• Selfish Geene

förstöra heliga skripter

Jag har just laddat ner och raderat versioner av både koranen och den kristna bibeln från min dator
    Jag ska symboliskt fortsätta göra det varje vecka under resten av 2012

http://www.shaplus.com/free-quran-software/quran-mp3-software/QuranReciter/quran-mp3.htm

http://voxbiblia.se/albums/ag?groupId=55

Reaktioner?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-25 18:44
    www.anus.com/tribes/snus/nihilism/filosofi/eddan.pdf

• Svar på tråden förstöra heliga skripter
  • The Morticia
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-03-04 22:02:58 följande:
    Vilks ritade bilder och menade att de framställde muslimernas profet. Har koranen nämnt ditt namn? Nej precis, ja då är det att hålla käft då

Bli kränkt hur mycket du vill, ingen kommer ta dig på allvar. 
    Men vem blev personligt drabbad av Vilks teckningar? Personen som teckningen illustrerade existerar inte längre. Alltså finns det ingen att kränka.
    Sedan kan ju muslimer bli kränkta hur mycket de vill, ingen kommer att ta dem på allvar.
    Ser du sammanhanget? Vi resonerar precis lika du och jag - men du anser uppenbarligen att muslimer och islam ska vara lite undantag och få lite specialbehandling. Varför?
  • 1337
    Vilks ritade bilder och menade att de framställde muslimernas profet. Har koranen nämnt ditt namn? Nej precis, ja då är det att hålla käft då

Varför skulle ingen ta JTA på allvar? Jag tycker också att det är intressant att muslimer tycker att Lars Vilks bilder är kränkande samtidigt som innehållet i Koranen inte skulle vara kränkande mot icke muslimer.

Dessutom har jag fått intrycket att när muslimer talar om hur de vill att yttrandefrihet ska se ut vill man sätta gränsen vid upplevd kränkning. Denna upplevda kränkning verkar dock bara gälla muslimer, typ Vilks bilder. När icke muslimer talar om Koranens kränkande innehåll blir det annat ljud i skällan. Då har icke muslimen missförstått, eller själv sökt upp innehållet och får därmed skylla sig själv osv. En icke muslime verkar inte få ha rätt till sin upplevelse av kränkning av det som står i Koranen.
  • Toboas
    oOHalalOo skrev 2012-03-04 17:36:34 följande:
    1. Det är väl dock inte alltid man behöver argument, utan man kan även ventilera saker och ting?

2. Det kan du göra om du tror på En Skapare och efterlivet, men varför skulle du uppröras av något som du tror är en saga och påhitt?

3. Problemet i det här är ju just det du skriver, att du tror att det handlar om att välja att känna sig kränkt. Om du tänker att förtrycka känslor inte är positivt, så kanske du förstår vad det är jag försöker säga.

4. Exakt ändå så påstår flera att jag har den makten uppenbarligen. De varken resonerar eller argumenterar rationellt. Om du jämställer åsikter och även tankar med utförda handlingar så kan jag förstå hur du tänker, men så ser det väl däremot inte ut i verkligheten?
    1) Har jag ifrågasatt det?

2) Varför utfärdas en fatwa mot Rushdie? Han har skrivit en bok som anses vara osann och det gör att han ska dödas -  för att muslimer blir kränkta av något de anser vara osannt.

3) Jag kan ju också - som Morticia klok påpekar - välja att inte vara så känslig och reagera på det sättet.

