MrsQuitaz skrev 2012-06-02 22:15:36 följande:
Får man haka på? Jag tog precis hem appen efter att ha läst några sidor i denna tråd. Har massor att gå ner men satsar på att göra mig av med 20 kg.
Jag har tidigare gått ner 25 kg med LCHF men nu står det still. Jag ska lägga om tänker och äta bättre och mindre. Jag ska bli bättre på att äta frukost också men mitt problem är att jag inte äter Jag äter fil/kesella så morgonen kommer nog bli jobbig. Har ni några tips?
Välkommen Mrs Quitaz!
Till frukost brukar jag äta 200g lätt a-fil, fullkornsringar med torkade hallon och jordgubbar i (från frebaco) och en kiwi delad i småbitar över. Jättegott, enkelt att dosera rätt en trött morgon och jag som har svårt att dricka på morgonen får ändå i mig vätska. Kanske kan en smoothie passa dig?
Mellanmålen ja, jag tycker själv det är jätteviktigt. Kanske ska du sätta dig ner och fördela dina 1200 kcal över dagen i lämpliga mål, å ett ungefär. T ex frukost 250kcal, mellanmål 125 kcal, lunch 350 kcal, mellanmål 125 kcal, middag 450 kcal. Så kanske det är lättare att hitta alternativ när du vet vad du har att röra dig med. Tänk på det som en ekonomisk budget.
Vågen är värd hur mycket som helst. Det går helt enkelt inte att uppskatta. Min sambo ska och "får" inte använda kaloriräkning eftersom hon haft ätstörningar som yngre, men för mig leder det inte till någon mani. Jag tycker att kaloriräkning är bättre för mig eftersom det gör viktnedgången mer matematisk eller teknisk. På det sättet kan jag gå ner i vikt utan sällskap av skuld och besvikelse som annars är en så vanligt förekommande följeslagare.