• bonsai

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Hej! Jag har börjat med en app på min iphone som heter shapeup. Den räknar kalorier och man behöver inte sluta äta det man tycker om men man får hjälp att hålla koll på intaget. Jag gick in på 163 cm lång o 82 kg tung o mitt mål är 60 kg. Det kan nås inom 24 veckor enligt shapeup! Man behöver inte träna i den här appen för att nå resultatet men om man gör det så lägger man in det också i sin dagbok! Jag spinnar hemma 1 mil à 250 kcal när jag tränar. Jag jar gått ner 3 kg hittills och har hållt på 2 veckor ca.

• Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!
  • bonsai

Välkomna alla nya! Självklart får ni vara med i våran tråd! Vad skulle den vara utan alla härliga människor? Den här veckan börjar inte bra för mig: asiatisk buffé i dag till middag o jag lät mig äta vad jag ville:) i morgon kommer mina kollegor på middag och det blir massor att äta, tänker inte ens göra mig besväret att fylla i appen:) resten av veckan blir det däremot stenhårt med träning och mat så kanske jag törs väga mig på söndag i stället för onsdag:)

• Femininum

När jag hade min senaste kraftansträngning att gå ner i vikt i höstas/vintras, gjorde jag en kort lista på det jag var sugen på men inte tillät mig. Idag utökade jag den lite, både i avskräckande syfte och för att kunna fatta bättre beslut när man står vrålhungrig på stan. So, here goes:

Mat (eller vad man kan kalla det)

Max - Greenmål med pommes, coca-cola och bearnaisesåsdip - 1 412kcal

Pizza - 1 200-1 500kcal

Sibylla - Greenmål med pommes, pepsi (ingn dip, ingen ketchup) - 948kcal

Falafel (Malmös stadsrätt) - 735kcal

McDonalds - Veggie McWrap med coca-cola - 665kcal

McDnalds - McFish, pommes, coca-cola - 860 kcal

Gottis

Daimstrut - 340kcal

Magnum classic - 260kcal

1/2 påse sour cream & onion-chips (150g) - 810kcal

Tortillachips (100g) - 500kcal

Det värsta är att greenmålet på max är min standardrätt om vi ska äta nåt crappy. Kan inte fatta att det innehåller mer än jag nu äter på en hel dag. Visserligen orkade jag aldrig äta upp, men ändå. Skärpning Femininum! Det går inte att gå runt och sukta efter sånt här jämt. Nu har ju det nya livet börjat. (Om inte annat rekommenderar jag att gå in och läsa innehållsförteckningarna, det om något ger avsmak)

• MissFable
    Superbra app! Jag blev bara lite kocko av
    att skriva in precis allt jag åt hela tiden.  
  • Girle

Femininum: usch vilken bra lista! Jag fattar inte hur så mycket kcal kan få plats i så lite mat haha.

• bonsai

Ja en sån lista kanske vore något! Den enda snabbmaten jag gillar är happy meal cheeseburgare med lättmjölk och thaimat! Händer kanske 1 gång om året att jag äter pizza. Läsk väljer jag bort men dricker ibland lättdryck. Annars är vatten min bästa vän. Min största last är mina chips olw ugnsbakat chili sweet sour med holiday dip! När jag äter det så äter jag mina tränings kalorier!

• bonsai

Förresten är 150 g av mina chips "bara" 585 kcal! Jag äter 50 g alltså175 kcal!

• Sommarnatt10
    bonsai skrev 2012-06-05 06:59:47 följande:
    Förresten är 150 g av mina chips "bara" 585 kcal! Jag äter 50 g alltså175 kcal!

Det var ju inte så farligt

Måste bara skriva! Är så stolt över mig själv! Idag visade vågen under 70kg UNDERBART, så härligt att slippa se den där 7:an. Det betyder -7.9 kg på 7 veckor :D knappt 3 kg kvar till mål, om jag inte blir girig o satsar lägre.

