• Selfish Geene

förstöra heliga skripter

Jag har just laddat ner och raderat versioner av både koranen och den kristna bibeln från min dator
    Jag ska symboliskt fortsätta göra det varje vecka under resten av 2012

http://www.shaplus.com/free-quran-software/quran-mp3-software/QuranReciter/quran-mp3.htm

http://voxbiblia.se/albums/ag?groupId=55

Reaktioner?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-25 18:44
    www.anus.com/tribes/snus/nihilism/filosofi/eddan.pdf

• Svar på tråden förstöra heliga skripter
  • oOHalalOo
    The Morticia skrev 2012-03-11 08:51:14 följande:
    Jag motsätter mig är att man vill utmåla Muhammed som felfri. Det var han inte. Faktiskt var han inte alls något att hänga i julgranen om vi ska utgå ifrån min smak. Jag faller som sagt inte för män som har sex med barn. Jag finner det mycket frånstötande och osmakligt. Så nej, Muhammed var inte en bra människa.
    Undantaget är inte heller att profeterna har varit utvalda av Allah. Det är bara något du inbillar dig. Undantaget är att de lyckades lura den stora dumma massan att så var fallet.
    En människa är aldrig felfri, det är endast Allah (swt) som är det.

Är lite nyfiken, har du läst någon Sira?

Jag vet inte hur du tänker här, 'jag faller inte för män som..'? Du menar hur du privat väljer din livspartner? Ok.

Men religion och profeter handlar inte om att välja en livspartner, utan om något helt annat.

Det är annars basic när det gäller profetskap. Men om du inte tror på det så är det ju inget som hindrar det. Däremot att du kallar mig och andra för att vara dumma, tja det får stå för dig. Inte för att det sätter dig i någon fager dager, men det är ju ditt val.
  • oOHalalOo
    The Morticia skrev 2012-03-11 08:53:15 följande:
    Okej, Allah lät bara bli att påpeka det faktum för Muhammed att Muhammed våldtog ett barn. Same, same. Hur du än vrider på det så har Allah antingen gjort fel eller så är han ett äckel. Det går liksom inte att snacka sig ur det det.
    Nej det är du som påstår att det begåtts våldtäkt. Så same är det definitivt inte. Du har alltså inte läst Sira antar jag eftersom du undvek att svara på det?
  • oOHalalOo
    1337 skrev 2012-03-11 09:48:51 följande:
    Vad är det du tror?

Det är svårt att se på Muhammed som ett föredöme rakt igenom, eftersom han gjort sig skyldig till vad som här kallas våldtäkt mot barn. Hans äktenskap med Aisha var inte direkt någon höjdpunkt i hans moraliska karriär. Men fundamentalister har naturligtvis inget att invända.

Jag är helt övertygad om att alla femtioåriga män på den tiden inte var sugna på att vare sig gifta sig eller ha sex med barn, utan ansåg att vuxna kvinnor var bättre lämpade som partners. Jag skulle själv inte vara sugen på sex med en nioåring även om det var tillåtet.

Tyvärr, men din moralrelativism biter inte på mig. Att kunna tacka ja till äktenskap som sexåring är helt enkelt en för låg gräns. Vad skulle du säga om Norge införde tre år som gräns för att kunna gifta sig och ha sex? Skulle det bara vara " en annan kultur och en annan åldersgräns" eller skulle det kännas lite fel i hjärtegropen?

Vad är det jag inte förstått? Är det faktum att jag inte tycker att Muhammed gjorde bra ifrån sig när han gifte sig och hade sex med ett barn i dina ögon ett resultat av okunskap? Kom ner från dina höga hästar, jag känner mycket väl till omständighet och orsak. Och likväl tycker jag att Muhammed betett sig creepy.
    Jag har inte skrivit något om vad jag tror här, utan jag ställde en rak fråga till dig.

Det är lätt att anklaga folk för våldtäkt, men det skulle knappast hålla i rättsalen med endast en sådant påstående. Det kan man ha som utgångspunkt om man har svårt att se helheten.

