

♥ Enja 120112, 1870 g o 42 cm ♥ www.enplusenblirtre.blogspot.com
  • Svar på tråden Prematurbarn 2012 =)
  • Scorpio

Angelica: grattis till lilla tjejen! Vad duktigt att kunna andas själv så tidigt! Hann du få sprutor för lungmognad, eller kom hon ut utan förvarning?

22 maj: Enja har navelbråck, men nu har det gått tillbaka väldigt fint! :)

• shiri

Min Enya har också navelbråck, och själv tycet jag att den bara växer... 

• 22Maj2012

Är det väldigt vanligt med navelbråck på prematurer? Det verkar som om min pojk också har de, vi ska på kontroll imorgon på neo så ska fråga dem.. Den putar ut lite när han gråter, anstränger sig.

• wockatz

Det är jättevanligt med navelbråck tydligen. Moas hängde ut ca två cm! De ville inte operera förrän i fyraårsåldern eftersom navelbråck oftast växer bort. Nu hade Moa "turen" att vid hennes titthålsoperation för ljumskbråcket blev naveln det perfekta kamerahålet. Och då syddes naveln in av bara farten....

• Angelica1991

shiri- Tack! det är sant allt du säger. det har bara gått 1 vecka så vi har just börjat resan som jag inte har en aning om hur lång den blir. men jag och pappan kämpar tillsammans. min lilla hade tydligen streptokocker som infektion, så antibiotika är redan fixat. otroligt mycket slem så lär sugas rent många gånger / dag. skyhöga blodsocker värden men nu äter hon bara mjölk så den sjunker mer och mer. :)

• Angelica1991

mammanjulia- Tack :) Ja dom är toppen allihopa. känner mig säker med dom :) hon är super stark och envis. hon är så mysig när hon greppar tag i mitt finger :)

• Angelica1991

Scorpio- Tack Ja hon är super duktig. Ja jag var in på kontroll för jag hade besvär med onda sammandragningar så fick dom se att jag var öppen 3 cm så fick jag en spruta och han få den andra 12 Tim senare och dagen efter kom hon :)

• strongenough

Hejsan!
    Jag  måste tyvärr fråga om jag får hänga på er?

16 maj kl 12:24 och 12:25 föddes mina prinsessor med urakut kejsarsnitt. Dem föddes i v.28+4 och vägde 950g och 890g. Dem sa att dem var rätt små för sin ålder!

Anledningen till det så akuta snittet var att dem fått tillbaka tvillingtransfusionen dem utvecklade i mitteln av graviditeten. Den försvann några veckor men nu kom den tillbaka med full kraft och det gick inte att ha kvar dem i magen alls.
    Det var rena turen det upptäcktes. Var på glukosbelastning och BM skulle kolla hjärtljuden som inte såg bra ut 105-110 låg tv.1 på. Jag skickades då till spec. MVC i Lund där dem försökte sätta CTG men de funka inte, troligtvis p.g.a. allt vatten. Dem gjorde istället ett flödes UL som såg väldigt dåligt ut. Från dess till dem var ute tog det inte alls lång tid. Så det blev väldigt akut och rätt jobbigt.

Tvilling 1 mådde bra när hon kom ut otroligt nog. Andningen kom igång själv och sen hon kom ut har hon bara haft problem med ett HB på 200, hon fick ju lillans blod.Men dem gav henne något mot det sen blev det bättre.

Tvilling 2 fick dem ge konstgjord andning och sen ta ner en slang i halsen för att hälla ner medicin innan hon kom igång. Hon har fått större problem än sin storasyster sen också. Problem med blodtrycket, misstänkt vatten vid lungan, förstorad hjärtmuskel och en grad 1 hjärnblödning som läkaren sa inte var någon fara. 

Fler som fått bebisar med en grad 1 hjärnblödning? Det låter verkligen inte bra men får lita på läkarna! 

Båda andas dock själv men har CPAP. 

• Angelica1991

först och främst säga Grattis och hoppas det kommer gå bra för båda 2. sen känner jag igen dig från augustibebis tråden och bildtråden då. tänk så allt kan bli ibland. man är inte förbered men jag tackar gudarna för att vi lever på 2012-talet kram

Svar på tråden Prematurbarn 2012 =)