• bonsai

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Hej! Jag har börjat med en app på min iphone som heter shapeup. Den räknar kalorier och man behöver inte sluta äta det man tycker om men man får hjälp att hålla koll på intaget. Jag gick in på 163 cm lång o 82 kg tung o mitt mål är 60 kg. Det kan nås inom 24 veckor enligt shapeup! Man behöver inte träna i den här appen för att nå resultatet men om man gör det så lägger man in det också i sin dagbok! Jag spinnar hemma 1 mil à 250 kcal när jag tränar. Jag jar gått ner 3 kg hittills och har hållt på 2 veckor ca.

• Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!
  • Girle

Blöjor: spontant tycker jag din matdag ser bra ut, men lunchen kanske inte är lite snål, nu har du ju ganska mkt att äta upp med amningskcal så satsa på mer fett och protein som mättar. Kanske något rejälare mellis på em? Jag brukar äta en smörgås med mkt pålägg (inte ost då, helt galet mkt kcal, men tex 3 skivor skinka o en skiva ost plus massor av grönt). Eller yoghurt naturell o bär/müsli.

Bdknapp: jag läste en jättebra artikel i senaste wellness (aftonbladets hälsotidning) om hur man fixar till sitt onda löparknä (det var bild på bra övningar). Kanske något att titta på.

Jag är så nervös inför imorgon. Vill så gärna gå i mål! Har ju bara ynka 3 hg kvar.

• romlen

Jag tycker verkligen att det här är en SUVERÄNT bra peppartråd!

Tänkte bara fråga om Runkeepers kaloriberäkningar som man förbrukar verkligen stämmer? Tycker att den räknar med så mycket kalorier jämfört med tex om du skriver på Shapeup att du promenerar 15 minuter?

• Blöjor111111
    romlen skrev 2012-05-23 18:03:52 följande:

Jag tycker verkligen att det här är en SUVERÄNT bra peppartråd!

Tänkte bara fråga om Runkeepers kaloriberäkningar som man förbrukar verkligen stämmer? Tycker att den räknar med så mycket kalorier jämfört med tex om du skriver på Shapeup att du promenerar 15 minuter?

Jag tittar endast på kaloriförbrukning som Runkeeper anger, sedan anpassar jag det till ShapeUp så att kalorierna stämmer överens ibland får jag använda 1 minut åt gången för att få samma kalorivärde.
    Till exempel så promenerade jag idag med barnvagnen 4,61 km på 1h och 3min, fick stanna lite då och då en kort stund för att bebisen började gråta. Runkeeper anger att jag har förbränt 283 kcal, överförde det till ShapeUp genom att välja "Gång, snabb" 52 min vilket motsvarar 284 kcal. Så har jag gjort.
    Girle skrev 2012-05-23 16:03:22 följande:
    Blöjor: spontant tycker jag din matdag ser bra ut, men lunchen kanske inte är lite snål, nu har du ju ganska mkt att äta upp med amningskcal så satsa på mer fett och protein som mättar. Kanske något rejälare mellis på em? Jag brukar äta en smörgås med mkt pålägg (inte ost då, helt galet mkt kcal, men tex 3 skivor skinka o en skiva ost plus massor av grönt). Eller yoghurt naturell o bär/müsli.

Bdknapp: jag läste en jättebra artikel i senaste wellness (aftonbladets hälsotidning) om hur man fixar till sitt onda löparknä (det var bild på bra övningar). Kanske något att titta på.

Jag är så nervös inför imorgon. Vill så gärna gå i mål! Har ju bara ynka 3 hg kvar.
    Ok ska försöka äta bättre lunchSkrattande. Wow vad bra jobbat 3 hg kvarSkrattande Du är så duktig!
  • Femininum

Blöjor:
    Är du säker på att du kommer upp till 1900 kcal på det där? Jag tycker att det känns lite och jag får äta betydligt mindre än du. Jag är själv ganska noga med mellanmålen eftersom det är då jag krisar. Sen äter jag inte kött (men fisk, ägg och mjölkprodukter) så har inget grepp om hur mycket det innehåller.

