• Anonym (funderar)

Ni som valt att separera innan barnet fyllt ens 1år...

Hur tog ni beslutet? Hade ni haft det dåligt innan barnet med? Hur gick det med uppdelning med  barnets boende/ vv???? Ångesten över att man skaffat barn uppenbarligen med fel person?

Jag går i valet och kvalet för jag inser att den här relationen hade enorma problem långt innan vi fick barn, men då kunde jag blunda för det och hantera det men nu med ansvaret för ett litet barn går det inte längre. Vill inte att hon ska vara mitt i massa bråk och få en så skev syn på vad kärlek och förhållande är.. Vill inte att hon ska ha en förtryckt mamma som förebild för hur man ska ha det i ett förhållande. Kortfattat så är min sambo väldigt snabb på att starta bråk för ingenting, oavsett om vår dotter är mitt uppe i allt elelr inte, han klagar och hackar på allt jag gör och inte gör, samtidigt som han knappt gör ett skit här hemma. Ska jag få han att hjälpa till med nåt måste jag be och påminna 100ggr och sen när han väl gör det är det med massa suckar och tydlig irritation. Många många dagar har jag och dottern haft så kul och mysigt under dagen, men så kommer han hem och jag märker att han redan är irriterad och för att undvika bråk så bara undviker jag honom och jag och dottern försöker hålla en tyst och låg profil.. Och jag tänker att fast hon är så här liten, bara några månader, så lär hon märka skillnaden som blir då pappa är hemma.. Känns inte ok. Konstigt att hon är mammig? ähum neeej...

Men om jag inte tog mig ifrån innan, hur ska jag göra det nu. Känns som att har jag nu valt att skaffa barn med denne man får jag väl för f... ta ansvar för det och få det här att fungera... eller?

• Svar på tråden Ni som valt att separera innan barnet fyllt ens 1år...
  • gabardin
    Anonym (funderar) skrev 2012-05-10 07:58:15 följande:
    Min man har aldrig hotat med våld, han är inte kontrollerande på så vis att han ska bestämma vem jag träffas eller vilka kläder jag har utan att han mer bestämmer att hans sätt att se på en sak alltid är rätt och mitt är fel. Nej framförallt handlar det om hans självcentrering, att han hackar på småsaker för att påpeka att jag gör fel, samt det hon jag pratade med anmärkte tydligt på - oviljan och oförmågan att kunna ta på sig någonting och säga ett ärligt uppriktigt förlåt utan bara bagatelliserar eller låtsas som ingenting eller säger ett förlåt i typ irriterad ton och anser att man ska acceptera det.

Så länge det inte rör honom som person tycker han att jag är intelligent, mogen, fattar bra beslut och är en fantastisk människa. Genuint och ärligt tycker han så. Men så fort det finns en risk att hans handlingsutrymme eller person skulle påverkas så finns ingenting av detta, han gör vad som helst och ställer inte upp på någonting. Preciiis som du skriver mot slutet. Varken empati eller respekt.

Jag ser en del av det som en oförmåga och omognad, han klarar helt enkelt inte av att sätta sina egna känslor och behov åt sidan, inte ens för att säga "förlåt att jag gjorde dig ledsen". Han vill oftast inte att jag ska vara ledsen, men han blir istället arg på mig när han känner de där känslorna av skuld. Han kan inte trösta mig när jag är ledsen eller känner vanmakt över andra saker heller, utan mår dåligt över att se mig ledsen, kan inte hantera det och blir därför arg och irriterad på mig, som skapar de känslorna i honom. Rättfärdigar inte hans sätt men hjälper mig att förstå.

I vilket fall så är ju slutsatsen gång på gång: såhär ska man inte ha det i en relation.

