Toboas skrev 2012-03-03 14:42:42 följande:
Det jag ville komma fram till är att "Jag är kränkt" inte tillför något till en diskussion eftersom det inte är ett argument. OM det vore ett argument så skulle det kanske vara mitt huvudargument i diskussion med folk som är religiösa eftersom jag utan större ansträngning skulle kunna känna mig kränkt över att:
- Bli dömd till helvetet (eller motsvarande) för att sakna tro.
- Att någon överhuvudtaget kommer på tanken att hota en konstnär som ritar vad han vill.
- Att det finns människor som lägger tid och pengar på att försöka visa att sagor och myter skulle vara gudomligt uppenbarade på grund av att en del citat - om de tolkas på "rätt" sätt - kan bekräfta kunskap vi fått vetenskapligt.
- Att folk i en seriös diskussion överhuvud taget anför som argument att "gud" anser det ena eller det andra.
Ja, som sagt. Om att bli kränkt vore ett argument så skulle vi kunna sitta och vara kränkta till korna kommer hem. Om man istället kräver rationella argument i en diskussion kan man ju faktiskt nå konsensus eller åtminstone komma vidare.
Min poäng - för att förtydliga - är alltså att det inte finns något som hindrar dig att blir kränkt bäst du vill men ifall du tycker att min och andras yttrandefrihet ska begränsas på grund av det så är det viktigt att du förstår att i ett samhälle där den typen av kränkningar är förbjudna så lär det vara de religiösa minoriteterna som blir belagda med munkavle först.
Det kanske inte tillför diskussionen något att påpeka eller känna sig kränkt, men det är ju ändå något som sker. Om vi inte utgår från att folk alltid bara fejkar sina känslor och bara vill säga något utan att mena det?
Fast du blir väl inte kränkt av att folk tror att Helvetet finns när du själv inte gör det? Hur menar du då att det är en kränkning?
Folk får väl lägga pengar (om det nu är så) på vad de vill vad jag förstår? Det är ju upp till dem, inte till dig och mig att bestämma?
Du får nog räkna med att när du dras till 'religion' att folk här diskuterar utiffrån sin tro och övertygelse. Det hör liksom ihop, trodde det var uppenbart?
Har jag förbjudit dig och andra det då? Då så.