• bonsai

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Hej! Jag har börjat med en app på min iphone som heter shapeup. Den räknar kalorier och man behöver inte sluta äta det man tycker om men man får hjälp att hålla koll på intaget. Jag gick in på 163 cm lång o 82 kg tung o mitt mål är 60 kg. Det kan nås inom 24 veckor enligt shapeup! Man behöver inte träna i den här appen för att nå resultatet men om man gör det så lägger man in det också i sin dagbok! Jag spinnar hemma 1 mil à 250 kcal när jag tränar. Jag jar gått ner 3 kg hittills och har hållt på 2 veckor ca.

• Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!
  • Blöjor111111
    bonsai skrev 2012-05-23 21:22:48 följande:
    Blöjor: byt ut mjukt bröd mot hårt så kan du äta fler, gröt har väl rätt mkt kalorier? Ät riktig lunch i stället för smörgåsar o sånt, håll det till ett mellis.
    En bra tanke! Ska byta ut frukost brödet mot knäckebröd. Nej gröt 1 portion fiberberikad havregryn innehåller endast 65 kcal per portion. Mättande och hälsosam med sina fibrer.
    Sommarnatt10 skrev 2012-05-23 22:21:12 följande:
    Jag översätter oxå runkeeper till Shape up. Den tar ju hänsyns till fler saker än vad Shape up gör...

Har en liten fundering. Hur hade ni gjort!!! Ska på bröllop på lördag o kommer ju antagligen inte klara kalorigränsen den dagen. (lite ångest över det) kan ju inte föra in i Shapeup heller, får ju gissa o försöka minnas i efterhand... Ska försöka trycka in en långpromenad på morgonen, men det är inte säkert att det hinns med. Hade ni struntat helt i den dagen el hur bör jag tänka???
    Jag hade nog unnat mig det jag ville äta där. Det är sällan man går på bröllop eller fest och en dag man strider över den tillåtna kaloriintaget tror jag inte gör något. Försök att gå/träna mer nästa dag. En dag har inte så stor påverkan på helheten tror jag. Någon gång får man unna sig gott men gå inte överstyr i alla fall.Skrattande Istället för 2000 kcal så äter du 3000 kcal, det blir för mycket att ta igen. Ta en liten bit tårtaSkrattande Då skulle jag föra in som egna kalorier ungefär det som jag åt på bröllopet.
    Femininum skrev 2012-05-23 22:39:13 följande:
    Det var ungefär 100g den här gången, tre små. Var tråkigt att du inte kan äta mjölkprodukter, men tur att det finns annat. Glad Trots alla veganer i min omgivning så har jag inte så bra koll på soja-, havre- och risprodukterna.

Jag tvingade sambon att fota mig någon gång i höstas, innan jag började min viktnedgång då. Naken och från alla vinklar. Kollade på dem några veckor senare och slogs mest av hur olycklig jag såg ut då. Nu vet jag inte riktigt vilken dator de finns på men när jag gått ner lite till ska jag nog rita fram dem och jämföra.

Jag hade struntat i det. Att fylla i, alltså. Kanske hade jag bara försökt ta lite av allt (om det är buffé). Eller riktat in mig på de stora bovarna och aktat mig för dem - typ alkohol och tårta och så. Och helt enkelt acceptera att viktnedgången stannar av lite.
    Ok, ska minska också potatis intaget något och äta istället 250 gram grönsaker och 100 g potatis. Mer grönsaker mindre kalorierSkrattande
  • ElinGBG

Inget minus på vågen idag, men det känns ändå okej. Jag vet varför men tänker inte använda det som en ursäkt. Har ändå tappat centimeter och gick tillbaka för att se hur mycket jag tappat totalt sedan jag började 12/4.

Byst -6,5 cm
    Midja -4,5 cm
    Buk -5 cm
    Rumpa -6,5 cm

Och även fina siffror på de andra måtten, så jag är nöjd trots samma vikt idag. Har ju ändå gått ned 3 kg på 4 veckor (försöker tänka positivt). Glad

• bonsai

Haha jag vägde mig trots mens! Nu väger jag 75 kg. Minus ett alltså!

• Amy27

Sommarnatt: jag hade struntat i att räkna den dagen, iaf på bröllopet.
    Försök tänka lite på mängden du äter, Ramlösa istället för annan dricka och liten bit tårta. En dag med lite extra kcal kommer inte att förstöra allt, njut av bröllopet.

Girle: heja heja!!! Du fixar detta!!

• Girle

Tack för hejaropen!
    Sommarnatt: jag får nog testa det där med kolhydraterna!

Grattis bonsai till minus!

• bdknapp

Vad kul bonsai! Heja dig!!
    Sommarnatt, jag hade unnat mig! Jag får äta 1300 kcal om dagen och fyllde år förra veckan och tänkte att jag fick banne mig unna en tårtbit på 300 kcal plus ett glas vin och chokladboll. Och då kom jag upp i 2000 kcal den dagen. Var jag helt ute och cyklade som tänkte att det är ju faktiskt 2000 kcal som ska vara det "normala" kalori intaget om man tränar hårt varje vecka? Förstår fortfarande inte varför jag "bara" får äta 1300 kcal om dagen...? Mätt är jag hela dagarna iallafall trots att det är så lågt.

• Femininum

Grattis allihop! Känner mig helt peppad av era inlägg, trots att jag inte får väga mig förrän på lördag. Känns som att jag väntar på en leverans eller något. Varje vecka. Flört

bdknapp:
    Det är väl individuellt. Matdagboken säger att det jag "ska" äta för att behålla vikten är 1820 kcal. Beror väl på hur mycket man rör sig och så, jag har fyllt i att jag är en slacker, haha...

Nu ska jag trotsa förkylningen och bege mig ut i solskenet.

• Blöjor111111

Har upptäckt ett fel i programmet. När man väljer köttfärs,nötfärs eller dylikt ger den väldigt höga värden för 100g vilket inte stämmer om man tittar på livsmedelsverkets hemsida om kalorier i kött/nöt/blandfärs. Solig

• humlan1234

Blöjor, jag tycker att det är många livsmedel i appen som har för många kalorier. Jag brukar jämföra mot kaloritabellen på paketet.

Jag har vägdag idag och har för första gången sen februari gått upp i vikt istället för ner. Men efter en frossarhelg och två veckors sjukdom är jag inte förvånad. Ska jag vara riktigt ärlig har det nog blivit lite för många röda staplar senast veckorna. Det funkar ibland men inte två eller tre såna dagar i veckan. Jag måste ta tag i planeringen igen och veckohandla. Jag tycker inte det är några problem att motstå onyttigheter om jag slipper gå till affären. Det är när tiden och fantasin tryter som det lätt blir onyttig och kaloririk mat.

• Sommarnatt10

Tack för tipsen. Drickan är jag inte så orolig för eftersom jag inte gillar läsk o mest troligt kommer köra blir det kranvatten för min del. Sen kan man ju hoppas att det är ett superfint ställe med små portioner.

Skönt att höra att en dag inte förstör helheten :) blir extralång runda på söndag! Sen kan jag försöka vara lite extra hård nästa vecka trots kalas

Generellt ligger appen lite högt, men det tar jag som positivt

Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!