• Scorpio

Prematurbarn 2012 =)

Hej på er!

Vår underbara dotter Enja tittade ut redan i v 31+0 och har nu hunnit blivit 4 veckor gammal.

Det skulle vara kul att samla fler prematurföräldrar i den här tråden så vi kan följa varandras bebisar och ge stöd och råd till varandra! =)

Både text och bilder är varmt välkomna i den här tråden! {#emotions_dlg.flower} 

♥ Enja 120112, 1870 g o 42 cm ♥ www.enplusenblirtre.blogspot.com
  • Svar på tråden Prematurbarn 2012 =)
  • 22Maj2012

Han föddes i v. 31 och idag är han 39+0

Innan vi skrevs ut fr neo så tittade läkaren på honom så det är väldigt skönt att de gör grundlig undersökning, tittat på ögonen, musklerna, pungen, väger, längd.. Mm..

• Mikkiz132

I helgen ska vi äntligen få en ny kids registrering på vår son och vi hoppas innerligen att vi ska bli av med syrgasen även på natten.

Håll tummarna =)

• Scorpio

Oj, längesen jag var in på fl nu! Men välkomna alla nya och kul att se alla framsteg som görs! :) här är det mest som vanligt! Enja skriker fortfarande om kvällarna, men har blivit mycket vaknare dagtid och sover mest korta pass (5-30 min) lite då och då om dagarna. Hon ler massor och är väldigt sprallig :P hon har börjat prata nu också och det är det gulligaste jag varit med om tror jag :P

Jag undrar om våra barns hb ska fortsätta kollas upp nu efter Neo? Vi ger ju järndroppar, missar dom ibland, men kommer vi få ett kvitto på att dom gjort det dom ska? Är det kanske en av sakerna som görs på återkollen på barnkliniken?

Är det någon som varit på återkoll än? Vi står på väntelistan fick jag veta, ska bli spännande att höra vad dom säger där...

Vi har inte hört ett ljud om att vi ska träffa en sjukgymnast, men jag vet att vissa blivit ditkallad. Har ni fått nån info om det?

• MammanJulia
    22Maj2012 skrev 2012-05-15 21:16:11 följande:
    Nu var det länge sen jag skrev här.. Imorgon ska vi in till neo för älsklingen ska få blod :( Känns jobbigt att Hb inte ökat.. Förra v låg de på 95 och idag på 85 :((

Har era sötnosar haft bra Hb värde eller har de också fått blod?
    Stackars liten:(

Men vad konstigt, Elsa har haft 79, 81 och 92 i HB men aldrig fått blod utan bara järndroppar.
    Jag har påtalat ungefär hundraelva gånger att hon är så trött jämt men det är aldrig någon som kommenterar det. Nu har inte hennes HB kollats på över en månad men jag hoppas det kommer göras nästa gång vi ska till sjukhuset..

Föressten, blev era små dåliga av 3-månadersvaccinet och hur länge? Elsa har fått hög feber och vart alldeles slö ett dygn drygt nu och jag undrar hur länge det ska hålla på..
    Scorpio skrev 2012-05-16 22:42:32 följande:
    Oj, längesen jag var in på fl nu! Men välkomna alla nya och kul att se alla framsteg som görs! :) här är det mest som vanligt! Enja skriker fortfarande om kvällarna, men har blivit mycket vaknare dagtid och sover mest korta pass (5-30 min) lite då och då om dagarna. Hon ler massor och är väldigt sprallig :P hon har börjat prata nu också och det är det gulligaste jag varit med om tror jag :P

Jag undrar om våra barns hb ska fortsätta kollas upp nu efter Neo? Vi ger ju järndroppar, missar dom ibland, men kommer vi få ett kvitto på att dom gjort det dom ska? Är det kanske en av sakerna som görs på återkollen på barnkliniken?

Är det någon som varit på återkoll än? Vi står på väntelistan fick jag veta, ska bli spännande att höra vad dom säger där...

Vi har inte hört ett ljud om att vi ska träffa en sjukgymnast, men jag vet att vissa blivit ditkallad. Har ni fått nån info om det?
    Det undrar jag också! Tycker ju verkligen att det borde kollas på återkontrollerna..
  • Angelica1991

Hej jag är ny på den här fronten. födde min lilla flicka Sofia för 1 vecka sen 120510 12:44 ..800 g och 32,5 cm lång 25+3 han hon då bli. vi ligger i Uppsala men det är inte mitt hem sjukhus. det är en stressig tid för mig och pappan nu. hon har troligtvis en infektion Precis som jag hade :( annars är hon otroligt stark. hon kan andas själv men får vila ibland så hon inte behöver överanstränga sig för mycket hon har syrgas när hon är utan. hjärna och hjärta är felfria

• 22Maj2012

MammanJulia: de tyckte även att 95 var för lågt, de ska ha över 100 iaf.. Men nu när de sjönk till 85 så sa de att vi skulle komma dagen efter.