4) Du har inte makten men du är definitivt en förespråkare av begränsad yttrandefrihet.
  • Toboas
    Kan du förklara det för Halal för vi verkar inte nå fram.
  • 1337
    oOHalalOo skrev 2012-03-04 20:31:59 följande:
    Absolut - det låter så enkelt. Men om vi betänker att alla kanske inte har det enkla svaret på allting som du framhållet - eftersom människor är olika och uppfattar och förstår saker olika, så kanske vi kan komma ett steg närmare det jag skriver. För mig handlar det inte nödvändigtvis att alla måste anpassa sig till en högre toleransnivå, vilket givetvis i sig inte är fel, utan jag tacklar det från andra hållet, dvs att det handlar om att visa andra människor respekt och inte använda sin yttrandefrihet utan ansvar.
    Fast jag förstår inte varför man ska behöva visa religion respekt? Poängen med yttrandefrihet är att man ska få tycka vad man vill om saker. Ju mer inflytande en företeelse har i ett samhälle, desto viktigare är det att få säga vad man vill om företeelsen. Det är oerhört viktigt att inte censurera människors uppfattningar om religion, politiska ideologier,andra rörelser, organisationer och inflytelserika företag. Din egen religion har ju inte direkt någon ambition att vara sekulär. Är det då inte viktigt att invånarna får säga vad de vill om religionen?

Din religion innehåller en massa regler om hur anhängarna ska leva,hur man ska göra kirurgiska ingrepp på spädbarn och hur de som inte är anhängare ska straffas osv. Om jag tycker att denna ideologi är dynga måste ju jag få tycka det. Jag förstår inte uppfattningen om att religion är något som alla måste visa aktning för.
  • Selfish Geene
    Nasrin skrev 2012-03-04 20:55:58 följande:
    fast det problemet du beskriver i tråden existerar inte om du följer vad jag skriver.
    problemet är att jag inte kan praktisera min yttrandefrihet fullt ut utan att riskera att utsättas för hot och våld, hur skulle det problemet upphöra att existera om jag följer det du skriver?
  • Selfish Geene

Det finns ett gigantiskt spannmn mellan att "hålla käft" och att "mordhota" den som kränkt din religion, ingen förväntar sig att muslimer (eller någon annan) ska "hålla käft" (tvärtom faktiskt, jag håller din yttrandefrihet lika högt som min egen)

Men du får inte bruka hot eller våld.

Vad gäller att bli tagen på allvar, är det inget som någon av oss kan kräva
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Selfish Geene skrev 2012-03-05 07:43:02 följande:
    Det finns ett gigantiskt spannmn mellan att "hålla käft" och att "mordhota" den som kränkt din religion, ingen förväntar sig att muslimer (eller någon annan) ska "hålla käft" (tvärtom faktiskt, jag håller din yttrandefrihet lika högt som min egen)

Men du får inte bruka hot eller våld.

Vad gäller att bli tagen på allvar, är det inget som någon av oss kan kräva
    Du skriver saker jag inte sagt något om. Har du sett mig skriva att mordhot och våld är okey? Jag har ju tom erbjudit dig att du får mina koraner så du kan bränna dom, men du har inte inboxat mig vilket tyder på att du inte är seriös. 
    The dogs may bark but the caravan moves on
  • Selfish Geene
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-03-05 08:41:19 följande:
    Du skriver saker jag inte sagt något om. Har du sett mig skriva att mordhot och våld är okey? Jag har ju tom erbjudit dig att du får mina koraner så du kan bränna dom, men du har inte inboxat mig vilket tyder på att du inte är seriös. 
    Anledningen att du inte har fått min adress är att det skulle kännas väldigt olustigt om du visste var jag bor (mest troligt en helt obefogad oro, men likväl)

Om du inte tycker att det är ok att hota någon som kränker din religion så stå+r vi på samma sida i den här debatten, finns det något annat i den här frågan som du tror att vi inte är överens om och du vill att jag ska bemöta? 
  • Selfish Geene
    Selfish Geene skrev 2012-03-05 12:27:41 följande:
    Anledningen att du inte har fått min adress är att det skulle kännas väldigt olustigt om du visste var jag bor (mest troligt en helt obefogad oro, men likväl)

Om du inte tycker att det är ok att hota någon som kränker din religion så stå+r vi på samma sida i den här debatten, finns det något annat i den här frågan som du tror att vi inte är överens om och du vill att jag ska bemöta? 
    Jag undersöker möjligheten att ta emot koranen utan att behöva avslöja exakt var jag bor
Svar på tråden förstöra heliga skripter