Får inte bort citatet...
Tack för ditt svar, kunde varit jag. Visst är det kärlek till dottern som gör att han genast ropar "vårdnadstvist", men också att jag inte ska få som jag vill. Det är så jävla viktigt att vara med henne, men inte tillräckligt viktigt för att ens överväga att följa med till hemstaden, eller att vi flyttar tillsammans. Vårdnadstvist alltså, skräcken.
Vad är din plan om ni skulle separera?
Jadu, bra fråga. Alternativ ett är att vi gör det redan nu, medan vi bor här. Han får flytta hem till någon kompis, han har inte en chans att få någon lägenhet. Han skulle få komma hit och träffa henne då, antar jag. Skulle bli väldigt konstigt, att ha honom här som gäst helt plötsligt. Dessutom ska ju jag börja jobba lite nu, han måste ju ta hand om henne då. Med andra ord skulle det väl vara ungefär som nu, eller jag vet inte. Alternativ två är ju som sagt att jag och dottern flyttar. Sen får vi lösa umgänge på något sätt.
V
ad tror du ni kan göra om ni fortätter tillsammans? Tror du att det kommer att kunna fungera på något sätt? Och framförallt, vad vill du själv? Om du inte tänker på dotterns relation till sin far, vad vill du egentligen? Stanna och kämpa eller gå vidare? Älskar du honom fortfarande?
Fan vet! Han blev som sagt lite spak efter samtalet, och har ansträngt sig mer. Försöker lite. Jag står mest utanför och tittar på, känns det som. Jag kommer aldrig få det liv jag tänkte mig att vi skulle ha, med honom. Jag får inget annat alternativ som jag trivs med heller. Om jag älskar honom? Ja, det gör jag. Älskar fortfarande våra trevliga stunder, när vi pratar om allt och inget. Dessa brukar vara högst en halvtimme och förekomma ett par tre gånger i veckan... Samtidigt känns det inte som romantisk kärlek, sexlusten är noll och jag vill inte ha lust heller, vill inte kramas och vara nära. Just precis nu känns det som att det inte finns något hopp, men jag försöker vara öppen. Ger det till nästa psykologbesök, om två veckor.
Han kan ju inte vara en bra sambo eller pappa, han är för självcentrerad. Kanske kunde det funka, som ni också varit inne på, om han bara behövde skärpa sig någon gång ibland och fick hålla på med sitt där emellan. Känner att jag just nu har gett upp det emotionella, det är bara praktiska tankar. Som du skriver på slutet.
Känner mig bara usel som planerar att ta henne från sin pappa. Läste lite trådar och FL:s moralelit kan inte nog betona hur fruktansvärd man är om man flyttar bort från pappans stad. Jag kände hur jag tog åt mig. Dessutom kommer frågan om vårdnad och umgänge som sagt, den som flyttar hamnar liksom på minus. Samtidigt så blir jag förbannad på att jag sitter och vänder ut och in och upp och ner på mig själv, medan hans enda förändring ska vara att "försöka hjälpa till lite mer". Allt ska vara på hans sätt, och tydligen i hans stad också. Han är alltså också hitflyttad, hans föräldrar bor i ett annat land, han har inget jobb, det enda han har är sina kompisar. Men de är tydligen viktigare än några tankar eller önskemål från min sida, han vill inte rubba sig en millimeter.
Om vi separerar och bor kvar, vad blir det för liv då? Jag blir totalt ensam, jag har ingen här. Om några år, när hon är stor nog, har jag någon kompis som kanske kunde vara barnvakt en kväll om jag vill göra något. Fram till dess skulle det inte finnas någon annan än honom att vända sig till. Jag skulle alltså vara helt ensam och utelämnad till honom. Varenda dag skulle jag ensam lämna och hämta på dagis, fixa mat och hem, handla, varenda helg skulle jag ensam gå och sätta mig i en lekpark någonstans och hoppas på att det är någon annan som inte är hemma med sin familj som kommer dit. Kanske lite väl dystopiskt, men ändå sant. Dessutom ett ständigt förhandlande med hennes pappa, som garanterat inte kommer kunna hålla några dagar eller tider, och dessutom kommer bråka om pengar.
I hemstaden känner jag fler, och har framför allt min familj som dels kommer kunna hjälpa till, och dels vara någon att umgås med på helger. Bara att kunna gå dit och äta middag någon gång ibland. En helg i månaden kunde jag åka hit, sova hos en bekant och låta dottern vara med sin pappa. Det känns fullt fungerande.
För honom, som inte fattar och inte vill acceptera, låter det naturligtvis jättedåligt. Han har det ju bra nu. Bor i en tvåa med oss, får träffa sin dotter och mig, när han inte har pengar så betalar han ingen hyra, han träffar sina kompisar när han vill, det finns alltid mat i skåpen. Att konfronteras med verkligheten, bo på en madrass hos en kompis, söka soc, tvingas redovisa sitt arbetssökande, träffa dottern en gång i månaden. Klart att det inte lockar.
Men han haft sin chans, han har haft chans efter chans i tio månader. Raserat det ena förtroendet efter dte andra, förstört all tillit jag haft till honom. Det är inte som att jag inte sagt något tidigare. Som jag har gråtit...
Jag ser som vanligt när jag skriver, att det här går ju inte. Jag ska ge det de här två veckorna, börja jobba lite, och sedan prata med psykologen igen. Ska försöka vara neutral.