• bonsai

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Hej! Jag har börjat med en app på min iphone som heter shapeup. Den räknar kalorier och man behöver inte sluta äta det man tycker om men man får hjälp att hålla koll på intaget. Jag gick in på 163 cm lång o 82 kg tung o mitt mål är 60 kg. Det kan nås inom 24 veckor enligt shapeup! Man behöver inte träna i den här appen för att nå resultatet men om man gör det så lägger man in det också i sin dagbok! Jag spinnar hemma 1 mil à 250 kcal när jag tränar. Jag jar gått ner 3 kg hittills och har hållt på 2 veckor ca.

• Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!
  • MrsQuitaz

Förresten, hur mycket kcal är en ostskiva? Hur vet man mängden smör som bres på mackan? Jag har ingen våg hemma och vill inte bli manisk.

• Blöjor111111
    MrsQuitaz skrev 2012-06-03 10:14:27 följande:
    Förresten, hur mycket kcal är en ostskiva? Hur vet man mängden smör som bres på mackan? Jag har ingen våg hemma och vill inte bli manisk.
    Beroende på ostskiva. Jag köper ibland västgötakloster färdig skivade ostar. En skiva väger ca 15 g så det går att räkna ut genom att titta på ostens 100g kcal innehåll.
    Smör beror ju också på, jag lägger ca 5 g väldigt lite.

Matvåg ska du ha om du vill verkligen gå ner i vikt. Det går oftast inte att gissa vikten. Jag har upptäckt att utan våg skulle jag nog vara ute och cykla. Man blir inte maniskt men lär sig hur mycket saker egentligen väger, tillfällen när jag saknar våg har jag lärt mig nu att uppskatta vikten, ganska så rätt.
  • MrsQuitaz

Jag ska testa utan våg och kolla på ex kycklingpåsen och ta mat i dl. Fungerar det inte så köper jag en våg. Tack för alla tips!

• Femininum
    MrsQuitaz skrev 2012-06-02 22:15:36 följande:
    Får man haka på? Jag tog precis hem appen efter att ha läst några sidor i denna tråd. Har massor att gå ner men satsar på att göra mig av med 20 kg.
    Jag har tidigare gått ner 25 kg med LCHF men nu står det still. Jag ska lägga om tänker och äta bättre och mindre. Jag ska bli bättre på att äta frukost också men mitt problem är att jag inte äter Jag äter fil/kesella så morgonen kommer nog bli jobbig. Har ni några tips?
    Välkommen Mrs Quitaz!
    Till frukost brukar jag äta 200g lätt a-fil, fullkornsringar med torkade hallon och jordgubbar i (från frebaco) och en kiwi delad i småbitar över. Jättegott, enkelt att dosera rätt en trött morgon och jag som har svårt att dricka på morgonen får ändå i mig vätska. Kanske kan en smoothie passa dig?

Mellanmålen ja, jag tycker själv det är jätteviktigt. Kanske ska du sätta dig ner och fördela dina 1200 kcal över dagen i lämpliga mål, å ett ungefär. T ex frukost 250kcal, mellanmål 125 kcal, lunch 350 kcal, mellanmål 125 kcal, middag 450 kcal.  Så kanske det är lättare att hitta alternativ när du vet vad du har att röra dig med. Tänk på det som en ekonomisk budget.

Vågen är värd hur mycket som helst. Det går helt enkelt inte att uppskatta. Min sambo ska och "får" inte använda kaloriräkning eftersom hon haft ätstörningar som yngre, men för mig leder det inte till någon mani. Jag tycker att kaloriräkning är bättre för mig eftersom det gör viktnedgången mer matematisk eller teknisk. På det sättet kan jag gå ner i vikt utan sällskap av skuld och besvikelse som annars är en så vanligt förekommande följeslagare.
  • MrsQuitaz

Tack femininum, jag ska investera i en våg snarast!
    Angående frukost så kan jag inte äta fil, youghurt eller keso. Jag tycker det smakar illa och är inte van. En smoothie skulle i så fall göras med mjölk banan och jordgubbar ex, men det är det mycket kcal i.

