• bonsai

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Hej! Jag har börjat med en app på min iphone som heter shapeup. Den räknar kalorier och man behöver inte sluta äta det man tycker om men man får hjälp att hålla koll på intaget. Jag gick in på 163 cm lång o 82 kg tung o mitt mål är 60 kg. Det kan nås inom 24 veckor enligt shapeup! Man behöver inte träna i den här appen för att nå resultatet men om man gör det så lägger man in det också i sin dagbok! Jag spinnar hemma 1 mil à 250 kcal när jag tränar. Jag jar gått ner 3 kg hittills och har hållt på 2 veckor ca.

• Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!
  • Girle

Humlan: middagsplanering tycker jag är a och o nu när man måste hålla stenkoll på kalorierna. Vi har tvåveckorsschema och storhandlar två gånger i månaden. Mellan det kompletteringshandlar vi en gång i veckan och finhandlar lite på helgerna. Det här gör att vi sällan har onyttigheter hemma och jag kan planera min matdag i förväg. Superskönt! Med två små barn är det mkt tidseffektivare att kunna förbereda och laga snabbt på vardagarna när jag är själv med barnen (sambon är inte hemma förrän sju )

• Blöjor111111

Nu är middagen avklarad och jag åt 115 g potatis, 150 g köttfärslimpa och 250 gram sommargrönsaker+ grönsallad sammanlagt 447 kcal. Åt väldigt sakta och blev väldigt mätt. Skrattande
    Åt äpple som mellis.

• Amy27

Här blev det röd stapel ikväll.
    Maken ville ha våfflor till middag, 190 kcal per våffla!!
    Men men, nya tag imorgon!!

• humlan1234

Girle, det låter som en dröm att handla för två veckor i taget! Vi försöker emellanåt att göra lista för en vecka i taget och det är så skönt de veckorna. Men sen räcker inte tiden eller fantasin och allt faller igen. Det svåraste tycker både jag och min man är att komma på vad vi ska äta. Sen går ju själva handlingen ganska snabbt. Det brukar ju bli billigare så också. Och precis som du säger så slipper man falla för frestelser i affären när man inte är där så ofta.

• goatess82
    Girle skrev 2012-05-24 06:22:16 följande:
    Sommarnatt: jag hade oxå struntat i att fylla i, ta en pausdag helt enkelt.

Goatess: aj då! Du kanske ska låta det gå en månad och se om det stabiliserar sig. Eller så låter du bli alla extra kalorier. Din viktuppgång kan ju vara högst tillfällig och kanske bara vätskerelaterad?
    ja något konstigt var det, väger idag 57,3 så det är bara 300 g över men jag gick upp massor, ska gå på mina 1400 kalo, det fungerade ju bra=)

20 min på crosstrainer, 30 min löning på band och 20 stryka gjorde jag mig av med 650 kalo idag, och så inga kolhydrater förutom min allbrans som jag inte klarar mig utan!

Vi månadshandlar och så komp några gånger kanske 1-2 gånger i mån, men det mesta fryser vi ner och tinar upp, går bra med pålägg och bröd och sånt!
  • Girle

Humlan: det där med brist på fantasi är en övningsgrej. Ju mer du gör veckomatsedlar, desto större är ju din personliga receptbank. Jag brukar kolla extrapriserna som gäller då jag ska iväg och handla (nästan bara maxi). Först skriver jag upp allt billigt som jag gillar, den här veckan är det tex kyckling och fläskfilé, bl.a. Sedan räknar jag ut hur många vardagsmiddagar resp helgmiddagar (finare mat) som vi behöver handla till. Sen googlar jag, kollar mina kokböcker och mattidningar efter smarriga och smalare recept. Sen skriver jag ner allt på listan vad som behövs inför respektive rätt. Jag lägger till lite lunchalternativ för mig som går hemma, plus lite helgluncher o frukostmat. På så vis får vi hem allt vi behöver, ingen extra "skit" och det hela leder till att vi knappt slänger mat. Vi kompletterar med frukostmat, mjölk, frukt och grönt. Plus lite "urspårning" till helgen. Om du vill kan jag skriva nästkommande veckors schema för inspiration?

• Girle

Men då kan jag fixa en liten bank på vad vi brukar äta under morgondagen, för inspiration

Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!