strongenough skrev 2012-05-18 06:11:48 följande:
Hejsan!
Jag måste tyvärr fråga om jag får hänga på er?
16 maj kl 12:24 och 12:25 föddes mina prinsessor med urakut kejsarsnitt. Dem föddes i v.28+4 och vägde 950g och 890g. Dem sa att dem var rätt små för sin ålder!
Anledningen till det så akuta snittet var att dem fått tillbaka tvillingtransfusionen dem utvecklade i mitteln av graviditeten. Den försvann några veckor men nu kom den tillbaka med full kraft och det gick inte att ha kvar dem i magen alls.
Det var rena turen det upptäcktes. Var på glukosbelastning och BM skulle kolla hjärtljuden som inte såg bra ut 105-110 låg tv.1 på. Jag skickades då till spec. MVC i Lund där dem försökte sätta CTG men de funka inte, troligtvis p.g.a. allt vatten. Dem gjorde istället ett flödes UL som såg väldigt dåligt ut. Från dess till dem var ute tog det inte alls lång tid. Så det blev väldigt akut och rätt jobbigt.
Tvilling 1 mådde bra när hon kom ut otroligt nog. Andningen kom igång själv och sen hon kom ut har hon bara haft problem med ett HB på 200, hon fick ju lillans blod.Men dem gav henne något mot det sen blev det bättre.
Tvilling 2 fick dem ge konstgjord andning och sen ta ner en slang i halsen för att hälla ner medicin innan hon kom igång. Hon har fått större problem än sin storasyster sen också. Problem med blodtrycket, misstänkt vatten vid lungan, förstorad hjärtmuskel och en grad 1 hjärnblödning som läkaren sa inte var någon fara.
Fler som fått bebisar med en grad 1 hjärnblödning? Det låter verkligen inte bra men får lita på läkarna!
Båda andas dock själv men har CPAP.
Grattis till de små!
Vilken tur att det upptäcktes så att de fick komma ut :)
Hoppas att "tvilling 2" kryar på sig nu!
Lisen79 skrev 2012-05-18 09:31:48 följande:
Jag hänger också med här. Jag födde första tvillingen Vidar den 4 maj i 23+2 550 gram och tvilling 2 Helmer i 23+5 den 7e 689g. Vidar va klen efter en massa bråk i magen och fick problem med cirkulationen och klarade sig bara en vecka.
Helmer är en tuffare liten pojk. Han har haft några apneer när vi bytte till cpap så nu är han i respirator igen. Men klarade nästan 3 dagar utan och det säger de är bra.
Vi ligger på neoiva i Solna men tillhör södersjukhuset.
Ojoj, vad fruktansvärt med lille Vidar! Det finns nog inga ord som räcker till men jag beklagar verkligen er sorg :(!
Nu håller jag tummarna för att allt går fint här framöver för lille Helmer!!
22Maj2012 skrev 2012-05-17 20:10:16 följande:
Är det väldigt vanligt med navelbråck på prematurer? Det verkar som om min pojk också har de, vi ska på kontroll imorgon på neo så ska fråga dem.. Den putar ut lite när han gråter, anstränger sig.
Det känns som det är väldigt vanligt. Elsa har också navelbråck och från början var det som för er pojk att det bara syntes när hon grät och så sen med tiden har det blivit lite större. Men jag har förstått att det ofta går tillbaka med tiden :)