• Selfish Geene

förstöra heliga skripter

Jag har just laddat ner och raderat versioner av både koranen och den kristna bibeln från min dator
    Jag ska symboliskt fortsätta göra det varje vecka under resten av 2012

http://www.shaplus.com/free-quran-software/quran-mp3-software/QuranReciter/quran-mp3.htm

http://voxbiblia.se/albums/ag?groupId=55

Reaktioner?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-25 18:44
    www.anus.com/tribes/snus/nihilism/filosofi/eddan.pdf

• Svar på tråden förstöra heliga skripter
  • VojneVojne

@ sivSavant, i ditt poäng att du skulle aldrig gå in i en religion utan att kolla rötterna är så sunt att jag kan inget annat än hålla med dig hundra men du själv sa att de du hade diskuterat med hade brister, varför tar du deras ord som fakta undrar jag då? Det finns många västerländska belästa intellektuella muslimer du kan prata med enbart fakta sökning inget annat. Jag tycker att du har mkt sunda tankar men låt inte okunniga arga personer påverkar dem utan läs kring islam istället...

• oOHalalOo
    Selfish Geene skrev 2012-03-01 17:55:38 följande:
    Så man kan säga att din Koranbränning egentligen är en protest mot terrorister? Inte mot oss vanliga muslimer?
  • oOHalalOo
    Selfish Geene skrev 2012-03-02 08:00:54 följande:
    eg gör det detsamma, även om jag kränker muslimer genom att bryta mot deras religions regelverk så får de ändå inte hota mig eller bruka våld.

Kränker du mig om min religion säger att det är hädelse att tillbe andra gudar? (tex Allah) 
    Nej givetvvis inte. Men jag känner mig kränkt för att du bränner Koranen för att du vill utöva en sorts förtryck mot min tro när du gör det - det är så jag uppfattar din handling. Inte att du bränner den för att du förstår innebörden av brännandet i sig.

Så jag har inte hotat dig eller brukat våld mot dig. Men din handling drabbar ändå mig.
  • Nasrin
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-03-02 20:00:32 följande:
    Tack för ditt svar! 

Fast i ett annat inlägg skrev du något annat, jag citerar dig

Med andra ord var han en praktiserande muslim iom han levt som muslim. Så hur ska jag tolka det nu? 

Undrar också om han är din arbetskollega?  Jag frågar eftersom ditt första inlägg talade du om samma person.
    Det finns en del tvetydigt gällande denna person, som tydligen inte är muslim men han är gift med en muslimsk kvinna :-/ Jag tror denna kollega driver med Koko!
  • oOHalalOo
    The Morticia skrev 2012-03-02 08:02:59 följande:
    Fast folk kan ju känna sig kränkta för vilka skitsaker som helst. Man kan ju inte vandra igenom livet på tå i rädsla för att någon ska bli kränkt över någon småsak man säger eller gör. Igår var det några som tyckte att folkpartister är efterblivna.
    Jag är folkpartist.
    Buhu.
    Jag hade då kunnat välja att känna mig kränkt, men det gör jag inte. För att jag anser att deras rätt att tycka att folkisar är idioter är större än min rätt att inte behöva känna mig kränkt. I annat fall skulle hela konceptet med det fria ordet urholkas och det vill jag inte.
    Så resonerar en sann demokrat.
    Man kan knappast förneka eller förtrycka sina känslor. Känner man sig kränkt så gör man, oavsett vad andra tycker om det. Så fungerar det med känslor. Man förtrycker inte dem bara för att andra inte tycker det är känslor värda att känna.

Men du har rätt att ifrågasätta såna fjantiga påstående som att alla folkpartister är efterblivna. Sen om du väljer att inte göra det så är det ditt val. Men om någon ändå väljer att ifrågasätta dumma påståenden, så är det något som den som kommer med påståendet får ta.
  • oOHalalOo

Toboas

Du kanske kan läsa föregående inlägg jag skrev, berör ju samma som du har tagit upp.

• oOHalalOo
    SivSavant skrev 2012-03-02 18:08:56 följande:
    En religion hör samman med sina rötter och traditioner, själv skulle jag aldrig välja någon religion utan att åka till rötterna och besluta för mig själv. Inte någon västerländsk kopia av religionen.
    Ändå så är det ju faktiskt också så att de rötter som du hänvisar till ofta är uppblandade med kuturella traditioner och då har du inte hittat Islams rötter ändå.

Medan en person som inte har det bagaget att släpa runt på kan ha startat från 0 och inte har den tyngden med sig? Så att ev kalla det för en kopia av religionen blir ju knappast rätt.
  • Selfish Geene
    Nasrin skrev 2012-03-02 19:48:32 följande:
    menar du att du fortfarande inte förstår varför folkl är upprörda? Trots hundratals förklaringar och förtydliogar i tråden
    jag har full förståelse för att folk blir upprörda och förbannade, det har de alla rätt att vara också.

Det du (och vissa muslimer) inte verkar förstå är att man inte får hota eller våldföra sig på människor för att dom har förargat en!

• oOHalalOo
    Selfish Geene skrev 2012-03-02 21:02:06 följande:
    jag har full förståelse för att folk blir upprörda och förbannade, det har de alla rätt att vara också.

Det du (och vissa muslimer) inte verkar förstå är att man inte får hota eller våldföra sig på människor för att dom har förargat en!

Vem i tråden har skrivit att det är ok att hota och våldföra sig då menar du?
Svar på tråden förstöra heliga skripter