En typisk dag för mig ser ut ungefär såhär och ger ca 1300 kcal:

Frukost
    Lätt A-fil
    Fiberhavreringar (Frebaco)
    Kiwi
    Lättmjölk, 1 glas

Mellanmål
    Valnötter (10g)
    Cashewnötter (10g)
    Jordgubbar
    Lättmjölk, 1 glas

Lunch
    Pitabröd (innehöll sjukt mycket så rekomenderar inte just det)
    Quornfilé
    Grönsaker
    Lite turkisk yoghurt

Middag
    Lax (ca 120g)
    Potatis
    Smaksatt lätt creme fraiche (2 msk)
    Grönsallad

Här slarvade jag lite med mellanmålen men var kanske inte speciellt hungrig den dagen. Annars äter jag gärna kesella som jag lagt över i en burk och hällt på lite frusna hallon. Funkar bra att ta med sig och lätt att gojsa ihop när hallonen tinat. Tar ca 100g kesella och 50g hallon. Annars tipsar jag om att äta mer grövre grönsaker. Vitkål, morötter osv. Jag orkar ofta inte ens äta upp det som jag lagt på tallriken.

• romlen

Ok! Tack!

Tycker bara att man förbränner så mycket kalorier med runkeeper fast det är ju jättebra om det stämmer

• Blöjor111111
    romlen skrev 2012-05-23 18:41:38 följande:
    Ok! Tack!

Tycker bara att man förbränner så mycket kalorier med runkeeper fast det är ju jättebra om det stämmer
    RunKeeper räknar ju medelhastigheten också genom att följa dig via GPS, vilket ger svar på kaloriförbränning.
  • Blöjor111111
    Femininum skrev 2012-05-23 18:22:31 följande:
    Blöjor:
    Är du säker på att du kommer upp till 1900 kcal på det där? Jag tycker att det känns lite och jag får äta betydligt mindre än du. Jag är själv ganska noga med mellanmålen eftersom det är då jag krisar. Sen äter jag inte kött (men fisk, ägg och mjölkprodukter) så har inget grepp om hur mycket det innehåller.

En typisk dag för mig ser ut ungefär såhär och ger ca 1300 kcal:

Frukost
    Lätt A-fil
    Fiberhavreringar (Frebaco)
    Kiwi
    Lättmjölk, 1 glas

Mellanmål
    Valnötter (10g)
    Cashewnötter (10g)
    Jordgubbar
    Lättmjölk, 1 glas

Lunch
    Pitabröd (innehöll sjukt mycket så rekomenderar inte just det)
    Quornfilé
    Grönsaker
    Lite turkisk yoghurt

Middag
    Lax (ca 120g)
    Potatis
    Smaksatt lätt creme fraiche (2 msk)
    Grönsallad

Här slarvade jag lite med mellanmålen men var kanske inte speciellt hungrig den dagen. Annars äter jag gärna kesella som jag lagt över i en burk och hällt på lite frusna hallon. Funkar bra att ta med sig och lätt att gojsa ihop när hallonen tinat. Tar ca 100g kesella och 50g hallon. Annars tipsar jag om att äta mer grövre grönsaker. Vitkål, morötter osv. Jag orkar ofta inte ens äta upp det som jag lagt på tallriken.
    Ja jag har oftast ca 200-300 kcal över men räknar varje dag 100-150 kcal som dolda kalorier, från kryddor, 1 kopp kaffe, kanske lite socker m.m. Morötter borde jag kanske äta lite mer av. Boven är kött, köttfärs, kyckling, korv som är väldigt kaloririka men jag älskar kött. Har minskat rejält nu med kaloriräkningen köttintag. Kunde äta förut mindre potatis med 2 stora fläskkotletter med lite fett så jag vet är boven i dramat med viktenSkämsSkrattande. Jag klarar inte av att äta mjölkprodukter endast lite ost ibland. Tål inte mjölkprotein i höga mängder. Ska köpa soja yoghurt snart igen, kunde inte äta det ett bra tag eftersom sonen fick ont i magen av soja, kanske får han fortfarande.

Hur mycket (gram) potatis äter du?
  • Girle

Blöjor: tack tack. Men du, kyckling ( utan skinn) är magert, så det kan du äta med gott samvete.

• Blöjor111111
    Girle skrev 2012-05-23 20:25:17 följande:
    Blöjor: tack tack. Men du, kyckling ( utan skinn) är magert, så det kan du äta med gott samvete.
    Skrattande Men skinn och brosk är det godasteSkrattande Hellre lite än ingetSolig
  • bonsai

Blöjor: byt ut mjukt bröd mot hårt så kan du äta fler, gröt har väl rätt mkt kalorier? Ät riktig lunch i stället för smörgåsar o sånt, håll det till ett mellis.

Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!