• Scorpio

Prematurbarn 2012 =)

Hej på er!

Vår underbara dotter Enja tittade ut redan i v 31+0 och har nu hunnit blivit 4 veckor gammal.

Det skulle vara kul att samla fler prematurföräldrar i den här tråden så vi kan följa varandras bebisar och ge stöd och råd till varandra! =)

Både text och bilder är varmt välkomna i den här tråden! {#emotions_dlg.flower} 

♥ Enja 120112, 1870 g o 42 cm ♥ www.enplusenblirtre.blogspot.com
  • Svar på tråden Prematurbarn 2012 =)
  • Lisen79

Jobbigt det där med amningen. Vi bor ju hemma än så länge men jag har märkt att när jag pumpar på sjukhuset blir det inte mycket att skryta med. Ofta mindre än hälften hemma.

Vi hade en sämre dag igår. Helmis låg och grät nästan hela dan och kunde inte komma till ro. När han vändes blev det bättre en liten stund för att sen börja igen. Till slut fick han morfin så han har varit lugn och sovit i natt. De tror att det kan va tuben i halsen som stör. Nu ska de stänga medicinen och se hur han blir.

• iorlina

Ja, jag tror det skulle bli bättre om vi fick komma hem.... men hur övertygar man läkaren om det?

• wockatz
    iorlina skrev 2012-05-21 08:16:13 följande:
    Idag är en riktig skitdag! Tröttheten börjar ta ut sin rätt och ensamheten/instängdheten börjar bli riktigt jobbig... Jag tror också att jag fått någon slags orestationsångest vad det gäller amnngen. Det är på den det hänger om vi ska få åka hem snart eller inte... Elias suger sämre och jag pumpar mindre mängder och det är ju så stressande. Och sen alla utifrån som frågar om man får åka hem snart... Vi kommer att åka hem tids nog, men det känns bara jo bigt att få frågan hela tiden. Idag är dessutom dag 12.... Med förra sonen åkte vi hem dag 12... 12 dagar kanske inte låter långt för många av er men det känns som en evighet! Det var ju inte så här det skulle vara... jag vill ju vara hemma hos familjen! Ursäkta, behövde bara skriva av mig lite....
    Fast det är därför tråden finns! Att ha någonstans att skriva av sig och gnälla och stöta och blöta allt. Och självklart också dela med sig av framsteg och roliga saker. Måste få fråga; har han inte sond?
    Lisen79 skrev 2012-05-21 10:29:56 följande:
    Jobbigt det där med amningen. Vi bor ju hemma än så länge men jag har märkt att när jag pumpar på sjukhuset blir det inte mycket att skryta med. Ofta mindre än hälften hemma.
    Vi hade en sämre dag igår. Helmis låg och grät nästan hela dan och kunde inte komma till ro. När han vändes blev det bättre en liten stund för att sen börja igen. Till slut fick han morfin så han har varit lugn och sovit i natt. De tror att det kan va tuben i halsen som stör. Nu ska de stänga medicinen och se hur han blir.
    Exakt så var det för mig. Fick knappt ur någon mjölk alls när jag pumpade på sjukhuset... Vad bra att Helmisen fick sova inatt. Håller tummarna för att han ska bli av med tuben snart!

22Maj: Har missat att ni fått komma hem. Hur går det för er? Skönt att vara på hemmaplan va?!

Skulle vilja tipsa alla er om Facebookgruppen för tidigt födda barn. Det är en sluten grupp med premisföräldrar. Barnen är i olika åldrar, från nyfödda till 3-4 år....
  • iorlina
    wockatz skrev 2012-05-21 11:55:50 följande:
    Fast det är därför tråden finns! Att ha någonstans att skriva av sig och gnälla och stöta och blöta allt. Och självklart också dela med sig av framsteg och roliga saker. Måste få fråga; har han inte sond?
    Jobbigt det där med amningen. Vi bor ju hemma än så länge men jag har märkt att när jag pumpar på sjukhuset blir det inte mycket att skryta med. Ofta mindre än hälften hemma. Vi hade en sämre dag igår. Helmis låg och grät nästan hela dan och kunde inte komma till ro. När han vändes blev det bättre en liten stund för att sen börja igen. Till slut fick han morfin så han har varit lugn och sovit i natt. De tror att det kan va tuben i halsen som stör. Nu ska de stänga medicinen och se hur han blir.
    Exakt så var det för mig. Fick knappt ur någon mjölk alls när jag pumpade på sjukhuset... Vad bra att Helmisen fick sova inatt. Håller tummarna för att han ska bli av med tuben snart! 22Maj: Har missat att ni fått komma hem. Hur går det för er? Skönt att vara på hemmaplan va?! Skulle vilja tipsa alla er om Facebookgruppen för tidigt födda barn. Det är en sluten grupp med premisföräldrar. Barnen är i olika åldrar, från nyfödda till 3-4 år....

