VojneVojne skrev 2012-03-02 07:40:44 följande:
@ Siv savant, nej jag skojar inte och t.o.m kan jag påstå att om en muslim kan vara terrorist samtidigt då lämnar jag min religion! Jag tror inte på en religion som stödjer våld, vandalism, hot, kaos, otrygghet osv. Därför är jag muslim men att vissa har använt islam som stöd för sina äckliga, omänskliga , oacceptabla handlingar kan inte vara självaste islams fel. Jag tror inte heller riktiga kristna gjorde korståget utan vissa användade kristendomen som makt och kontroll medel... Om man vill veta va islam vill kolla inte media, sök andra källor vetja...
"om ers nästa är inte säker från ers hand, mun och under midjan så är ni inte från oss( från islam)" är ett bra motto för hur en muslim skall definieras. Detta definition indikerar absolut inte en terrorist och en terrorist skulle inte passa in i den här definitionen nånstans!
Du menar att jag har samma åsikter som media, det tror jag icke.
Jag har haft "förmånen" att i lugn och ro debattera med inte bara en utan två lärare av koranen, vid två olika tillfällen i livet. Båda boende i mellanöstern. Den ena var inte en lugn situation iofs, han var väldigt "på" och jag uppfattade det som väldigt obehagligt. Han såg sina brister i pedagogik som att gud inte ville att jag skulle bli muslim och det "tolkade han som att jag skulle dö", uttryckligen.
En religion hör samman med sina rötter och traditioner, själv skulle jag aldrig välja någon religion utan att åka till rötterna och besluta för mig själv. Inte någon västerländsk kopia av religionen.