• bonsai

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Hej! Jag har börjat med en app på min iphone som heter shapeup. Den räknar kalorier och man behöver inte sluta äta det man tycker om men man får hjälp att hålla koll på intaget. Jag gick in på 163 cm lång o 82 kg tung o mitt mål är 60 kg. Det kan nås inom 24 veckor enligt shapeup! Man behöver inte träna i den här appen för att nå resultatet men om man gör det så lägger man in det också i sin dagbok! Jag spinnar hemma 1 mil à 250 kcal när jag tränar. Jag jar gått ner 3 kg hittills och har hållt på 2 veckor ca.

• Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!
  • HappyHippo

Ok nej angående lchf delar vi inte åsikt och inte enligt light produkter heller! :) även om jag skulle skippa lchf skulle jag ändå inte börja äta annat än bregott och svensk smör! Fast jag skulle äta det mindre så klart! :) fast jag äter ju förstås inte rätt ur smörpaketet nu heller!! :) och även om jag började köra shapeup-metoden skulle jag skippa de flesta av kolhydraterna! Nån som har lust att dela med sig av sin dagsmeny? När jag ser det kanske jag känner mig jättesugen på att bryta mitt nya liv! :)

• chokladbollen

Jag gillar detta mer än LCHF också för att inget är förbjudet, jag kan erkänna att jag äter choklad nästan varje dag men ser till att det ryms inom min kalori budget. Kanske inte helt optimalt men jag vet hur jag blir om jag förbjuder nåt, då slutar det alltid med katastrof. På detta sättet lär jag mig att äta med måtta, bättre med litegrann varje dag än att vräka i sig massor helt utan kontroll. Visst underhåller jag mitt godissug men det gör mig lugn och avslappnad att veta att jag kan ta en liten chokladbit om jag i övrigt gör bra val.

• Jenna Dark

Om lchf passar dig så fortsätt med det, då behöver du ju inte räkna kalorier eller träna. Det är ju olika dieter och livsstilar och ingen kan säga att den ena är bättre än den andra.Vi som kör med shapeup behöver nog lite kolhydrater för att funka normalt och orka träna stenhårt om vi vill, utan att byta livsstil. Shapeup kommer inte passa dig om du ska registrera din mat,då passar nog matdagboken bättre. Här tror jag inte att någon av oss går omkring hungrig, och många av oss klarar varken av feta mjölkprodukter eller stora köttbiffar med feta såser pga ibs eller laktosintolerans.
    Så hsppyhippo,jag tror inte att någon av oss kommer att vilja eller ens orka övertala dig om att byta livsstil, vi lever olika liv och tål olika livsmedel.

• Jenna Dark

Och vi äter olika saker skulle jag tillagt...
    Jag tex äter endast soygurt till frukost medan min polare sätter i sig en avocado. Jag äter svamp till lunch med 2 matskedar keso och polarn äter en mini omelett på två små ägg....vi tränar och äter därför pasta med tex lax till middag för att återhämta oss snabbt. Osv osv.....

• Amy27

Jag är med chokladbollen på denna. :)
    Med shapeup vet jag att om jag vill kan jag ta en bit choklad utan att ha dåligt samvete för det.
    Sen lär man sig också hur mkt man får jobba för att göra av med den där chokladbiten och då har iaf jag lättare att avstå.
    Ett ex: hos min mamma finns det alltid kakor till fika. I tis hade hon dukat fram en av mina favoriter som är vaniljdrömmar. I vanliga fall hade jag säkert ätit 4-5 st men denna gången tog jag inte en enda. Jag var inte ens sugen eftersom jag visste hur mkt jag skulle behöva jobba för att göra mig av med dem. :)

Shapeup är ingen diet. Det är mer en lära om kalorier och vad man stoppar i sig. Man lär sig snabbt vad man kan äta mer eller mindre av. Jag tror inte våra kroppar mår bra av att skippa tex kolhydrater. Så länge vi äter lagom mängd av allt så ska det gå bra. :)
    Mitt problem med lchf är fettet. Man går ner vikten ja men till vilket pris? Förstoppade blodådror? Allt det där fettet kan inte vara bra för kroppen i långa loppet.

Med det sagt så är det ju ändå upp till var och en att välja vad dem vill äta och hur. Funkar lchf för dig så kör på det. :)

• chokladbollen
    Amy27 skrev 2012-03-14 21:24:46 följande:
    Idag är jag nöjd!
    Har gått massor och nu belönar jag mig med en latte från min Tassimo. :)
    Jag har ätit bra, är mätt och har fort lite kcal kvar.
    Det som jag är mest stolt över är att jag vid fikat med kompisen idag tog kaffe och ett äpple! Ingen bakelse eller ngt annat sött.
    Löjligt kanske men jag är grymt stolt över mig själv! Med tanke på vilken socker junkie jag vanligtvis är så är det stort. :)
    bra jobbat
  • chokladbollen

När jag åt LCHF kännde jag mig alltid så tung i kroppen, nu känner jag mig mycket lättare. Jag äter ungefär 30% kolhydrater, 30% protein och 40% fett. Det passar mig jättebra, och jag känner mig pigg.

Sen tillhör jag inte den gruppen som blir av med sitt sötsug med LCHF, och förbudet och vetskapen om att inte få äta gör att jag vill ha det ännu mera.

• HappyHippo

Men det är ju det som är problemet! Det funkar inte för mig!! Jag är trött på alla ägg och känner att jag äter väldigt ensidigt!! Saknar att kunna äta lite allt möjligt!! Det jag sa att är bra med lchf är att jag är mätt och inte har godissug men i övrigt händer det ju ändå ingenting eller iaf väldigt lite på mått o våg! De som äter lchf säger ju att det inte är en diet utan en livsstil men jag har väldigt svårt att tänka mig detta som livsstil! Anledningen till att jag har fortsatt är att jag ville kolla om det skulle komma igång.... Men det verkar inte hända... Jag tror att jag ska försöka hitta en medelväg helt enkelt! :) får väl starta en egen grupp om det! ;)

• Amy27

HappyHippo: testa Shapeup en vecka eller två. Appen är gratis och du har ju inget att förlora på det. Förutom vikt förstås!

• MammatillJacob

Jag körde lchf i 4-5 dagar, och jag kan lova er att jag mådde illa av all ost jag åt. Jag älskar fet mat, ost och grejer men gav upp. Pasta och ris saknade jag också en hel del. Nu funkar det alldeles utmärkt med shapeup. Visst jag har varit sjuk i snart 2 veckor men jag äter ändå bra med måtta. Träning har jag inte varit på 2v. Fast promenader till dagis med sonen tar jag varje dag. Så lite rör jag mig. Vågen står stilla och det är jag glad för. Ska kämpa igen från nästa vecka. Detta skall klaras med shapeup och all mat jag vill och får äta!

Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!