The Morticia skrev 2012-03-12 09:35:06 följande:
Vilket skitsnack. Vad grundar du det på?
Ingen har någonsin påstått att västvärlden är någon slags felfri, jättelycklig supernation som består av en homogen grupp där alla sjunger we shall overcome. Själv är jag väldigt USA-kritisk. Men det finns anledningar till att vi bor här och inte i en teokrati eller diktatur, eller hur?
Sverige tex är, hur fånigt det än låter, ett föregångsland. Tillsammans med grannländerna, Canada och Japan är Sverige en av de tryggaste länderna i världen att leva i. Det är starka demokratier där varje individ har minst 12 års skolutbildning. Vi har social-liberal inställning till politik och skolans uppgift är att uppfostra goda demokrater och humanister. Men det viktigaste av allt i dessa länder är att de alla är sekulära.
Låt oss sedan ta en titt på hur människor har det i tex Iran, Irak, Afghanistan där läget är precis tvärt om. Hur ser det ut tycker du?
Fast vadå, meningen med att berätta om hur bra man är? För det första gjorde du det precis och för det andra tycker jag det är jättebra att man gör det. Hur tror du det går om man tex söker jobb och de undrar vad man kan och du ba: "nä, jag vill inte berätta vad jag är bra på, det märker ni." Själv har jag inga som helt problem med att säga vad jag är bra på och vad jag inte är bra på, vilka personliga egenskaper och kvaliteter som är bra hos mig och vilka som är mindre bra. Jag har länge arbetat inom ett yrke där det verkligen gäller att vara bäst, så att vara omotiverat blygsam är bara idiotiskt.
Men hur vet du att det var Allah som skickade brandmannen? Du måste ju ha någon grund till ett sådant resonemang, tycker du inte? Annars kan man ju börja hävda precis vad som helst. Tänk om du inte blev räddad då? Är det då så att Allah har bestämt att du ska brinna inne?
Jag grundar det på mina erfarenheter samt läst till intellektuella västerlänningar och araber. Ni lever inte i en diktatur i dess rätta bemärkelse nej men ni är kontrollerade. Du kan inte göra något och det inte registreras. Du lever i ett samhälle som räknar dina steg, dina sysselsättningar, dina handlingar, ditt prat, din post, dina intresse, ja allt.
Ja Sverige är kanske bland de tryggaste länder. Jag skrev tidigare att Sverige är ett bra land för bla. muslimer. Man praktiserar sin tro fritt jämfört med muslimska länder som förföljer religiösa muslimer och sätter dom på fängelser och torterar dom. Men däremot är det inget bra land för bla. kvinnor och barn. Ett tryggt land har inte en hög endel kvinnomord, kvinnovåldtäkt, barnmord och barn våldtäkt. Ett tryggt land är inget bra land när det sysslar med dubbelmoral och hyckleri genom att ockupera andra länder och säljer vapen till diktaturer som i sin tur skjuter oskyldiga. Ett bra land ska inte syssla med försäljningar av varor som utgör hälsofara för den mänskliga arten. Listan är lång och jag har tyvärr migrän just nu så jag tänker inte dra upp fler exempel. Men det är sånt som ni kanske inte är vana att höra. Ni är uppfostrade och lär er i skolor att ni lever i trygghet, att ni är fria, att Sverige är ett neutralt och fredligt land och att i ert demokrati får man göra vad man vill. Verkligheten säger något helt annat speciellt när man ser det från ett annat perspektiv än det rådande.
Sen kommer den här skrattretande jämförelsen som dyker upp lite då och då här att man jämför ett sämre land med de sämsta länderna

På vilket sätt stämmer din jämförelse att sätta Sverige mot Irak, ett land som härjats av krig, fattigdom och diktaturer sen 1929?
Nej jag tycker fortfarande att det är dåligt att skryta om hur bra man är. Det är enligt mig de goda handlingarna en människa gör och det är inte man själv som dömer sig själv att han eller hon är bra, utan det är människorna i omgivningen som gör det. Att söka arbete, skriva vad man är kvalificerad till och hur man på bästa sätt kunna bidra arbetet är inte samma sak. Fast allt är möjligt i ett land där arbete för kvinnor kräver att hon ska vara snygg och klär sig sexigt före man räknar vilken utbildning hon har.
Att bli hjälpt av en brandman handlar båda om den fria viljan och Qadar. Du kan läsa om ämnet om det intresserar dig, finns massor med böcker och artiklar om det. Ja dör jag i branden då dör jag som martyr och får bättre plats än jorden. Det är enligt islam ifall du frågar.