• Selfish Geene

förstöra heliga skripter

Jag har just laddat ner och raderat versioner av både koranen och den kristna bibeln från min dator
    Jag ska symboliskt fortsätta göra det varje vecka under resten av 2012

http://www.shaplus.com/free-quran-software/quran-mp3-software/QuranReciter/quran-mp3.htm

http://voxbiblia.se/albums/ag?groupId=55

Reaktioner?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-25 18:44
    www.anus.com/tribes/snus/nihilism/filosofi/eddan.pdf

• Svar på tråden förstöra heliga skripter
  • oOHalalOo
    The Morticia skrev 2012-03-10 22:26:18 följande:
    Tycker du då inte att det är väldigt märkligt att en god allsmäktig gud tycker att det är helt i sin ordning att hans profet våldtar barn?
    Nej absolut inte. Vilket inte heller någonstans framkommer i Islams källor att det handlat om en sådan tillåtelse eller att så skett. Vad du gör är att du spekulerar i 'vad som KAN ha hänt' istället för att läsa Sira om vad som hände.
  • oOHalalOo
    1337 skrev 2012-03-10 23:58:00 följande:
    I dagens Sverige skulle Muhammed gjort sig skyldig till våldtäkt mot barn. Jag tycker det är empatilöst av dig att se ett äktenskap som legitimt för att det godkänts av en sexåring.

Jag vet inte hur du fungerar, men det är inte normalt att känna sexuell dragning till barn.
    Det tror jag också. Men frågan är, kan vi döma allt retroaktivt? Jag tycker man måste se den samtid historik för att förstå den tidens anda.

Idag i en del länder i Europa så finns det andra åldersgränser för tillåtelse för sex och äktenskap, ska vi då döma efter svensk lag och säga att det begås våldtäkter mot dessa kvinnor i de äktenskapen, för att vi anser oss ha rätt att döma alla andra efter får tidsuppfattning och lag? Jag tycker inte det.

Så att anklaga folk för att vara empatilösa som du gör, utan att förstå omständighet och orsak, blir ju inte mer rätt på något sätt.
  • The Morticia
    oOHalalOo skrev 2012-03-11 08:30:45 följande:
    Fast det visar väl egentligen att fler män kan vara goda och omtänksamma i så fall? Men du följer väl inte din man eftersom han inte är en profet (om du tror på att de funnits)? Det var ju annars det som det handlade om, även om alla profeter också varit män och vanliga människor som du och jag, undantaget har varit att de har varit utvalda av Allah (swt) att förmedla det gudomliga budskapet.  
    Jag motsätter mig är att man vill utmåla Muhammed som felfri. Det var han inte. Faktiskt var han inte alls något att hänga i julgranen om vi ska utgå ifrån min smak. Jag faller som sagt inte för män som har sex med barn. Jag finner det mycket frånstötande och osmakligt. Så nej, Muhammed var inte en bra människa.
    Undantaget är inte heller att profeterna har varit utvalda av Allah. Det är bara något du inbillar dig. Undantaget är att de lyckades lura den stora dumma massan att så var fallet.
  • The Morticia
    oOHalalOo skrev 2012-03-11 08:32:49 följande:
    Nej absolut inte. Vilket inte heller någonstans framkommer i Islams källor att det handlat om en sådan tillåtelse eller att så skett. Vad du gör är att du spekulerar i 'vad som KAN ha hänt' istället för att läsa Sira om vad som hände.
    Okej, Allah lät bara bli att påpeka det faktum för Muhammed att Muhammed våldtog ett barn. Same, same. Hur du än vrider på det så har Allah antingen gjort fel eller så är han ett äckel. Det går liksom inte att snacka sig ur det det.
  • 1337
    oOHalalOo skrev 2012-03-11 08:37:44 följande:
    Det tror jag också. Men frågan är, kan vi döma allt retroaktivt? Jag tycker man måste se den samtid historik för att förstå den tidens anda.

