• bonsai

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Hej! Jag har börjat med en app på min iphone som heter shapeup. Den räknar kalorier och man behöver inte sluta äta det man tycker om men man får hjälp att hålla koll på intaget. Jag gick in på 163 cm lång o 82 kg tung o mitt mål är 60 kg. Det kan nås inom 24 veckor enligt shapeup! Man behöver inte träna i den här appen för att nå resultatet men om man gör det så lägger man in det också i sin dagbok! Jag spinnar hemma 1 mil à 250 kcal när jag tränar. Jag jar gått ner 3 kg hittills och har hållt på 2 veckor ca.

• Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!
  • Hjärtefröjd

Jag har precis börjat med Shapeup, med blir lite förvirrade när jag söker på olika saker, tex kebabrulle (som diskuterat ovan).

Blöjor111111 skriver att en rulle innehåller mellan 1000-1500 kcal, men i programmet står den angiven som både 580 och 1020 kcal. Och det kan ju bli helt snett om man väljer fel...

Hur gör ni när något står angivet med olika kalorinivåer?

• Blöjor111111
    Hjärtefröjd skrev 2012-06-05 08:16:09 följande:
    Jag har precis börjat med Shapeup, med blir lite förvirrade när jag söker på olika saker, tex kebabrulle (som diskuterat ovan).

Blöjor111111 skriver att en rulle innehåller mellan 1000-1500 kcal, men i programmet står den angiven som både 580 och 1020 kcal. Och det kan ju bli helt snett om man väljer fel...

Hur gör ni när något står angivet med olika kalorinivåer?
    Vissa saker kollar jag upp på nätet och kontrollerar om allt motsvarar det som t.ex. står i livsmedelsverket.
  • Sommarnatt10

Blöjor: Tack!! Det känns bra o man blir ju mer taggad att fortsätta.

Jag tror inte heller på totalförbud. Jag äter det jag känner för men gör som du blöjor... Äter mindre. Min stora last är dock kladdkaka (choklad i de flesta former) o då blir jag avskräckt när jag räknar kalorier. Kan ju vara bra att göra en lista utifrån vad man har för last. Äter aldrig pizza el mc. (nån gång om året kanske, men orkar bara 1/4 pizza i vanliga fall.) men en choklad o glass lista vore nog inte fel :)

• Blöjor111111
    Ortolana skrev 2012-06-05 09:23:19 följande:
    Oj.. Hade ingen aning om att en pizza innehöll bort mot 1500 kalorier.. Däremot om man bara äter en hamburgare, kan väl inte vara så farligt? Eller? Tänker att de mesta av kalorierna finns i läsk och pommes?

Ni har ju pratat om att ni inte nallar av träningslalorierna? Är det inte
    Meningen att man ska ligga på 1200 oavsett om man tränar eller inte? Annars blir det väl ett för litet kaloriintag? Skulle man träna bort 300 kalorier och inte ersätta dem, har man bara fått i sig 900 kalorier och det är ju på tok för lite? Eller?
    Träning ger dig extra kalorier att äta. Lägsta nivån ger dig det du behöver per dag för att överleva och samtidigt gå ner i vikt. Träning är till för att du ska kunna äta extra samt för att förbränna fett.
    Hamburgare är ganska så fet och kaloririk eftersom den innehåller feta såser, köttet oftast består inte endast av köttfärs men massa annat+ vitbröd är också kaloririk. Gör du din egen kalorisnål hamburgare med självgjorda biffar klarar du dig bättre. Men vill du gå ner är det bästa att glömma hamburgare för ett tag eller så träna bort hamburgaren.
    Självklart beror kalorier på vilken hamburgare man äter.
  • Ortolana

Aha okej, nu förstår jag, der är lite meckigt med detta... Så då ska jag äta 500 kalorier mer idag för jag tänkte köra crosstrainer och gå en promenad... Det är ju klart bättre att äta mer mat än 2 dammsugare

Tyvärr är jag mer av en pizza person och då kan jag bara äta en pyttebit.. Jag får undvika den helt...Haha

• 4ungar

Hej ! Jag hänger också gärna på här, jag ska gå ner mellan 15-20 kilo. Väger 80 nu och hoppas på att kunna nå mitt mål till jul... Tror ni det kommer funka ?

Jag har testat olika dieter tidigare som GI och LCHF men tror det bästa för mig är att ha koll på kalorier.  

• ElinGBG

-1 idag :) känner att jag börjar hitta en "rutin" som funkar. Första delmålet på 75 kg nått, nu ska jag komma på någon bra belöning bara!

• Femininum

Håller med om att jag inte tror på totalförbud. Jag körde renlärigt första fyra veckorna, men det var bara för att trolla bort sötsuget och som en nära vän till mig sa, slippa förhandla med mig själv. Ibland kan det vara skönt att veta vilka reglar man satt upp men jag tror också att det bara funkar under en avgränsad period.

Förra veckan åt jag ju t ex 3/4 pizza och drack en del vin men gick ändå ner rejält i vikt. Men det innebar occkså att jag gick på en fest därefter utan att dricka något alls för jag tyckte det kändes onödigt. Det kanske ibland handlar om att öka sina kunskaper om vad saker innehåller och som ni säger välja bort pommes eller läsk till maten. När jag har gjort egen hamburgare hemma har jag lyckats hamna under 350 kcal och egentligen är det godare.

På sista tiden har vi köpt hem väldigt mycket jordgubbar och annan frukt. Jag äter inte obegränsat, och väger det, men det känns faktiskt himla lyxigt att äta gott och samtidigt inte få dåligt samvete eller bli proppmätt.

• Solstråle0001

Jag äter 1600 kcal. Men har börjat synda massor nu... Är lite dum på det sättet att om jag äter för mycket så stapeln blir röd syndar jag ännu mer. Fast egentligen är det ju ok bara jag inte kommer upp i 2000 kcal och går upp... Hm... Svårt!

Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!