Hejsan!
Jag måste tyvärr fråga om jag får hänga på er?
16 maj kl 12:24 och 12:25 föddes mina prinsessor med urakut kejsarsnitt. Dem föddes i v.28+4 och vägde 950g och 890g. Dem sa att dem var rätt små för sin ålder!
Anledningen till det så akuta snittet var att dem fått tillbaka tvillingtransfusionen dem utvecklade i mitteln av graviditeten. Den försvann några veckor men nu kom den tillbaka med full kraft och det gick inte att ha kvar dem i magen alls.
Det var rena turen det upptäcktes. Var på glukosbelastning och BM skulle kolla hjärtljuden som inte såg bra ut 105-110 låg tv.1 på. Jag skickades då till spec. MVC i Lund där dem försökte sätta CTG men de funka inte, troligtvis p.g.a. allt vatten. Dem gjorde istället ett flödes UL som såg väldigt dåligt ut. Från dess till dem var ute tog det inte alls lång tid. Så det blev väldigt akut och rätt jobbigt.
Tvilling 1 mådde bra när hon kom ut otroligt nog. Andningen kom igång själv och sen hon kom ut har hon bara haft problem med ett HB på 200, hon fick ju lillans blod.Men dem gav henne något mot det sen blev det bättre.
Tvilling 2 fick dem ge konstgjord andning och sen ta ner en slang i halsen för att hälla ner medicin innan hon kom igång. Hon har fått större problem än sin storasyster sen också. Problem med blodtrycket, misstänkt vatten vid lungan, förstorad hjärtmuskel och en grad 1 hjärnblödning som läkaren sa inte var någon fara.
Fler som fått bebisar med en grad 1 hjärnblödning? Det låter verkligen inte bra men får lita på läkarna!
Båda andas dock själv men har CPAP.