Inatt lekte han Perfekta Pappan då dottern är sjuk och behövde omvårdnad mitt i natten. Imorse (torsdag idag) när jag vaknade låg det en lapp på bordet: "hoppas hon mår bättre, jag sticker till NN och sover där, kommer hem någon gång under fredagen" med en massa puss och kram och gulligheter (ja, plats för Men Vad I Helvete). Jag vet att han tycker han har fullgjort alla sina förpliktelser då han både hjälpt till och informerat mig om vart han ska och när han kommr hem. Han bara fattar inte att han lämnar mig ensam med en sjuk unge under åtminstone ett helt dygn om inte mer. Han har redan hela helgen fullbokad och kommer inte ändra på något av det. Självcentreringen.

Tror det där Stora Samtalet får ske imorgon fredag då.
  • gabardin
    Anonym (kunde varit jag) skrev 2012-05-09 23:58:47 följande:
    Alla de där funderingarna, alla papper som ska fixas, alla telefonsamtal som ska ringas, det får jag fixa och ha ångest över. Dessutom är jag ute och letar jobb TILL HONOM. Jag är verkligen superstressad över allt detta. När jag visar min frustration och när jag berättar om dessa problem skulle han kunna ha sagt "Men älskling, jag kan ta hand om det där, du behöver inte oroa dig". Istället är det "Åh du är ju dum som stressar! Du kommer bli sjuk av det där. Åh, du är så jobbig!"

Han tror liksom att allt bara löser sig om man låter bli att tänka på det. Det är tilll viss del kulturellt men det beror också på att han anser att om det inte passar honom så skiter han bara i att göra det. Han vet ju att jag alltid är där och fångar upp honom och all skit han kastar efter sig.

Argh! Ja, klonad! Samma inställning till andras känslor, och samma vind-för-våg attityd. Jag kan säga att något är JÄTTEviktigt! Nu måste detta fixas! Typ föräldradagar. Men han fattar fortfarande inte riktigt systemet och typ viftar bort det, vi pratar om det en annan dag (läs: aldrig).

Låter skitjobbigt med så mycket att styra upp och planera samtidigt. Är i samma sits fast light. Jag har ju bestämt att organisera det som JAG vill ha det nu, ser om mitt eget hus liksom. Hur vill du ha det? I vilka avseenden är du beroende av honom?

Låter knäppt om han inte bekymrar sig för sitt uppehållstillstånd. Vad är din plan om han flyttar till sitt hemland?
  • Anonym (kunde varit jag)

Jag tror det hände något idag. Jag tror att jag börjar ta mig loss.

Igår ringde de honom från jobbet (jag fick veta det i morse) och vile att han skulle komma in och jobba lite. HAn behöver ju verkligen extra timmar då vår ekonomi är väldigt ansträngd och det som han jobbar nu kommer ju hans föräldrapenning baseras på i höst så det är jätteviktigt att han jobbar så mycket han bara kan. Detta VET han om. Men vad gör han, säger till killen som ringer att "jag orkar inte" och så fortsätter han spela sitt JÄVLA tv-spel!

Jag slet som ett djur hela förra sommaren för att få ihop pemgar och tjäna in till min SGI. Gravid med foglossning, och sammandragningar sprang jag arslet av mig i restaurang och nu när det är hans tur orkar han inte! För att han vill spela tv-spel! Det är ju bara så jävla sjukt att det inte är sant (ursäkta svordomarna, jag är arg) Jag blev så förbannad att jag inte kunna kontrollera mig längre.  

Jag grät och skrek och han blev också flyförbannad. Vi grälade han sa att han ville åka hem och sedan bröt jag ihop totalt och ringde mamma. Hon gav mig många bra råd och sa till mig att nu är det dags att göra något åt det här. Så nu eller aldrig tänkte jag och sa: "Nu bokar jag en biljett till dig så får du åka hem i september (till sitt hemland) om du inte skaffar dig ett jobb och börjar ta ansvar." 

Han sa bara att han ville åka hem nu på en gång men jag sa att han får vänta till september så han har ett kontrakt på jobbet och de räknar med honom (även fast han inte får så mycket timmar) och så får han tänka och bestämma dig för vad han vill under sommaren. Jag kommer åka till min hemstad med dottern i juni och kommer inte tillbaka förrän i augusti så han får fundera ostört.

