oOHalalOo skrev 2012-03-11 08:37:44 följande:
Det tror jag också. Men frågan är, kan vi döma allt retroaktivt? Jag tycker man måste se den samtid historik för att förstå den tidens anda.
Idag i en del länder i Europa så finns det andra åldersgränser för tillåtelse för sex och äktenskap, ska vi då döma efter svensk lag och säga att det begås våldtäkter mot dessa kvinnor i de äktenskapen, för att vi anser oss ha rätt att döma alla andra efter får tidsuppfattning och lag? Jag tycker inte det.
Så att anklaga folk för att vara empatilösa som du gör, utan att förstå omständighet och orsak, blir ju inte mer rätt på något sätt.
Vad är det du tror?
Det är svårt att se på Muhammed som ett föredöme rakt igenom, eftersom han gjort sig skyldig till vad som här kallas våldtäkt mot barn. Hans äktenskap med Aisha var inte direkt någon höjdpunkt i hans moraliska karriär. Men fundamentalister har naturligtvis inget att invända.
Jag är helt övertygad om att alla femtioåriga män på den tiden inte var sugna på att vare sig gifta sig eller ha sex med barn, utan ansåg att vuxna kvinnor var bättre lämpade som partners. Jag skulle själv inte vara sugen på sex med en nioåring även om det var tillåtet.
Tyvärr, men din moralrelativism biter inte på mig. Att kunna tacka ja till äktenskap som sexåring är helt enkelt en för låg gräns. Vad skulle du säga om Norge införde tre år som gräns för att kunna gifta sig och ha sex? Skulle det bara vara " en annan kultur och en annan åldersgräns" eller skulle det kännas lite fel i hjärtegropen?
Vad är det jag inte förstått? Är det faktum att jag inte tycker att Muhammed gjorde bra ifrån sig när han gifte sig och hade sex med ett barn i dina ögon ett resultat av okunskap? Kom ner från dina höga hästar, jag känner mycket väl till omständighet och orsak. Och likväl tycker jag att Muhammed betett sig creepy.