Kakandi, så har vi det också på nätterna, eller jag och flickan har det så. Han kan ju sova medan jag ligger och ammar nätterna igenom, ändå är det han som suckar högljutt när hon vaknar vid halv sju, sju på morgonen. Bara för att han inte går och lägger sig i tid på kvällen! Nu anser han dessutom att vi borde gå och lägga henne senare, så att hon ska vakna senare. Jag protesterar att de där timmarna ensam på kvällen är jävligt viktiga för mig men han kan inte förstå.
Nu tar jag mig friheten att skriva ur mig lite av vad som rör sig i mitt huvud. Kanske är det någon som tycker att det ger något att läsa, eller har någon åsikt i frågan.
Sedan någon vecka tillbaka har han plötsligt lugnat sig lite. Jag vet inte riktigt vad som hände, vi hade ett rejält gräl där jag sket i vilket och blev riktigt förbannat jag också (annars håller jag i mig och försöker att vara sansad, medan han är den som säger vad som helst i stundens hetta). Vet inte om det var därför eller bara något annat som föll på plats i hans huvud, han har varit mjukare och inte lika taggig. Han gör mer småsaker som att bädda sängen när han går upp (hang-up för mig, sängen ska vara bäddad), sånt som är helt oviktigt men ändå utgör smörjmedel i samvaron.
Så nu är det inte katastrofläge, och jag är ännu mer förvirrad. Jag bestämmer mig tio gånger om dagen för om vi ska fortsätta eller inte, och jag menar verkligen bestämmer mig. Och sedan river jag upp det en timme senare. Det tar så mycket energi, detta. Dessutom går det säkert snart tillbaka till katastrof igen.
Han är inte elak, bara egocentrerad och opålitlig och väldigt svår att ställa krav på. Han sätter fortfarande sig själv i första rummet och tycker liksom att jag och tjejen sköter oss bra själva. När det passar honom kan han leka familjefader ett tag (han är fin med henne då), men om det dyker upp något annat så går det före oss nästan alltid. Vi gör ingenting speciellt tillsammans, har väl aldrig gjort, och eftersom att han "alltid" gör en massa andra grejer så skapar vi inget tillsammans heller.
Om jag accepterar att ha det såhär, att ta emot den hjälp jag får av honom när det passar honom, att vara den som har huvudansvaret för allt som har med tjejen att göra, att det stormar och svänger och kränger, att vi har helt olika idéer om vad vi ska göra av vårt liv (ang bostad, semestrar osv)... ja då är det bara att köra på. Men det var ju inte såhär det skulle vara! Jag ser hur folk omkring mig har det, det är inte såhär, även om de har sina problem. För de flesta män är det naturligt att hjälpa till med vaknätter, sovmorgnar, matningar, gå ut med barnet, leka, komma hem efter jobbet, laga mat till familjen, äta tillsammans, städa tillsammans (om än i varierande grad). Varför ska jag behöva tänka "men han är ju iallafall inte elak" och tänka att då är det kanske ok ändå.
Är det bättre ensam? Kanske inte än, har inte nått "rock bottom". Om jag pallar med det här ett tag till så kan min sambo och barnet hinna bygga upp en bättre, självständig relation. Jag vill flytta till hemstaden, om vi separerar gör jag det och han kommer inte följa med. Vad händer mellan dem då?
Helvete alltså, det slutar i samma röra som alltid. Skulle kunna skriva i en vecka, antar jag. Har faktiskt träffat BVC-psykologen pga relationsproblemen, hon har mest lyssnat och sedan sagt att det verkar som att jag håller på att väga för och emot... no shit sherlock.
Det är iallafall stärkande att inte vara ensam i situationen.