Så bokade jag en biljett nu nu finns den där. Det är återbetalningsbar och det finns även en returresa i oktober, så om han vill komma tillbaka till oss kan han göra det. Men då måste han ju vilja det också. Jag har även ordnat med hand papper till UT vilket jag hoppas på att han kommer att få förlängt. Jag vill ju att han ska kunna komma tillbaka till Sverige och vara med dottern. Jag vet att han bryr sig om sitt UT. Men nu ska han ju bara trotsa allt jag gör och säger så nu verkar det inte så.

Om han nu flyttar så får jag ta över hans föräldradagar och jag kan vara hemma med dottern till hon är dryga året. Sen funderar jag faktiskt på att åka och hälsa på i hand hemland för det är en resa vi planerat att göra länge. Jag tror det skulle vara bra för både dottern och honom om de fick umgås där. Och träffa hans familj såklart. Sedan älskar jag ju hans hemland och trivs väldigt bra där.

Sedan skulle jag börja jobba efter jul och dottern skulle få börja på förskola. Jag skulle klara mig helt fint utan honom egentligen. Skulle bara behöva hitta ett billigare boende. Det är ju bara det att det gör så ont att dottern får växa upp utan att ha sin pappa närvarande. Jag hoppas ju på att han kommer vilja vara i Sverige i alla fall, så dottern och han kan få någon form av umgånge i alla fall.

• gabardin

Shit, här händer det grejer alltså. Vem behöver TV?

Kanske behöver ni det brytet, att han åker hem och du är hemma med dottern. Så kan jobba vidare på hur umgänget mellan er tre ska se ut sedan. Ni två borde antagligen inte ha en kärleksrelation, precis som att jag inte borde det med min sambo, för det är inte schyssta villkor.

Ute på grej nu, när jag kommer hem så har troligen han också gjort det. Vet knappt vilken ände jag ska börja i, men det får bli nu vi pratar. Lite ont i magen nu. Uh.

• Anonym (funderar)

Stort lycka till med samtalet! Styrkekram!

• Anonym (funderar)

Kunde varit jag: vad bra att det äntligen hände någonting konkret! Tror också distansen kan vara jätte bra för då får ni fundera på varsitt håll och det blir lättare att se till sig själv, vad Jag vill och behöver liksom. Och han blir tvungen att fundera över sitt eget ansvar istället för att sitta och spela spel och ta dig för givet.

• gabardin

Fan alltså. Han ska INTE flytta och ska jag göra det kan jag glömma att ta dottern med mig. Han lovar guld och gröna skogar om vi stannar här, jag känner bara hur jag inte tror på det i längden.

Man får inte bara ta barnet från pappan och sticka till en annan stad... ska kolla vad som finns skrivet. Kanske startar en tråd.

Känner att jag blir besviken för att han inte bara ballar ur och blir dum i huvudet. Hade varit enklare.

• Anonym (kunde varit jag)

Idag fick jag veta att han inte kommer att få UT beviljat om vi inte är sambos.

Fan.

Så nu vet jag inte hur jag ska göra. Om han inte får UT är verkligens hans och dotterns relation i fara.
    Just nu känns det som om jag kommer att fortsätta bo med honom så att han kan få sitt uppehållstillstånd.

Men gud ska veta att jag inte gör det för hans skull. Det är enbart för att dottern ska ha en chans att ha umgänge med sin pappa. 

• gabardin

Hm. Hur länge måste ni fortsätta vara sambo för att han ska få UT? Är det en permanent variant han får då? Antar att det är pga anknytning till dig som han bor i landet?

Detta innebär att du inte kommer kunna ta över hans dagar, antar jag. Vad jobbigt. Tillbaka på ruta ett. Jag bara funderar, hur vill han själv göra? Hur tänker han sig att relationen till dottern ska se ut? Eller är det bara förnekelse och inte tänka på saken?

Svar på tråden Ni som valt att separera innan barnet fyllt ens 1år...