Nu ska jag bara komma på den optimala belöningen till mig själv. Tips?
  • Blöjor111111
    Femininum skrev 2012-06-05 00:56:44 följande:
    När jag hade min senaste kraftansträngning att gå ner i vikt i höstas/vintras, gjorde jag en kort lista på det jag var sugen på men inte tillät mig. Idag utökade jag den lite, både i avskräckande syfte och för att kunna fatta bättre beslut när man står vrålhungrig på stan. So, here goes:

Mat (eller vad man kan kalla det)

Max - Greenmål med pommes, coca-cola och bearnaisesåsdip - 1 412kcal

Pizza - 1 200-1 500kcal

Sibylla - Greenmål med pommes, pepsi (ingn dip, ingen ketchup) - 948kcal

Falafel (Malmös stadsrätt) - 735kcal

McDonalds - Veggie McWrap med coca-cola - 665kcal

McDnalds - McFish, pommes, coca-cola - 860 kcal

Gottis

Daimstrut - 340kcal

Magnum classic - 260kcal

1/2 påse sour cream & onion-chips (150g) - 810kcal

Tortillachips (100g) - 500kcal

Det värsta är att greenmålet på max är min standardrätt om vi ska äta nåt crappy. Kan inte fatta att det innehåller mer än jag nu äter på en hel dag. Visserligen orkade jag aldrig äta upp, men ändå. Skärpning Femininum! Det går inte att gå runt och sukta efter sånt här jämt. Nu har ju det nya livet börjat. (Om inte annat rekommenderar jag att gå in och läsa innehållsförteckningarna, det om något ger avsmak)
    Bra lista. Jag har inga problem med snabbmat eftersom äter vanligtvis kanske 1 gång per kvartal en kebab eller mcdonalds. Häromdagen var jag såååå sugen på en kebabrulle...1000-1500 kcal, äter ingen vitsås som är ännu fetare. Men sade nej och åt annat, sparade mina kcal till popcorn på bio istället.
    Om en månad ska jag äta en halv kebabrulle, får träna mer istället. Annat är jag inte så sugen på, jag äter allt vad jag vill. Vill jag äta på en lördag en bulle så äter jag en halv istället för en hel och promenerar mer. När jag promenerar dessa gånger har jag haft en bulle som motivation Skrattande och äter den utan några skuldkänslor. Vill du äta en pizza, gör det men kontrollera dig själv och ät en halv pizza. Träna bort ca 500 kcal den dagen, då kommer du att ha råd att äta en halv pizza (med fisk eller något lägre kalorier). Jag tycker att hindrar man sig helt av att äta ibland något man verkligen vill kan det leda till att när man når sin målvikt  börjar man tillåta sig mer sådant och sen går man upp igen. Bäst är att tänka "allt med måtta".
    Jag äter nästan allt vad jag vill, begränsar bara mängden och tränar mer då jag vill ha något.
  • Blöjor111111
    Sommarnatt10 skrev 2012-06-05 07:20:21 följande:
    Det var ju inte så farligt

Måste bara skriva! Är så stolt över mig själv! Idag visade vågen under 70kg UNDERBART, så härligt att slippa se den där 7:an. Det betyder -7.9 kg på 7 veckor :D knappt 3 kg kvar till mål, om jag inte blir girig o satsar lägre.
    Nu ska jag bara komma på den optimala belöningen till mig själv. Tips?
    Duktigt gjort! Jag hoppas att vara inom 2 veckor under 70 kgSkrattandeSolig
  • Mamma till 3 M

superbra lista.. skulle jag verkligen behöva då jag både älskar mcdonalds och max (finns en anledning att jag väger som jag gör ;))
    Äckligt många kalorier med tanke på att man håller sig till 1200 på en hel dag nu!

Fortf inte en enda sötsak på 8 dagar, känner mig riktigt duktig då jag är extremt sockerberoende o ätit godis varje dag innan.. hemska tanke, hoppas man slipper hamna där igen!

Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!