• bonsai

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Hej! Jag har börjat med en app på min iphone som heter shapeup. Den räknar kalorier och man behöver inte sluta äta det man tycker om men man får hjälp att hålla koll på intaget. Jag gick in på 163 cm lång o 82 kg tung o mitt mål är 60 kg. Det kan nås inom 24 veckor enligt shapeup! Man behöver inte träna i den här appen för att nå resultatet men om man gör det så lägger man in det också i sin dagbok! Jag spinnar hemma 1 mil à 250 kcal när jag tränar. Jag jar gått ner 3 kg hittills och har hållt på 2 veckor ca.

• Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!
  • Femininum

Jag tror skillnaden mellan sockersorterna är försumbar faktiskt. De pratade om det på nyhetsmorgon för ett tag sedan och personerna som var där (någon forskare och någon kostrådgivare, tror jag) var överens om det.

Det känns som att jag lever i någon slags surrealistisk parallellvärld just nu. Jag tar examen om någon vecka och den här viktnedgången får mig att må fantastiskt bra. Det känns som att jag smalare varje gång jag kikar i spegeln. Går bara och väntar på att det ska bli lördag så jag kan få väga mig och se om jag nått det första delmålet. Glad

• Femininum

Förresten så rekommenderar jag den här sidan:

www.matvett.se/

Sunda jämförelser mellan olika livsmedel och sammansatta måltider. Allt det där man kan bli osäker på och går och undrar för sig själv. Ett plus för att de baserar sig på forskning också.

• Blöjor111111

Jag känner att kaloriräkningen tar mig ingenstans...Jag är hungrig hela tiden. 1 ägg gör mig inte mätt, inte 2 heller.
    Vad kan jag äta för att bli mätt under lunchen, kalorisnålt? Grönsallad är inte heller så mättande. Tål tyvärr inte mjölkprodukter så kan inte äta keso eller sådant.
    Det känns hopplöst. Amningen gör mig hungrig.

• Girle

Blöjor: jag har läst på flera ställen att du ska lägga på 500 kcal när du ammar, gör du det? Till lunch kan jag rekommendera omelett (gör den på två ägg+1 msk grädde) med något magert protein typ skinka eller kyckling+stor sallad. Drick mycket vatten till, det mättar. Koka buljongsoppa med kyckling och grönsaker, mättar som tusan och kostar nästan inga kcal. Om du vill bli ordentligt mätt kan du komplettera med en hård smörgås till. Annars äter jag för det mesta rester till lunch - kolhydrater+massa sallad. Ät superregelbundet och drick ordentligt med vatten. Frukost, mellis, lunch, mellis, middag och ev ett litet kvällsmål. Små portioner ofta. En parentes: du gör ju just nu din magsäck mindre så du får nog stå ut med lite hunger ett tag, det är ju inte farligt jag brukar dricka en kopp te när jag är sugen/känner hunger mellan målen.

• Blöjor111111
    Girle skrev 2012-05-23 12:25:15 följande:
    Blöjor: jag har läst på flera ställen att du ska lägga på 500 kcal när du ammar, gör du det? Till lunch kan jag rekommendera omelett (gör den på två ägg+1 msk grädde) med något magert protein typ skinka eller kyckling+stor sallad. Drick mycket vatten till, det mättar. Koka buljongsoppa med kyckling och grönsaker, mättar som tusan och kostar nästan inga kcal. Om du vill bli ordentligt mätt kan du komplettera med en hård smörgås till. Annars äter jag för det mesta rester till lunch - kolhydrater+massa sallad. Ät superregelbundet och drick ordentligt med vatten. Frukost, mellis, lunch, mellis, middag och ev ett litet kvällsmål. Små portioner ofta. En parentes: du gör ju just nu din magsäck mindre så du får nog stå ut med lite hunger ett tag, det är ju inte farligt jag brukar dricka en kopp te när jag är sugen/känner hunger mellan målen.
    Tack! Ja jag har lagt till 500 kcal, får äta ca 1900 kcal per dag. Dricker mycket vatten men ska ta till mig det du har tipsat. Omelett är bra Skrattande, ska försöka äta mer kyckling. Jag tror att jag ska göra en kastrull med linssoppa, mättar och låga kalorier, ska lägga i lite passerade tomater, vitlök och morötter.
  • bonsai

Blöjor: hungern går som sagt över i takt med att du krymper magsäcken. Kan du inte skriva exakt vad du äter en dag så kanske vi kan hjälpa dig att hitta kalori tjuvar så du får äta mer mat:) om du dessutom promenerar mkt får du ju äta dom kalorierna oxå om det krisar. Ge inte upp nu utan kämpa på i din takt. Du fixar det här!

• ElinGBG

Jag älskar verkligen peppen man får här inne! Jag har jättesvårt att äta mellanmål, särskilt när jag är i skolan och inte kan äta typ ägg. Vad brukar ni äta?

• eliten

Riskakor kan jag ta som mellanmål om det ska vara nåt som är lätt att ta med!

• Blöjor111111
    bonsai skrev 2012-05-23 12:49:51 följande:
    Blöjor: hungern går som sagt över i takt med att du krymper magsäcken. Kan du inte skriva exakt vad du äter en dag så kanske vi kan hjälpa dig att hitta kalori tjuvar så du får äta mer mat:) om du dessutom promenerar mkt får du ju äta dom kalorierna oxå om det krisar. Ge inte upp nu utan kämpa på i din takt. Du fixar det här!
    Ok Skrattande
    Frukost: 1 portion fiberberikad havregrynsgröt, 1 rågkusar bröd med lite smör,en 15 g ostbit (inte varje dag),skinka (rökt) 15 g. Tomat på. Ibland leverpastej istället, ibland 20 g salami.
    Mellis: Banan eller äpple.
    Lunch: Idag t.ex. hemgjord äggröra, 2 ägg mosade med konservtonfisk i vatten (halv konserv), 1 tesked majonäs, 5 st Finn Crisp. Är hungrig fortfarande.
    Mellis: Ibland banan, äpple, ibland havredryck med havtorn 250 ml (210 kcal)
    Middag: 170 g kokt potatis, 200 g grönsaker och då kyckling eller kött till eller någon sås ca 150-200 g.
    Kväll: Ett ägg eller frukt.

Tack för peppSkrattandeJag brukar promenera varje dag med barnvagnen ca 3-4 km men nu har sonen varit förkyld så vi har varit ute ca 20-30 min och gått 2,6 km istället för 3-4 km. Igår brände jag på promenader enligt runkeeper 176 kcal men har en 10 kg bebis i barnvagnen också.
  • bdknapp

Gah! Sååå skönt att köra crosstrainern nu när mina knän gör så ont. Körde ju crossen innan jag fick för mig att börja löpa ute, och shit vad jag orkar mer nu! Fick verkligen kämpa för att komma upp i tjugo minuter och fem km, idag klarade jag milen på trettio minuter. Så himla skön känsla, det känns verkligen kul med skillnaden! Ställde mig på vågen och tyvärr stod det samma resultat som förra veckans.. Så nu jar jag tagit mått på midja, armar osv för att se om en vecka om det är en viktplatå jag befinner mig i.

Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!