Jag ska fördela mina kcal men tycker det är svårt. Ett mellanmål har jag tänk ska vara äpple och kaffe, räcker inte det? I morse åt jag två finn crisp med pyttelite smör och en ostskiva på samt kaffe. Tillsammans med ett äpple säger appen att jag använt 65 kcal, kan det stämma?

Jag jobbar hemska tider och lagar ingen mat då så vad skulle kunna vara bra att äta i lunch restaurangen? Kan jag ta som vanligt men mindre? Typ i kycklingfilé, 1 dö potatis/ris och sallad till det?

• bonsai
    MrsQuitaz skrev 2012-06-03 11:44:39 följande:
    Tack femininum, jag ska investera i en våg snarast! Angående frukost så kan jag inte äta fil, youghurt eller keso. Jag tycker det smakar illa och är inte van. En smoothie skulle i så fall göras med mjölk banan och jordgubbar ex, men det är det mycket kcal i. Jag ska fördela mina kcal men tycker det är svårt. Ett mellanmål har jag tänk ska vara äpple och kaffe, räcker inte det? I morse åt jag två finn crisp med pyttelite smör och en ostskiva på samt kaffe. Tillsammans med ett äpple säger appen att jag använt 65 kcal, kan det stämma? Jag jobbar hemska tider och lagar ingen mat då så vad skulle kunna vara bra att äta i lunch restaurangen? Kan jag ta som vanligt men mindre? Typ i kycklingfilé, 1 dö potatis/ris och sallad till det?

Angående din frukost: ett helt äpple är 72 kalorier, en finncrisp 20 och en vanlig ostskiva ca 36 kcal och 4 g bregott normal är 27 kalorier så det stämmer inte om du inte menar 165 kalorier. Jag säger som alla andra, skaffa en våg! Angående mellis så är det inte att småäta, ta som du säger en frukt så håller magen igång o du blir inte vrål hungrig till nästa mål. Lunchen låter bra den kanske du klarar utan våg.
  • MrsQuitaz

Oj är det så mycket? Ja en våg kommer jag verkligen köpa. Jag tog äpplets kcal från appen och där är det inte så många kcal i ett äpple.

• Amy27

Enligt appen är ett helt äpple 72 kcal men jag brukar väga äpplet efter att jag skurit den i klyftor. Mindre kcal

• MrsQuitaz

Smart! Jag såg nu att jag sett fel i appen. Detta blir nog svårare än vad jag trodde.
    Har en fråga angående sushi. Enl livsmedelsverket så innehåller 6 bitar sushi och Misosoppa ca 300 kcal, stämmer det?

• Sommarnatt10
    bonsai skrev 2012-06-03 08:41:17 följande:
    Välkommen! Kul med flera i tråden! Jag äter två falurågrut med sammanlagt 4 g mellan bregott, 30 g keso, 2 skivor läckörökt skinka, 6 g gräddpastej, gurka och 100g lätt mjölk. Det är lagom för mig. Klarar mig till lunch om jag äter en frukt till mellis. Lunch 200 g lättfil och 1 banan och oftast någon annan frukt eller bär i filen, mellis två är knäckebröd eller frukt eller något liknande. Middag äter jag precis vad som helst. En veckas middagar kan se ut så här: pannbiff med lökgräddsås o potatis o sallad, fiskpinnar potatis o remouladsås o sallad, korvstroganoff med ris o sallad, lasagne o sallad, grillat kött majskolvar pommes o bea o sallad, schnitzel o klyftpotatis o gräddsås o gröna ärtor, söndagsstek med klassiska tillbehör. Jag får bara äta 1194 kcal nu så jag lägger alltid största vikten på middagen då jag vill sitta o njuta med familjen! Kämpa på!

Den indelningen var bra jag har lite svårt att få till det... Äter typ samma frukost mellanmål o lunch o lite mer till middag. Tullar lite på träningskalorierna varje dag, men inte speciellt mycke. Går ju visserligen ner i vikt men kanske skulle gå ännu bättre om jag fick till mellanmålen. Äter frukost o sen går jag en långpromenad... O när jag kommer hem är jag jätte hungrig!

Använder vågen jättemycket men tycker det är svårt när man inte är hemma.
Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!