Jag är typ i samma sits som du TS. (kapar tråden lite/mycket oxå)
Jag och sambon blev gravid efter att ha varit ihop i 6 månader (oups - hål i gummit).
Då var jag 18 och han 21. Vi valde att behålla han var/är "the love of my life". Det hände så himla mycket våra första år som par, vi blev som sagt gravida, hans syster blev plötsligt sjuk direkt efter sin förlossning och gick bort 3 månader senare, mitt i detta flyttade vi ihop i ett hyrhus, 2 veckor efter svägerskans begravning föddes vår dotter. Allt var ju upp-och-ner, dödsfall, sambo, barn - kaos! 4 dagar innan dottern skulle fylla 1 (och allt äntligen börjat rätta till sig) så dör min pappa plötsligt i hjärtinfarkt. Mer kaos. Förhållandet var inge bra, vi älskade varandra men vi orkade liksom inte med allt. Bättre blev det ju inte när sambon varslades från sitt jobb. Så han arbetslös och jag studerade 100% på distans - alltså hemifrån. Dottern hade bara 15h/veckan på dagis eftersom sambon var ledig. Då såg min dag ut såhär: Väktes av dottern vid 7-tiden, ge henne frukost och göra henne iordning osv. för att åka och lämna henne på dagis vid 09. Hem och råplugga till klockan 14 när hon skulle hämtas, handla, tvätta, städa, laga mat, köra in ved, leka med dottern och sen göra henne färdig för sängen och lägga henne vid 19 för att åter igen sätta mig och plugga till 00-01 på natten för att hinna med. Vad gjorde sambon? Satt och spelade WOW från det att han gick upp på "morgonen" (typ 12) till sent in på nätterna. Efter två månader av detta fick jag nog, tog mitt pick och pack och flyttade till lägenhet. Sa till honom att jag ville rädda oss, jag ville få honom att inse allt jag gör och enda sättet var att låta honom få ha allt själv ena veckan (då jobbade han ju som sagt inte ens). Efter 6 månader hittade vi tillbaka till varandra. Han hade fått nytt jobb och allt funkade mycket bättre. Han hjälpte till hemma och med dottern.
2010 blev vi gravida igen, 2011 föddes vår son och nu ett år senare är vi tillbaka på ruta ett känner jag. Inte riktigt, han är mer med barnen och så nu men hjälper inte till ett skit hemma, och han gör inte det "jobbiga" som kommer med ett barn, utan han leker - sen får jag sköta alla blöjbyten, vakna nätter, tidiga morgnar osv. men mage att klaga har han minsann! Och han går på sin hockey och sitt folkrace - vilket jag inte tycker är några problem alls, men så fort jag ska göra nånting, umgås med kompisar (vilket nästan alltid är efter att barnen lagt sig) ut och festa nån ensataka gång, rida etc. då är det sura miner och häromveckan när jag skulle fika med en kompis (innan barnen lagt sig, gud förbjuder!!!) fick jag slängt i ansiktet: "Har du träffat nån annan eller?" Eh, URSÄKTA!? När då? I kön på Maxi eller?? Jävla idiotjävel. Jag har bestämt mig för att bita ihop tills jag börjat jobba igen efter mammaledigheten, ska jobba natt inom vården ("Ska JAG lämna ungarna på dagis!!?!?!?" :O ) och blir det ingen förändring då så skiter jag fan i allt. Fattar dom inte liksom?? Ger honom pikar ibland och då skrattar han mest. Jag orkar inte bråka om det heller - jag vet att det är meningslöst. Han tror nämligen på fullaste allvar att han gör saker här hemma - helt vriden verklighetsuppfattning. Och som nån annan skrev här, det är ju inget lätt beslut att ta och "förstöra" familjen, man hoppas nästan att han ska göra nåt som gör att man bara kan be honom dra. Och så tänker man, precis som nån annan skrev, att man inte vill att barnen ska bli "som alla andra" med skilda föräldrar. Det tar emot mest, det är därför jag är kvar här nu. Tänk på barnen.. Men samtidigt, vill barnen ha en mamma på psyket? :P Näe usch, inte kul alls egentligen. Fan att dom inte bara kan fatta och se när man inte mår bra. Sambon tycker allt är jätte bra, mm, tro fan det, bortskämda mansgris! What to do???