Kanske för att vi har tagit del av tidens anda och varför det äktenskapet kom till stånd? Inte helt fel om man vill sätta sig in den frågeställningen.

Det är du som sätter gränsen då. Men jag håller med om att vi idag inte talar om såna gränser. Folk lever ju dessutom väldigt länge idag (i välmående länder) och vi ska ev arbeta tills vi blir 75 år, så klart att det inte heller är speciellt relevant att gifta sig ung, eftersom livet är långt (om man ser det lite förenklat).

Jag tror inte det är speciellt aktuellt att Norge inför en 3-årsgräns för äktenskap och sex, därför förstår jag inte varför du ens tar upp det som en relevant jämförelse? Gör du?

Vad var orsaken då om du känner till det? Upplys mig.
  • oOHalalOo
    Toboas skrev 2012-03-11 09:49:35 följande:
    Så vi ska alltså inte säga att korstågen var fel eftersom vi måste se dem i den tidens anda?
    Annars kanske man kan se det som att korstågen gick av stapeln för att förgöra andra människor och profeten Muhammads (fvmh) äktenskap med Aisha (mAvnmh) inte var för att förgöra människor? Man måste ju vara lite konsekvent annars blir det rätt tokigt tycker jag.
  • The Morticia
    oOHalalOo skrev 2012-03-11 16:44:32 följande:
    En människa är aldrig felfri, det är endast Allah (swt) som är det.

Är lite nyfiken, har du läst någon Sira?

Jag vet inte hur du tänker här, 'jag faller inte för män som..'? Du menar hur du privat väljer din livspartner? Ok.

Men religion och profeter handlar inte om att välja en livspartner, utan om något helt annat.

Det är annars basic när det gäller profetskap. Men om du inte tror på det så är det ju inget som hindrar det. Däremot att du kallar mig och andra för att vara dumma, tja det får stå för dig. Inte för att det sätter dig i någon fager dager, men det är ju ditt val.
    Men Muhammed var ingen random snubbe - han hade direktkontakt med den som du påstår vara ofelbar. Allah borde ha tillrättavisat honom. Men det gjorde han ju uppenbarligen inte. Så något är ju väldigt, väldigt sjukt med Allah, tycker du inte? Har du aldrig ifrågasatt detta själv?

Nej, jag menar inte faller som man faller för en partner - utan vilka människor som tilltalar mig och som jag anser vara älskvärda. Och svaret är fortfarande nej. Muhammed är ingen person som jag anser vara sympatisk.

Du är inte dum. Du har en helt överlägsen kapacitet i ditt huvud. Du är en människa och således den mest intelligenta varelsen på jorden. Däremot så väljer du att vara dum. Det är dumt att tro och svälja allt man hör och läser utan att resonera, kritisera och tänka rationellt och förnuftigt. Vilket dager det får mig att stå i dina ögon intresserar mig inte det minsta.
  • The Morticia
    oOHalalOo skrev 2012-03-11 16:45:45 följande:
    Nej det är du som påstår att det begåtts våldtäkt. Så same är det definitivt inte. Du har alltså inte läst Sira antar jag eftersom du undvek att svara på det?
    Jag såg inte att du frågade mig om detta, och jag vet faktiskt inte. Jag är osäker på vad Sira är.

Du får försöka rationalisera precis hur mycket du vill men det kvarstår att Muhammed hade sex med ett barn och Allah sa inget om den saken - det är sjukt hur du än vrider på det. Det går inte att förmildra på något som helst sätt.
  • oOHalalOo
    The Morticia skrev 2012-03-11 19:23:10 följande:
    Men Muhammed var ingen random snubbe - han hade direktkontakt med den som du påstår vara ofelbar. Allah borde ha tillrättavisat honom. Men det gjorde han ju uppenbarligen inte. Så något är ju väldigt, väldigt sjukt med Allah, tycker du inte? Har du aldrig ifrågasatt detta själv?

Nej, jag menar inte faller som man faller för en partner - utan vilka människor som tilltalar mig och som jag anser vara älskvärda. Och svaret är fortfarande nej. Muhammed är ingen person som jag anser vara sympatisk.