Bu har han fått blod, nu känns det mycket bättre, än att ständigt vara orolig att Hb värdet sjunker. Han har blivit mycket rosigare i ansiktet. Tyckte det innan också men man märker att han har en annan färg i ansiktet.

• shiri
    Angelica1991 skrev 2012-05-17 09:05:03 följande:
    Hej jag är ny på den här fronten. födde min lilla flicka Sofia för 1 vecka sen 120510 12:44 ..800 g och 32,5 cm lång 25+3 han hon då bli. vi ligger i Uppsala men det är inte mitt hem sjukhus. det är en stressig tid för mig och pappan nu. hon har troligtvis en infektion Precis som jag hade :( annars är hon otroligt stark. hon kan andas själv men får vila ibland så hon inte behöver överanstränga sig för mycket hon har syrgas när hon är utan. hjärna och hjärta är felfria
    Gratts och välkommen! jag förstår att det är en mycket jobbig tid, De första dagarna är oftast värst när det gäller plinganden osv. Men håll ut för varja motgång kommer det även framgång. Dalarna är aldrig så djupa som när man ligge rinne och ovissheten kan driva en till vansinne. Samtidigt så finns det få saker som mäter sig med känslan av att höra något possitivt. varje milstolpe med vikten eller sladd som försvinner get ett lyckorus som är svår att beskriva.  Det blir bätre och bättre. Efter en tid är ni hemma igen med ert barn som skulle inte ha varit fött än... overkligt och konstigt och ni kommer undra vart tiden har gått...  ta vara på er och tiden ni har och se till att få så mycket hud mot hud ni bara orkar, det gör mer än vad man tror.

Lycka till! 

När det gäller HB och kontroll av den vet jag att de hälst undviker att ta prover, vi frågade vid senaste återbesöket och de tyckte Enya såg så pass pigg ut och fin i färgen att det inte behövdes ta något prov. Jag vet dock inte om det är tänkt att de skall ta det senare. 
  • wockatz
    22Maj2012 skrev 2012-05-16 10:22:58 följande:
    Han föddes i v. 31 och idag är han 39+0

Innan vi skrevs ut fr neo så tittade läkaren på honom så det är väldigt skönt att de gör grundlig undersökning, tittat på ögonen, musklerna, pungen, väger, längd.. Mm..
    Så var det ja! Börjar bli stora killen då?! Bra att de är noga, så kollades Moa inför hemskrivning. Men för den riktiga utskrivningen en månad senare... Nada!
    Mikkiz132 skrev 2012-05-16 18:59:14 följande:
    I helgen ska vi äntligen få en ny kids registrering på vår son och vi hoppas innerligen att vi ska bli av med syrgasen även på natten.

Håll tummarna =)
    Vad är kids registrering?
    Scorpio skrev 2012-05-16 22:42:32 följande:

Vi fick kallelse till sjukgymnasten och går och väntar på kallelse för återbesök på Neo... Ser fram emot att få visa upp henne! :))

MammanJulia: Verkligen märkligt att de tycker Hbt är okej. Men å andra sidan är inte jag vårdutbildad heller...Men om du upplever henne trött och slö, TJATA!
    Hej! Grattis och välkommen hit! Uppsala låg vi oxå när Moa kom. Ni är ju verkligen i goda händer där. Sen åkte vi till Gävle Sjukhus som vi hör till. Du råkar inte höra dit?
    22Maj2012 skrev 2012-05-17 12:23:30 följande:
    MammanJulia: de tyckte även att 95 var för lågt, de ska ha över 100 iaf.. Men nu när de sjönk till 85 så sa de att vi skulle komma dagen efter.

Bu har han fått blod, nu känns det mycket bättre, än att ständigt vara orolig att Hb värdet sjunker. Han har blivit mycket rosigare i ansiktet. Tyckte det innan också men man märker att han har en annan färg i ansiktet.
    Sköööönt!
  • MammanJulia
    Grattis till lilla Sofia!
    Vi låg också på Akademiska och jag upplevde de som väldigt kompetenta där!
     Förstår att det känns väldig jobbigt & stressigt men som någon skrev är det värst i början. Vilken liten kämpe hon är som andas så bra redan:)

Ni andra: Ja märkligt det här med HB, jag ska försöka prata med Elsas läkare igen tror jag allt. Hon har ändå tagit blodprov nästan varje vecka så det borde inte vara för att de ska slippa sticka henne.. 

• 22Maj2012

Ja prata med dem.. De kan ju kolla värdet och se vad de ligger på iaf..

Har era barn fått navelbråck? Läste att det var väldigt vanligt..

Svar på tråden Prematurbarn 2012 =)