wockatz skrev 2012-05-21 11:55:50 följande:
    Jobbigt det där med amningen. Vi bor ju hemma än så länge men jag har märkt att när jag pumpar på sjukhuset blir det inte mycket att skryta med. Ofta mindre än hälften hemma. Vi hade en sämre dag igår. Helmis låg och grät nästan hela dan och kunde inte komma till ro. När han vändes blev det bättre en liten stund för att sen börja igen. Till slut fick han morfin så han har varit lugn och sovit i natt. De tror att det kan va tuben i halsen som stör. Nu ska de stänga medicinen och se hur han blir.
    Exakt så var det för mig. Fick knappt ur någon mjölk alls när jag pumpade på sjukhuset... Vad bra att Helmisen fick sova inatt. Håller tummarna för att han ska bli av med tuben snart! 22Maj: Har missat att ni fått komma hem. Hur går det för er? Skönt att vara på hemmaplan va?! Skulle vilja tipsa alla er om Facebookgruppen för tidigt födda barn. Det är en sluten grupp med premisföräldrar. Barnen är i olika åldrar, från nyfödda till 3-4 år....

Jo, han har sond, men det skickar man inte hem med här.......
  • shiri

Vad bra att ni skriver av er och jag förstår att det är jobbigt med symboliska dagar själv var jag rätt trött på sjukhuset näe Enya äntligen nådde v. 35, då skulle allt hända men istället hade hon en dålig dag, övervakningen blev kvar osv... 

Härligt att Helmis får sova, håller tummarna att det blir bättre utan tuben!

Tack för tipset, själv är jag med i gruppen föe extremt tidiga barn (före v.29) de verkar klara sig bra där med.

Trist att de inte släpper hem en med sond men ni får säkert åka hen snart o då slipper ni allt för många läkarbesök. försök att stänga av omvärldens frågor o njut av ensamtiden med den lille om det går.

Själv skall jag fixa tårta o bjuda kollegorna på kvällens APT hann inte bjuda dem på något när jag slutade, så det får bli ikväll. Ha det gött i sommarvärmen.  

• Lisen79

Idag är än så länge mycket bättre. Han är av med morfinet sen flera timmar och än så länge är han lugn. Vi har bytt kuvös och vägt och jag fick hålla honom i hans bo, eller toffla... Sen är han 2 veckor, 25+5 väger 815 gram gått upp 135 sen födseln och 2 cm längre. Har inte riktigt fått in lycklig känslan men den kommer väl.

Facebook grupperna söker man dem som msn söker vänner?

• shiri

vad fint han går upp i vikt! 
    Lyckliga känlan kommer att komma och troligtvis gå... gör den inte det så finns det hjälp och stöd att få. Det var ju inte såhär det var tänkt...

sök grupperna i rutan som med vänner så hittar du rätt.  

Lycka till och tack för att du håller oss updaterade, du kanske ska starta en egen blogg?

Jag känner dig inte men skickar en stödkram. kan inte föreställa mig hur du har det.  

• 22Maj2012

Ja nu är vi hemma, har varit hemma några veckor och i fredags blev vi utskrivna fr Hemsjukvården så det känns skönt. Mannen började jobba efter 2 månader 'med oss..

Hur går de för er andra?

• strongenough

Hejsan!
    Jag har verkligen svårt att landa i detta. Det känns som tiden står still samtidigt som den inte räcker till. Inte ätit sen 12 i middags för jag inte känt att jag hunnit och har noll matlust. Mår illa varje gång jag äter. Stressar även när jag står i duschen för det känns som jag slösar på tid. Satte igång datorn nu bara för att gå in på FK och begära tillfällig föräldrapenning.

Jobbigast av allt är verkligen att va ifrån sonen. Han får skifta mellan att vara här och sova hos min mamma så han kommer lite på dagis. Han måste ju få ha lite normalt liv och socialt med kompisar. Han vill vara här och varje minut utan honom gör ont i hela mig. Mycket för man inte vet hur länge det kommer vara såhär.

Dock är det svårt när man är inne med honom hos tvillingarna. Han är lugn och så men han vill ju inte va där flera timmar så efter ett tag tjatar han om att gå till ut. Någon mer som haft syskon med? Hur har ni gjort? Jag får så enormt dåligt samvete så fort jag går ifrån tvillingarna. Samtidigt vill jag spendera all tid jag kan med sonen. Detta är verkligen en stor prövning..... 

Tvillingarna är stabila som tur är. Lite dippar i saturationen emellanåt  men inget större. Elvira övar på att va utan CPAP hon klarade 1,5 timme imorse och nästan 2,5 timme i eftermiddags. Lillasyster är inte riktigt redo att träna än. Får hoppas att dem håller sig såhär bra. Skiftar att sitta i KMC med dem, otroligt mysigt att ha dem hos sig dem pratade om att man kan ta ut dem 2 ggr per dag om dem mår bra men dem vill man sitter 2 timmar åt gången så då skulle jag sitta 8 timmar om dagen så förstår inte riktigt hur det ska gå till.

Lisen79: Bor ni nära sjukhuset eftersom ni bor hemma? Får du ha ute Helmer? 

Svar på tråden Prematurbarn 2012 =)