Idag i en del länder i Europa så finns det andra åldersgränser för tillåtelse för sex och äktenskap, ska vi då döma efter svensk lag och säga att det begås våldtäkter mot dessa kvinnor i de äktenskapen, för att vi anser oss ha rätt att döma alla andra efter får tidsuppfattning och lag? Jag tycker inte det.

Så att anklaga folk för att vara empatilösa som du gör, utan att förstå omständighet och orsak, blir ju inte mer rätt på något sätt.
    Vad är det du tror?

Det är svårt att se på Muhammed som ett föredöme rakt igenom, eftersom han gjort sig skyldig till vad som här kallas våldtäkt mot barn. Hans äktenskap med Aisha var inte direkt någon höjdpunkt i hans moraliska karriär. Men fundamentalister har naturligtvis inget att invända.

Jag är helt övertygad om att alla femtioåriga män på den tiden inte var sugna på att vare sig gifta sig eller ha sex med barn, utan ansåg att vuxna kvinnor var bättre lämpade som partners. Jag skulle själv inte vara sugen på sex med en nioåring även om det var tillåtet.

Tyvärr, men din moralrelativism biter inte på mig. Att kunna tacka ja till äktenskap som sexåring är helt enkelt en för låg gräns. Vad skulle du säga om Norge införde tre år som gräns för att kunna gifta sig och ha sex? Skulle det bara vara " en annan kultur och en annan åldersgräns" eller skulle det kännas lite fel i hjärtegropen?

Vad är det jag inte förstått? Är det faktum att jag inte tycker att Muhammed gjorde bra ifrån sig när han gifte sig och hade sex med ett barn i dina ögon ett resultat av okunskap? Kom ner från dina höga hästar, jag känner mycket väl till omständighet och orsak. Och likväl tycker jag att Muhammed betett sig creepy.
  • Toboas
    oOHalalOo skrev 2012-03-11 08:37:44 följande:

Så vi ska alltså inte säga att korstågen var fel eftersom vi måste se dem i den tidens anda?
  • 1337
    Toboas skrev 2012-03-11 09:49:35 följande:
    Så vi ska alltså inte säga att korstågen var fel eftersom vi måste se dem i den tidens anda?
    Eller nazismen. Det skulle väl kännas helt ok att ha en nazist från 30-talets Tyskland som ett fläckfritt föredöme. Det var ju normalt att vara nazist på den tiden. Dock fanns det ju faktiskt även då tyskar som inte sympatiserade med nazismen, och nog skulle det kännas lite bättre om mitt föredöme hörde till den senare kategorin.
  • asta66
    1337 skrev 2012-03-11 00:19:36 följande:
    Jag skulle inte kunna hylla någon historisk svensk som haft sex med ett barn, även om det skedde under en tid då sådant var normalt.Jag skulle inte döma den historiske svensken efter nutidens lagar, men barnsexet skulle definitivt vara en omständighet som gjorde att jag inte skulle kunna känna vördnad för denne. Det kanske är just fundamentalisters ovilja att vilja se det minsta problem med Muhammed som gör att islam är så impopulärt hos vissa.

Aisha var inte föräldralös, så Muhammed behövde inte gifta sig med henne för att ta hand om henne. Dessutom var han ju en kvinnokarl, så varför kände han ett behov att gifta sig med en sexåring?
  • Toboas
    1337 skrev 2012-03-11 10:04:18 följande:
    Eller nazismen. Det skulle väl kännas helt ok att ha en nazist från 30-talets Tyskland som ett fläckfritt föredöme. Det var ju normalt att vara nazist på den tiden. Dock fanns det ju faktiskt även då tyskar som inte sympatiserade med nazismen, och nog skulle det kännas lite bättre om mitt föredöme hörde till den senare kategorin.
    Jag tänkte på det men ville undvika att utlösa Godwins lag och dessutom finns det inom vissa grupper i mellanöstern ett viss stöd (och förnekande) när det gäller nazisterna.
Svar på tråden förstöra heliga skripter