Du är inte dum. Du har en helt överlägsen kapacitet i ditt huvud. Du är en människa och således den mest intelligenta varelsen på jorden. Däremot så väljer du att vara dum. Det är dumt att tro och svälja allt man hör och läser utan att resonera, kritisera och tänka rationellt och förnuftigt. Vilket dager det får mig att stå i dina ögon intresserar mig inte det minsta.
    Det är därför jag har satt mig in i varför det var så och vad det berodde på.. Så nog har jag ifrågasatt, men jag har också tagit steget längre att söka efter svar.

Ingen som menar heller att du måste älska honom, så egentligen förstår jag inte vad som är problemet här?

Du skrev dock tidigare i inlägg 563  
    Undantaget är att de lyckades lura den stora dumma massan att så var fallet.
    Men du tar du tillbaka det. Det är väl lite det som är kruxet när man ger sig ner till en personnivå och börjar kalla folk det ena och det andra, då trasslar man in sig vilket du gjorde här med bravur.

Nu är det ju så att du inte har den blekaste aning om hur mycket jag har resonerat, kritiserat och tänkt rationellt och förnuftigt, därför är det inte något argument som du kan basera ditt antagande på. Så det lämnar jag helt åt sidan tills du har något mer vattentätt att komma med.

Exakt du struntar i det, bra.
  • oOHalalOo
    The Morticia skrev 2012-03-11 19:26:58 följande:
    Jag såg inte att du frågade mig om detta, och jag vet faktiskt inte. Jag är osäker på vad Sira är.

Du får försöka rationalisera precis hur mycket du vill men det kvarstår att Muhammed hade sex med ett barn och Allah sa inget om den saken - det är sjukt hur du än vrider på det. Det går inte att förmildra på något som helst sätt.
    Det är profetens (fvmh) biografi och jag misstänkte att du inte läst en strof om detta. Det är därför du kanske skulle ha en del nytta av det, för många av dina påståenden får sig då en törn - om man gör en jämförelse.

Det finns mer i ting än att förmildra. Att sätta sig in i, få perspektiv är också viktiga ting. Det kan jag rekommendera om du vill få en bredare syn och inte endast ha en fördömande syn.
  • The Morticia
    oOHalalOo skrev 2012-03-11 20:46:39 följande:
    Det är därför jag har satt mig in i varför det var så och vad det berodde på.. Så nog har jag ifrågasatt, men jag har också tagit steget längre att söka efter svar.

Ingen som menar heller att du måste älska honom, så egentligen förstår jag inte vad som är problemet här?

Du skrev dock tidigare i inlägg 563  
    Undantaget är att de lyckades lura den stora dumma massan att så var fallet.
    Men du tar du tillbaka det. Det är väl lite det som är kruxet när man ger sig ner till en personnivå och börjar kalla folk det ena och det andra, då trasslar man in sig vilket du gjorde här med bravur.

Nu är det ju så att du inte har den blekaste aning om hur mycket jag har resonerat, kritiserat och tänkt rationellt och förnuftigt, därför är det inte något argument som du kan basera ditt antagande på. Så det lämnar jag helt åt sidan tills du har något mer vattentätt att komma med.

Exakt du struntar i det, bra.
    Jag har inte tagit tillbaka någonting. Jag anser fortfarande att det är otroligt korkat. Dock kan jag förstå att folk förr i tiden som inte hade tillgång till naturvetenskapen gärna ville ha en förklaring på hur världen fungerade och då trodde på olika gudar osv. Idag är det inte försvarbart. Idag vet vi bättre. Men det finns folk som väljer att bortse ifrån det och använder inte sitt förnuft. Så jag repeterar, eftersom du missade det tydligen. Människor är inte dumma, de gör sig dumma. För vi har alla möjligheter i världen att begripa bättre. Och inte heller har jag angripit någon personligen utan pratar i generella termer, så jag tycker du ska coola ner dig lite och hålla dig till sak.
Svar på tråden förstöra heliga skripter